Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie, niedaleko Kościerzyny, mieści się w dworku, w którym urodził się Józef Wybicki, twórca naszego hymnu Jeszcze Polska nie zginęła.
Od 25 lat dzięki tej placówce propaguje się historię hymnu narodowego i przybliża dorobek Wybickiego (1747-1822). Wcześniej, od 1962 r., w szkole zajmującej wspomniany dworek
była Izba Pamięci Wybickiego.
Będomińskie Muzeum Hymnu jest jedyne w świecie, a stanowi oddział Muzeum Narodowego w Gdańsku. Specjalizuje się w gromadzeniu zbiorów o Józefie
Rufinie Wybickim i Henryku Dąbrowskim, twórcy Legionów Polskich. Przybliża dzieje Mazurka Dąbrowskiego, powstałego w lipcu 1797 r., gdy jego kompozytor patrzył na maszerujące
oddziały polskie we Włoszech, wierząc w ich sukces w walce o odzyskanie niepodległości przez Polskę.
Zasadniczą część zbiorów stanowią: teksty i nuty hymnu, m.in. wydane w Paryżu w 1856 r., płyta gramofonowa z 1902 r. z nagraniem Jeszcze
Polska nie zginęła w Columbia Phonograph Company oraz pozytywki z tą melodią wykonane w XIX i XX wieku. Ciekawa jest również kolekcja płyt z pieśniami:
Boże, coś Polskę, Rota, Warszawianka. Interesującą ekspozycję ogląda się w zabytkowych wnętrzach z epoki J. Wybickiego, wśród mebli, obrazów, książek z tamtych czasów.
Czasowo urządza się także wystawy poświęcone np. medalom, znakowi Orła Białego, ekslibrisom, monetom i odznaczeniom. Muzeum zbiera również teksty i nuty hymnów innych krajów, a przede
wszystkim te wzorowane na polskim Mazurku Dąbrowskiego.
Trzydzieści lat po masakrze, która kosztowała życie ponad 8 tysięcy bośniackich muzułmanów, arcybiskup Sarajewa ponownie podkreśla konieczność dialogu i wzajemnego zrozumienia, aby przezwyciężyć ból i przerażenie. „Dialog jest fundamentalny, zwłaszcza dialog międzyreligijny. Kościół bardzo się w to angażuje” – mówi abp Tomo Vukšić.
Abp Vukšić mówi, że dziś czuje to samo co w dniu, w którym dowiedział się o straszliwej masakrze w Srebrenicy: „Z jednej strony jest niedowierzanie i wstrząs wobec bezsilności wspólnoty międzynarodowej, która nie zdołała zapobiec tak potwornej tragedii, a z drugiej strony – modlitwa za zmarłych oraz ludzka i chrześcijańska solidarność z cierpiącymi”.
Srebrny relikwiarz św. Bonifacego Brunona z Kwerfurtu
W większości publikacji na temat św. Brunona, towarzysza św. Benedykta i św. Jana w misji do Polski Chrobrego, można znaleźć informację, że jego relikwie zaginęły. Ich brak był m.in. jednym z powodów nieobecności brunonowego kultu w naszej ojczyźnie w wiekach średnich. Okazuje się jednak, że jego relikwie są. Być może nawet nie zaginęły?
Święty Brunon z Kwerfurtu jest autorem niezwykle ważnych dla polskiej historii i kultury dzieł: Żywot Świętego Wojciecha, List do cesarza Henryka II i Żywot Pięciu Braci Męczenników. Kim jest i jak to było z jego relikwiami?
Fra Angelico: Ukrzyżowanie (San Marco, Florencja).
Sześćsetletni fresk, przedstawiający Ukrzyżowanie Chrystusa, autorstwa bł. Fra Angelico (1395-1455) - jednego z najwybitniejszych malarzy wczesnego Odrodzenia, pieczołowicie odrestaurowano w przyklasztornym kościele św. Dominika we Fiesole koło Florencji. Dzieło, ukryte pod wieloma warstwami farb, odzyskało swój pierwotny blask dzięki wsparciu amerykańskiej organizacji non‑profit Friends of Florence (Przyjaciele Florencji).
Dominikanin Guido di Pietro, w zakonie - Jan z Fiesole, znany jako Fra Angelico, zwany „Malarzem Anielskim” ze względu na swój subtelny, wręcz eteryczny sposób używania barw i światła, łączył średniowieczną duchowość z technicznymi osiągnięciami Renesansu. Jego obrazy były nie tylko wyrazem kunsztu artystycznego, lecz także aktem głębokiego oddania i modlitwy. 3 października 1982 św. Jan Paweł II wyniósł go na ołtarze, ale nie była to klasyczna beatyfikacja, lecz potwierdzenie kultu przez wprowadzenie jego imienia do mszału.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.