Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Bóg ucieczką i mocą swojego ludu

Niedziela Ogólnopolska 26/2004

Podczas audiencji generalnej 16 czerwca 2004 r.

Podczas audiencji generalnej 16 czerwca 2004 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 46[45], 2-3. 5-6. 10-11
- z Nieszporów na piątek I tygodnia

Audiencja generalna, 16 czerwca 2004 r.

1. Wysłuchaliśmy przed chwilą pierwszego z sześciu hymnów na cześć Syjonu, jakie zawarte są w Psałterzu (por. Ps 48 [47]; 76 [75]; 87 [86]; 122 [121]). Psalm 46 [45], podobnie jak inne analogiczne utwory, wysławia święte miasto Jeruzalem, „miasto Boże - uświęcony przybytek Najwyższego” (w. 5), ale wyraża przede wszystkim niezachwiane zaufanie do Boga, który „jest dla nas ucieczką i mocą, łatwo znaleźć u Niego pomoc w trudnościach” (w. 2; por. w. 8 i 12). Psalm przywołuje najstraszniejsze kataklizmy, aby z większą jeszcze mocą podkreślić zwycięską interwencję Boga, który daje pełne bezpieczeństwo. Jeruzalem, dzięki obecności Boga, „nigdy się nie zachwieje, gdyż Bóg jest w jego wnętrzu” (w. 6).
Myśl biegnie do przepowiedni proroka Sofoniasza, który zwraca się do Jeruzalem w słowach: „Wyśpiewuj, Córo Syjońska! Podnieś radosny okrzyk, Izraelu! Ciesz się i wesel z całego serca, Córo Jeruzalem! (...). Pan, twój Bóg, jest pośród ciebie, Mocarz, który zbawia, uniesie się weselem nad tobą, odnowi [cię] swoją miłością, wzniesie okrzyk radości. Pozbawionych świąt zgromadzę, bo do ciebie należeli” (So 3, 14. 17-18).

Reklama

2. Psalm 46 [45] jest podzielony na dwie duże części przez swego rodzaju antyfonę, która powtarza się w wersetach 8 i 12: „Pan Zastępów jest z nami, Bóg Jakuba jest dla nas obroną”. Tytuł „Pan Zastępów” jest typowy dla kultu żydowskiego w świątyni na Syjonie i, pomimo aspektu związanego z arką przymierza, odsyła do panowania Boga nad całym kosmosem i nad historią.
Tytuł ten jest zatem źródłem ufności, gdyż cały świat oraz wszystkie wydarzenia poddane są najwyższej władzy Pana. Bóg jest więc „z nami”, jak mówi ta sama antyfona, nawiązując wyraźnie do Emmanuela, „Boga z nami” (por. Iz 7, 14; Mt 1, 23).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Pierwsza część hymnu (por. Ps 46 [45], 2-7) skoncentrowana jest na symbolu wody i ukazuje podwójne, przeciwstawne znaczenie. Z jednej strony bowiem burzą się i kipią wody, które w języku biblijnym są symbolem zniszczenia, chaosu i zła. Zachwiały one strukturami życia i wszechświata, których symbolem są góry chwiejące się pod swego rodzaju niszczącym potopem (por. ww. 3-4). Z drugiej strony jednak mamy ożywcze wody Syjonu, miasta położonego na wyschniętych górach, które jednak „odnogi rzeki rozweselają” (w. 5). Psalmista - mimo iż czyni aluzję do źródeł w Jeruzalem, jak chociażby sadzawka Siloe (por. Iz 8, 6-7) - odczytuje w wodach znak życia, które tętni w świętym mieście, znak duchowej płodności życia oraz odradzającej mocy.
Dlatego też, mimo zawirowań historii, wobec których szemrzą narody i burzą się królestwa (por. Ps 46 [45], 7), wierzący spotyka na Syjonie pokój i wyciszenie, które wypływają z komunii z Bogiem.

4. Druga część Psalmu (por. ww. 9-11) w ten sposób przedstawia świat przemieniony. Pan sam ze swego tronu na Syjonie występuje z wielką mocą przeciwko wojnom i ustanawia pokój, którego wszyscy pragną. Gdy czyta się wiersz 10 naszego hymnu: „On uśmierza wojny aż po krańce ziemi, On kruszy łuki, łamie włócznie, tarcze pali w ogniu”, myśl spontanicznie biegnie do Izajasza. Również ten prorok opiewał zakończenie wyścigu zbrojeń i przekształcenie wojennych narzędzi śmierci na środki rozwoju narodów: „Wtedy swe miecze przekują na lemiesze, a swoje włócznie na sierpy. Naród przeciw narodowi nie podniesie miecza, nie będą się więcej zaprawiać do wojny” (Iz 2, 4).

5. Tradycja chrześcijańska wysławiała w tym Psalmie Chrystusa, który jest „naszym pokojem” (por. Ef 2, 14) oraz naszym wyzwolicielem od zła, dzięki swej śmierci i zmartwychwstaniu. Wspaniały jest komentarz chrystologiczny, jakiego dokonał św. Ambroży, interpretując wiersz 6 Psalmu 46 [45], który opisuje „pomoc”, jaką Pan niesie miastu „o brzasku poranka”. Wielki Ojciec Kościoła widzi w tym aluzję prorocką do zmartwychwstania.
Rzeczywiście - tłumaczy - „zmartwychwstanie o poranku przynosi nam wsparcie przez niebiańską pomoc, zmartwychwstanie odrzuciło noc, przyniosło nam dzień, jak mówi Pismo Święte: «Zbudź się i podnieś się, powstań z martwych! I zajaśnieje dla ciebie światło Chrystusa». Zachowaj sens mistyczny! O zmierzchu dokonała się męka Chrystusa (...). O świcie zmartwychwstanie (...). O zmierzchu świata zostaje zabity, gdy światło już umiera, ponieważ ten cały świat pogrążył się w ciemnościach i wydawał się jakby ogarnięty grozą jeszcze czarniejszych mroków, gdyby nie zstąpił z nieba Chrystus, światło odwieczne, ażeby przynieść wiek niewinności rodzajowi ludzkiemu. Pan Jezus cierpiał i swoją krwią odpuścił nasze grzechy, zapalił światło o wiele jaśniejszej świadomości i rozbłysnął dzień duchowej łaski” (Commento a dodici Salmi: Saemo, VIII, Milano - Rzym 1980, s. 213).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: zniszczono Pierścień Rybaka i pieczęcie pontyfikatu papieża Franciszka

Podczas dwunastej kongregacji generalnej Kolegium Kardynalskiego, ostatniej przed rozpoczęciem konklawe, anulowano Pierścień Rybaka i pieczęcie pontyfikatu papieża Franciszka, umieszczając na nich krzyż - poinformował dyrektor Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej, Matteo Bruni.

Podczas spotkania kardynałów odczytano również oświadczenie-apel o zawieszenie broni w strefach wojennych. Zapytany przez dziennikarzy o sprawę kenijskiego kardynała Johna Ndje, który w wywiadzie oświadczył, że nie jest chory, ale nie został wezwany na konklawe, Bruni przypomniał, że „kardynałowie elektorzy nie potrzebują wezwania, aby się stawić, ponieważ są dopuszczeni do konklawe z mocy prawa. W niektórych przypadkach to dziekan Kolegium Kardynałów sprawdza za pośrednictwem nuncjatury, czy kardynał może przybyć, czy też nie. W tym przypadku taka interwencja miała miejsce i odpowiedź była negatywna” - stwierdził rzecznik Watykanu.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Gerhard Müller: Wydarzenia w Polsce wołają o pomstę do nieba!

2025-05-04 13:24

[ TEMATY ]

kard. Gerhard Müller

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Kilka dni przed rozpoczęciem konklawe kard. Gerhard Müller, były prefekt Kongregacji Nauki Wiary i nadzieja konserwatywnych katolików na całym świecie, udzielił wywiadu Adamowi Sosnowskiego z wydawnictwa Biały Kruk. Kard. Müller nawiązał do wielu kluczowych kwestii dotyczących wyboru papieża – kim powinien być nowy biskup Rzymu oraz jaki będzie jego stosunek do pontyfikatu Franciszka.

Kardynał odniósł się jednak także do wyzwań stojących przed Kościołem globalnie – i doskonale jest zorientowany w tym, co się dzieje w Polsce. Krytykował antydemokratyczne działania rządu Donalda Tuska, a jego działania wobec księży nazwał wprost – torturą. I co najważniejsze – te kwestie przedstawiane są na obradach kardynałów i mają istotny wpływ na konklawe!
CZYTAJ DALEJ

Kardynałowie anulowali papieski pierścień

2025-05-06 15:26

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican News

We wtorek przed południem odbyła się ostatnia, 12. kongregacja generalna kardynałów, poprzedzająca rozpoczynające się jutro konklawe. Zgodnie z przepisami, zaktualizowanymi przez Papieża Franciszka w ubiegłym roku, podczas kongregacji kardynałowie anulowali Pierścień Rybaka oraz ołowianą papieską pieczęć.

W 12. kongregacji generalnej kardynałów, która przed południem odbyła się w Auli Synodalnej na terenie Watykanu, wzięło udział 173 kardynałów, w tym 130 elektorów. Nieobecnych było trzech purpuratów, którzy również wezmą udział w konklawe.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję