Reklama

Sylwetka: prof. Tomasz Strzembosz

Człowiek o jednej twarzy

W sobotę 16 października 2004 r., gdy w Rzymie trwały obchody kolejnej rocznicy pontyfikatu Papieża, w Warszawie - w domu wybitnego historyka prof. Tomasza Strzembosza - miało się odbyć seminarium doktorskie.
Ale do spotkania nie doszło, bo rankiem tego właśnie dnia Profesor zmarł.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po śmierci Tomasza Strzembosza w ZHR przez trzy miesiące obowiązuje żałoba.
Przewodniczący ZHR wydał rozkaz założenia na krzyże harcerskie czarnej krepy, a na sztandarach - czarnej wstęgi.

Profesor trzech uniwersytetów

Reklama

Nie oszczędzał się. Do ostatniej chwili intensywnie pracował nad nową książką - o partyzantce i konspiracji antysowieckiej w rejonie Augustowa, mimo to, że od dwóch lat właściwie już nie widział. Przeszedł też ciężką operację, poważnie chorował. Ale się nie skarżył, nie narzekał na swoje cierpienie, znosił je mężnie - podkreślają wszyscy, którzy Profesora znali.
Historia, tak zresztą jak i harcerstwo, to jego wielka życiowa pasja.
- Uprawiałem historię, patrząc na nią z perspektywy człowieka, historię, którą nazywałem „oglądana z bliska”, nie z lotu ptaka, lecz na poziomie ludzkich oczu, poprzez los pojedynczych ludzi - pisał Strzembosz. W jednej ze swych książek przyznał, że dzięki historii jeszcze bardziej szanuje „ludzi prostych, nieuczonych, którzy nie kłamią i nie patrzą na świat i życie poprzez swój egotyzm, tak jak wielu inteligentów”.
Był nie tylko wybitnym historykiem dziejów najnowszych, ale pedagogiem najwyższej klasy. - Wielkim humanistą, historykiem z najwyższych półek polskiej nauki, człowiekiem o jednej twarzy - mówi ks. Kazimierz Kalinowski.
- Po prostu mistrzem - podkreśla prof. Andrzej Kunert, historyk, uczeń Strzembosza. - Profesor prowadził mnie po trudnych drogach polskiej nauki i skierował na „ścieżki kombatanckie”. Był dla mnie zawsze ideałem historyka - niepokornego, który nie idzie z modą - ale też mistrzem duchowym i autorytetem moralnym.
- Był dla naszych studentów prawdziwym wzorem, autorytetem zarówno moralnym, jak naukowym - potwierdza prof. Jan Ziółek z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, gdzie od 1984 r. prof. Strzembosz wykładał.
Doczekał się sześćdziesięciu magistrów i jedenastu doktorów historii. Nie pozostawiał ich w pisaniu prac samych sobie. Interesował się ich postępami, dopytywał o szczegóły. Miał też niezwykłą cechę: łatwo się z nimi zaprzyjaźniał. Lubiany i ceniony był także jako człowiek. I tak był postrzegany w środowisku uniwersyteckim - zarówno na Uniwersytecie Warszawskim i Jagiellońskim, jak też na KUL-u.

Brat kandydatki na ołtarze

Tomasz Strzembosz to rocznik 1930. Urodzony w przedwojennej Warszawie jako „trojaczek”. Siostra Teresa jest dzisiaj kandydatką na ołtarze, była bliską współpracowniczką Prymasa Wyszyńskiego, zasłynęła jako opiekunka samotnych matek i organizatorka ruchu adopcyjnego. Brat - Adam jest znanym prawnikiem, który był I prezesem Sądu Najwyższego oraz przewodniczącym Trybunału Stanu.
Dzieci od małego wychowywały się w domu z tradycjami, w atmosferze patriotycznej. Ojciec pochodził z Żytomierza. Podczas studiów w Kijowie został wcielony do armii rosyjskiej, potem walczył pod dowództwem gen. Hallera. W czasie okupacji był związany z Delegaturą Rządu Polskiego, brał udział w Powstaniu Warszawskim. Po wojnie pracował jako prawnik. Matka zaś pochodziła z Mazowsza. W 1920 r. była sanitariuszką, pracowała w szpitalu polowym. Rodzice Tomasza poznali się w Przasnyszu, po ślubie przeprowadzili się do Warszawy. I z tym właśnie miastem Tomasz związany był całe życie. Studiował historię na Uniwersytecie Warszawskim, ale ze względu na wystąpienie z ZMP nie mógł kontynuować nauki. Studia ukończył dopiero w 1956 r., po przełomie październikowym. Później przez wiele miesięcy musiał pracować jako robotnik. Był też przewodnikiem w Muzeum Historycznym w Warszawie. W tym czasie poznał ks. Tadeusza Fedorowicza - legendę Lasek. Wybrał się tam kiedyś z siostrą Teresą na wycieczkę. Potem ks. Fedorowicz odwiedzał ich dom rodzinny, zaprzyjaźnił się z ojcem Strzemboszów. Gdy w 2002 r. ks. Fedorowicz umarł, Tomasz Strzembosz przypomniał nad jego trumną: „Był to człowiek, którego świętość zakotwiczona była w realnościach życia. Nie miał w sobie żadnej bariery, która odgradzałaby go od innych ludzi”.
Pracą naukową mógł się zająć dopiero w 1966 r., kiedy dostał etat w Instytucie Historii Polskiej Akademii Nauk. Wtedy też zaczął przychodzić na spotkania ekumeniczne, tzw. trzynastki, do kościoła ewangelicko-reformowanego. - Na tych spotkaniach Profesor poznał mojego ojca, z którym się później zaprzyjaźnił - wspomina ks. Lech Tranda z kościoła ewangelicko-reformowanego. - Ta grupa była ze sobą bardzo zżyta, ludzie spotykali się prywatnie w swoich domach, wspólnie obchodzili święta, śpiewali kolędy. Również w tym czasie Strzembosz zaprzyjaźnił się z jednym z księży swojej parafii: Dzieciątka Jezus - ks. Kalinowskim. - Kiedyś zaproponował, bym razem z jego rodziną wybrał się na nocny rajd do Puszczy Kampinoskiej. Miał nadzieję, że uda się nam spotkać łosia. Łosia nie spotkaliśmy. Ale pamiętam, że odprawiłem im wtedy w lesie Mszę św. - wspomina dzisiaj ks. prał. Kalinowski, który zajął się później tworzeniem wspólnoty neokatechumenalnej, której Strzembosz był członkiem.
W 1972 r. obronił pracę doktorską.
W 1991 r. objął stanowisko kierownika Samodzielnej Pracowni Dziejów Ziem Wschodnich II Rzeczypospolitej w Instytucie Nauk Politycznych PAN. Natomiast wcześniej badał akcje zbrojne podziemia warszawskiego. Miał tu spore pole do działania, bo był to problem właściwie jeszcze nieopisany. Docierał przede wszystkim do uczestników zdarzeń, które pragnął ukazać. Do archiwów bowiem jako bezpartyjny dostępu nie miał. W 1982 r. zajął się nowym problemem: dziejami ziem wschodnich II RP pod okupacją sowiecką. Rezultatem tych wysiłków jest książka o partyzantce nad Biebrzą.

Harcmistrz Rzeczypospolitej

Był jednym z twórców Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej, które założył w 1989 r., wybitnym historykiem Szarych Szeregów. Maryla Dawidowicz, siostra Alka z Kamieni na szaniec, była żoną Strzembosza. O harcerstwie mówił, że jest to „rycerski kształt chrześcijaństwa”. Po śmierci otrzymał stopień instruktorski Harcmistrza Rzeczypospolitej - w uznaniu za wkład w kształtowanie prawdy i zanurzenie harcerstwa w nurt prawdy. Jak uważa hm. Kazimierz Wiatr, przewodniczący ZHR, Strzembosz stał na gruncie prawdy w całym swoim życiu. - Dzięki temu jest dla nas wzorem na czas współczesny, człowiekiem naprawdę wielkim, który łamał wszelkie stereotypy i pokazywał, że można iść pod prąd - mówi hm. Wiatr, który znał Strzembosza od 1980 r., kiedy w jego mieszkaniu zakładali wspólnie Krąg Instruktorów Harcerskich im. Andrzeja Małkowskiego. Wiatr wspomina także zaangażowanie Strzembosza w obronę życia. - Kiedy w 1996 r. polski Sejm znowelizował ustawę antyaborcyjną, byliśmy akurat z ZHR na audiencji u Papieża. Tomasz z bólem słuchał papieskich słów komentarza na ten temat. A potem w Warszawie szedł w pierwszym rzędzie marszu w obronie życia.
Zasługi Strzembosza docenił Prymas Polski, który z własnej inicjatywy przybył do kościoła na Bielanach, w którym stała trumna z ciałem Profesora, i przed Mszą żałobną odmówił Różaniec. - On naprawdę Polskę kochał i chciał, aby takich ludzi było jak najwięcej, dlatego wychowywał młodzież w harcerstwie, zajmował się historią, bronił Polski przed niesłusznymi atakami - mówił kard. Józef Glemp.
Znamienne jest też, że Mszę pogrzebową koncelebrowało blisko czterdziestu księży. Byli oczywiście harcerze, poczty sztandarowe, kombatanci. I delegacja z Jedwabnego, które dwa tygodnie przed śmiercią Strzembosza nadało mu honorowe obywatelstwo. Za to, że bronił tezy, iż zbrodnię w Jedwabnem zainspirowali Niemcy, a nie Polacy.
W ostatnich latach zresztą głośna była polemika Tomasza Strzembosza z Janem Tomaszem Grossem, autorem książki Sąsiedzi. Gross nagłośnił mord dokonany na żydowskiej ludności Jedwabnego na Podlasiu po wkroczeniu wojsk niemieckich w 1941 r., oskarżając o to właśnie Polaków. Strzembosz natomiast twierdził, że pogromu dokonało kilkudziesięciu mężczyzn z inspiracji i pod kierownictwem Niemców, przy współudziale przybyłych z zewnątrz funkcjonariuszy gestapo i kilkudziesięciosobowej grupy Polaków, ale działających pod przymusem. Podkreślał, że ludność Podlasia bohatersko walczyła z okupantem sowieckim w latach 1939-41. Sam zresztą docierał do ludzi, którzy wówczas mieszkali w Jedwabnem. - Im głębiej szły moje badania na temat mordu w Jedwabnem - mówił Strzembosz w Radiu Plus - tym bardziej stawało się dla mnie jasne, że to, co pisze prof. Gross, z prawdą się mija.
A na to prof. Strzembosz zgodzić się nie mógł. Prawda była dla niego przecież w życiu najważniejsza.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadectwo: Jestem przekonany, że życie zawdzięczam mojemu Aniołowi Stróżowi

Niedziela Ogólnopolska 39/2024, str. 30-31

[ TEMATY ]

anioł

Karol Porwich/Niedziela

Jedną z pierwszych modlitw, których uczymy się w dzieciństwie, jest ta do Anioła Stróża. W miarę jednak jak dorastamy, zapominamy o obecności aniołów w naszym życiu, traktujemy je jak istoty z bajki. Czy faktycznie jako dorośli nie potrzebujemy aniołów?

Wiele mówi się o cudach zdziałanych za przyczyną świętych, a zapomina się o cudownych zdarzeniach z udziałem aniołów. Nie bez powodu ich interwencje są tak samo dyskretne, jak ich obecność wśród nas. Czuwają nad nami w sposób niezauważalny. Czy zdarzyło ci się usłyszeć jakiś wewnętrzny głos, który ostrzegał cię przed mającym się niebawem wydarzyć niebezpieczeństwem, albo widziałeś tajemniczą postać, która pomogła ci wydostać się z opresji? Nie brakuje osób, które dzielą się takimi doświadczeniami, ich świadectwa przywracają wiarę w Aniołów Stróżów, dają nadzieję, że nawet w największych kłopotach nie jesteśmy sami.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Oświęcim: zakonnicy spotkali się z biskupem bielsko-żywieckim

2025-10-02 17:46

[ TEMATY ]

Oświęcim

zakonnicy

biskup Roman Pindel

wikipedia.org

Spotkanie przełożonych męskich wspólnot zakonnych z terenu diecezji bielsko-żywieckiej z bp. Romanem Pindlem odbyło się 2 października br. w sanktuarium salezjańskim Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Oświęcimiu. Spotkania zakonników z pasterzem diecezji to wieloletnia tradycja, którą przerwała kilka lat temu pandemia koronawirusa. W sanktuarium salezjańskim zgromadziło się 14 przełożonych spośród ponad dwudziestu istniejących w diecezji wspólnot.

Wszystko rozpoczęło się nabożeństwem ku czci Matki Bożej Wspomożenia Wiernych. Salezjanie przybliżyli historię sanktuarium i związany z nim szczególny kult maryjny. Następnie uczestnicy mieli okazję do wymiany doświadczeń duszpasterskich oraz przedstawienia charyzmatów poszczególnych zgromadzeń. Przełożeni dzielili się swoimi troskami, omawiali najbliższe plany oraz kwestie związane z życiem wspólnot i parafii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję