Reklama

Słowa i nuty

100-lecie szkolnictwa muzycznego w Częstochowie

Niedziela Ogólnopolska 5/2005

Graziako

Po prawykonaniu oratorium „Strumień Boży” prof. Juliusz Łuciuk dziękuje wykonawcom

Po prawykonaniu oratorium „Strumień Boży” prof. Juliusz Łuciuk dziękuje wykonawcom

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sinfonietta per archi Pawła Łukaszewskiego, Koncert na fortepian Romualda Twardowskiego oraz światowe prawykonanie oratorium Strumień Boży, które skomponował Juliusz Łuciuk do I części Tryptyku rzymskiego Jana Pawła II, złożyły się na program koncertu kończącego obchody 100-lecia szkolnictwa muzycznego w Częstochowie. Koncert, który odbył się 14 stycznia 2005 r. w Filharmonii Częstochowskiej był godnym wejściem w następny wiek działalności. Wszyscy trzej, dziś światowej sławy, kompozytorzy, których utwory wykonywano, są mocno związani z częstochowskimi szkołami muzycznymi. Także soliści, którzy wystąpili podczas koncertu: Katarzyna Suska-Zagórska - mezzosopran i Dariusz Siedlik - baryton oraz pianista Maciej Zagórski, nim rozpoczęli występy na światowych scenach, kształcili się w Częstochowie.
Pierwszy z wykonywanych utworów - Sinfonietta per archi Pawła Łukaszewskiego, miał światowe prawykonanie w ubiegłym roku, natomiast podczas koncertu w Częstochowie został wykonany po raz pierwszy dla polskiej publiczności. Kompozytor, syn Wojciecha Łukaszewskiego, absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasach wiolonczeli i kompozycji, tutaj zaczynał edukację muzyczną. Jako kompozytor „nigdy nie unikał nowatorskich pomysłów i eksperymentów w świecie języka muzycznego, ale skutecznie oparł się pokusie bycia awangardzistą za wszelką cenę” - podkreśliła prowadząca koncert Beata Młynarczyk, dodając, że „jednocześnie jako pedagog, wiele czyni dla promocji muzyki swojego ojca, z dumą nosi jego nazwisko - ale i swoje własne imię, dobre imię w świecie muzycznym w Częstochowie, Polsce i Europie, za oceanem, imię, które zawdzięcza swoim zdolnościom i swojej pracy.
Wybitną postacią we współczesnej muzyce jest również Romuald Twardowski, który nim na stałe osiadł w Warszawie, kilka lat spędził w Częstochowie, gdzie był pedagogiem szkoły muzycznej, a także recenzentem i krytykiem muzycznym. Ma w swoim dorobku wiele utworów chóralnych, przede wszystkim sakralnych, ale pisze również muzykę instrumentalną. Wykonywany podczas koncertu jubileuszowego Koncert na fortepian, który jest określany jako utwór skomponowany w sposób bardzo zwarty, logiczny i konsekwentny, przy tym wszystkim bardzo piękny, mają w swoim repertuarze wybitni pianiści.
Ogromne oczekiwanie i zainteresowanie towarzyszyło światowemu prawykonaniu oratorium Juliusza Łuciuka Strumień Boży. Słuchacze nie zawiedli się, bowiem w pięcioczęściowej kompozycji znaleźć można bogactwo treści muzycznych oraz religijnych. W utworze obecny jest góralski, tatrzański żywioł, ale i wątki zaczerpnięte z muzyki chorałowej, bliskiej korzeniom muzyki chrześcijańskiej. W ślad za autorem Tryptyku rzymskiego autor zdumiewa się nad pięknem świata, pyta o sens przemijania i wskazuje, że chcąc znaleźć źródło, trzeba iść do góry, pod prąd. Język muzyki wyraża myśl, która kilkakrotnie powraca w tekście pierwszej części Tryptyku rzymskiego - „Zatoka lasu zstępuje / w rytmie górskich potoków / ten rytm objawia mi Ciebie, / Przedwieczne Słowo”.
Podczas, trwających od października ub.r. obchodów jubileuszowych przypomniano zasłużonych organizatorów częstochowskiego szkolnictwa muzycznego: Ludwika Wawrzynowicza, który w 1904 r. założył i przez kilkadziesiąt lat prowadził pierwszą w tym mieście szkołę muzyczną, jego syna Tadeusza, który był dyrektorem szkoły w latach 1945-71, Wojciecha Łukaszewskiego, kierującego szkołą w latach 1971-78, oraz obecnego dyrektora Adama Mroczka. Szkoła i związani z nią muzycy budowali środowisko muzyczne w Częstochowie nie tylko przez kształcenie młodzieży, ale także przez organizację koncertów i konkursów, przez działalność popularyzatorską. Jubileuszowe koncerty i spotkania, wydany z tej okazji dwupłytowy album oraz monografia autorstwa Wandy Malko były także okazją do przypomnienia, że w murach tych szkół podstawy swoich umiejętności zdobyło wielu wybitnych muzyków. Liczni absolwenci: kompozytorzy, śpiewacy, organiści, dyrygenci i chórmistrzowie koncentrowali swoje zainteresowania w kręgu muzyki sakralnej, znacznie ubogacając w ten sposób życie muzyczne Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy jestem świadomy tego, ile kosztowałem Jezusa?

2024-04-16 13:32

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 15, 9-17.

Wtorek, 14 maja. Święto św. Macieja, apostoła

CZYTAJ DALEJ

Fatima - główne treści orędzia Matki Bożej

[ TEMATY ]

Fatima

100‑lecie objawień fatimskich

Fatima – wizerunki Dzieci Fatimskich/Fot. Graziako/Niedziela

Od maja do października 1917 roku - gdy toczyła się pierwsza wojna światowa, kiedy w Portugalii sprawował rządy ostro antykościelny reżim, a w Rosji zaczynała szaleć rewolucja - na obrzeżach miasteczka Fatima, w miejscu zwanym Cova da Iria, Matka Boża ukazywała się trojgu wiejskim dzieciom nie umiejącym jeszcze czytać. Byli to Łucja dos Santos (10 lat), Hiacynta Marto (7 lat) i Franciszek Marto (9 lat). Łucja była cioteczną siostrą rodzeństwa Marto. Pochodzili z podfatimskiej wioski Aljustrel, której mieszkańcy trudnili się hodowlą owiec i uprawą winorośli.

Wcześniej, zanim pastuszkom objawi się Matka Boża, przez ponad rok, od marca 1916 roku, przygotowuje ich na to Anioł. Na wzgórzu Loca do Cabeco dzieci odmawiają różaniec i zaczynają zabawę. Raptem, gdy słyszą silny podmuch wiatru widzą przed sobą młodzieńca. Przybysz mówi: Nie bójcie się, jestem Aniołem Pokoju, módlcie się razem ze mną". Następnie uczy ich jak mają się modlić, słowami: "O mój Boże, wierzę w Ciebie, uwielbiam Cię, ufam Tobie i kocham Cię. Proszę, byś przebaczył tym, którzy nie wierzą, Ciebie nie uwielbiają, nie ufają Tobie i nie kochają Ciebie". Nakazuje im modlić się w ten sposób, zapewniając, że serca Jezusa i Maryi słuchają uważnie ich słów i próśb.

CZYTAJ DALEJ

Papież: nie skazujmy starszych na samotność

2024-05-14 12:52

[ TEMATY ]

papież Franciszek

pixabay

Papież Franciszek

Papież Franciszek

„Nie omieszkajmy okazać czułości dziadkom i starszym z naszych rodzin, odwiedźmy tych, którzy są zniechęceni i nie mają już nadziei, że inna przyszłość byłaby możliwa. Przeciwstawmy postawie egoistycznej, prowadzącej do zniechęcenia i samotności, otwarte serce i radosną twarz tych, którzy mają odwagę powiedzieć „Nie opuszczę cię!”, i obrać inną drogę” - apeluje Ojciec Święty w opublikowanym dziś Orędziu na IV Światowy Dzień Dziadków i Osób Starszych. W tym roku będzie on obchodzony w niedzielę po wspomnieniu liturgicznym świętych Joachima i Anny - 28 lipca.

ORĘDZIE OJCA ŚWIĘTEGO FRANCISZKA
na IV Światowy Dzień Dziadków i Osób Starszych
28 lipca 2024 r.
„W czasie starości nie opuszczaj mnie” (por. Ps 71, 9)

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję