Reklama

Jesienne spotkania katechetów

Niedziela płocka 37/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pod koniec sierpnia odbyły się spotkania katechetów duchownych, zakonnych i świeckich naszej diecezji, organizowane przez Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej Płockiej w celu przemyślenia sytuacji katechetycznej i jej usprawnienia w nowym roku szkolnym.

Spotkania odbyły się w czterech rejonach. 28 sierpnia katecheci z rejonu pułtuskiego zgromadzili się w parafii św. Józefa w Pułtusku. Katecheci z rejonu ciechanowskiego spotkali się 29 sierpnia w parafii św. Józefa w Ciechanowie, a 30 sierpnia w parafii św. Stanisława Kostki w Rypinie katecheci pracujący w rejonie rypińskim. Serię spotkań zakończyło sobotnie spotkanie dla katechetów rejonu płockiego w kościele św. Jana Chrzciciela w Płocku. W Pułtusku i Rypinie z katechetami spotkał się bp Stanisław Wielgus, a w Ciechanowie i Płocku biskup pomocniczy diecezji płockiej Roman Marcinkowski.

Spotkania rozpoczynały się o godz. 10.00 nabożeństwem pod przewodnictwem Księdza Biskupa. W drugiej części spotkania katecheci mieli możliwość zapoznania się z funkcjonującym w diecezji zielonogórsko-gorzowskiej programem parafialnego i grupowego przygotowania młodzieży do bierzmowania. W Pułtusku przedstawił go ks. dr Robert Sarek, w pozostałych ośrodkach program prezentował jego twórca, bp Edward Dajczak, delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Nauczycieli.

Nowością tworzonego w klimacie i duchu nowej ewangelizacji programu "Życie Boże" jest przeniesienie ciężaru przygotowania do sakramentu bierzmowania z grup klasowych w katechezie szkolnej do grup przyparafialnych, dzięki czemu duszpasterze, zwłaszcza w parafiach, gdzie nie ma szkół ponadpodstawowych, nie tracą kontaktu z młodzieżą, a młodzież wdrażana jest do życia sakramentalnego. Spotkania mają charakter ewangelizacyjny, wspólnototwórczy, spontaniczny i bezpośredni.

Proponowany program ma prowadzić do osobistego doświadczenia Boga, doświadczenia wspólnoty i odważnego apostolstwa. Dotyczy on wszystkich bierzmowanych. Zasadniczą formą programu są comiesięczne spotkania z uczniami w parafii (prowadzone przez księży) oraz w grupach domowych, które stanowią integralną część programu. Tworzą je zasadniczo siedmioosobowe zespoły młodzieży i animator świecki. Grupy dają możliwość odkrycia indywidualnego bogactwa, potrzeb, problemów, zainteresowań i braków każdego człowieka, a także są najwłaściwszym miejscem uczenia się przez młodych ludzi wypowiadania własnego zdania, osobistego przeżywania Boga i dzielenia się tym doświadczeniem z innymi, w czym bardzo pomocny jest klimat otwartości i zaufania stwarzany przez małą grupę.

Do realizacji programu służą dwa podręczniki (metodyczny dla animatorów grup domowych i drugi z propozycjami na spotkania grup parafialnych, uwzględniający celebracje liturgiczne) oraz przeznaczony dla kandydata do bierzmowania indeks, służący do dokumentacji postępów w formacji. Obydwa podręczniki zawierają materiały przewidziane na rozszerzony do dwóch lat okres przygotowania kandydatów do sakramentu bierzmowania. Przygotowanie rozpoczyna się w okresie Wielkiego Postu w II klasie gimnazjum, kończy przyjęciem sakramentu w I klasie szkoły średniej.

Po prezentacji programu katecheci zapoznali się ze wskazaniami katechetycznymi Wikariusza Biskupiego ds. Katechetycznych - dr. Ryszarda Czekalskiego oraz z nowymi podręcznikami i pomocami katechetycznymi wydanymi przez Płocki Instytut Wydawniczy, które zaprezentował ks. dr Andrzej Krasiński oraz wydawnictwami przygotowanymi przez wydawnictwo Katecheta.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Francja: dlaczego kobiety w kościele zakrywają głowę, skąd ten nowy trend?

2025-07-22 19:07

[ TEMATY ]

kobieta

Adobe Stock

To duchowy rytuał, który pomaga w lepszym przeżywaniu Eucharystii, znak, że w tym szczególnym czasie chcę być tylko dla Boga – opowiadają na łamach La Croix kobiety, które podczas liturgii zdecydowały się zakrywać głowę koronkową chustą, tzw. mantylą. Paryski dziennik przypomina, że w przeszłości był to we Francji powszechny zwyczaj. Dziś ta tradycja odżywa na nowo, choć wciąż jest zjawiskiem mniejszościowym. Można ją zaobserwować w kręgach tradycjonalistycznych i u neofitek.

Cytowana przez La Croix Isabelle Jonveaux, socjolog religii na Uniwersytecie we Fryburgu zauważa, że osoby nawrócone mają tendencję do eksponowania zewnętrznych znaków swojej wiary, aby zaznaczyć swoje nawrócenie. „Noszenie odzieży o charakterze religijnym to również sposób na wyrażenie pewnego radykalizmu” – dodaje szwajcarska socjolog.
CZYTAJ DALEJ

Śladem świętej z Magdali

Niedziela Ogólnopolska 30/2021, str. 16

[ TEMATY ]

św. Maria Magdalena

Maria z Magdali

pl.wikipedia.org

Piero di Cosimo, Maria Magdalena

Piero di Cosimo, Maria Magdalena

O Marii z Magdali wiemy jedynie tyle, że Jezus wkroczył w jej życie, uwalniając ją od siedmiu złych duchów. Owa liczba podkreśla wielki ciężar, który zdjął z niej Zbawiciel, i niezwykłą przemianę, jaka w niej nastąpiła.

Maria Magdalena, a raczej Maria z Magdali, bo tak naprawdę po imieniu świętej Ewangelia wspomina miejscowość, z której owa kobieta pochodziła. Czyni tak, by odróżnić ją od innych Marii, które wspominane są w jej tekstach, poczynając od Matki Jezusa. Imię Maria było bowiem równie popularne w czasach biblijnych jak dziś. My posługujemy się jego greckim brzmieniem. W języku aramejskim wymawiano je jako „Mariam”, zaś po hebrajsku „Miriam”. Jak zatem zwracano się do naszej bohaterki? Pewnie zależało to od sytuacji i od tego, kto ją spotykał. Dla nas jej imię zostało zachowane w grece, gdyż w tym języku spisano teksty natchnione Nowego Testamentu. Nie jest też jednoznaczna treść, która kryje się pod tym imieniem. Może ono określać gorycz lub smutek, a także odpowiadać słowu „pani”. Może również oznaczać przyczynę radości lub ukochaną (przez Jahwe). To ostatnie znaczenie jest dość niepewne i opiera się na związkach z egipskim słowem mrjt – ukochana. Które z nich wiąże się z kobietą, o której opowiada Ewangelia? Czy znajdziemy jedno właściwe, czy też wszystkie po trochu oddają dzieje jej życia: te związane z goryczą i bólem doświadczenia zła, te naznaczone radością uwolnienia z sideł szatana, i te, w których odnalazła głębię i piękno miłości Boga? Tu pozostawmy każdemu miejsce na własną odpowiedź.
CZYTAJ DALEJ

Zamykają szkoły – edukacyjna katastrofa w Wielkopolsce?

2025-07-23 12:28

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

MEN bije na alarm, ale likwidacje już przesądzone.

W cieniu debat o edukacji, podręcznikach i kompetencjach przyszłości, w Wielkopolsce rozgrywa się lokalny dramat, który może dotknąć setki uczniów, rodziców i nauczycieli. Jak podaje Głos Wielkopolski, 31 sierpnia 2025 roku zakończy działalność aż 12 szkół w regionie, a łącznie Wielkopolski Kurator Oświaty wydał pozytywną opinię o likwidacji 14 placówek. To niepokojący sygnał, który stawia pod znakiem zapytania przyszłość małych społeczności lokalnych i dostęp do edukacji blisko domu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję