Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każdy sposób pisanej komunikacji ma sobie właściwy styl i rodzaj literacki, którego uszczegółowieniem są konkretne gatunki literackie. Odnosi się to także do tekstów Pisma Świętego. Aby poprawnie zrozumieć znaczenie jakiegoś biblijnego fragmentu, trzeba określić jego literacką formę. Jeśli już ją sklasyfikujemy, to z pewnością będzie nam o wiele łatwiej pojąć przesłanie tekstu, którym się interesujemy.
W Ewangeliach istnieją wyjątkowo rzucające się w oczy formy stylistyczne. Są nimi przede wszystkim opowiadania o cudach i przypowieści, czyli - innymi słowy - parabole. Zaczniemy właśnie od nich. Są one bowiem narracyjnym utworem dydaktycznym, który służy przekazaniu określonej prawdy ukrytej pod woalem pewnego porównania.
Termin „parabola” (przypowieść) pochodzi od greckiego czasownika parabalein, który oznacza po prostu „położyć obok”. A zatem jego treść zmierza do utworzenia pewnego porównania, czyli konfrontacji jednej rzeczywistości z drugą. Warto jednak podkreślić, że w oryginalnym tekście (język grecki) Nowego Testamentu określenia „parabola” nie używa się do jakiegokolwiek porównania. Stosuje się je tylko wtedy, gdy pewne wyobrażenia, czyli obrazy, posiadają swoje szersze rozwinięcie z jakiegokolwiek prostego porównania. Tę regułę można też zastosować do tzw. podobieństw, czyli porównań, którymi Jezus posługuje się, gdy przypisuje się Mu wypowiedzenie jakiejś krótkiej metaforycznej maksymy.
Przejdźmy do konkretnych przykładów. Otóż bardzo jasnymi przykładami obrazu lub metafory ewangelicznej mogą być np. teksty Łk 6,44 („... nie zrywa się fig z ciernia, ani z krzaka jeżyny nie zbiera się winogron”) i Mk 2,22 („Nikt też młodego wina nie wlewa do starych bukłaków. W przeciwnym razie wino rozerwie bukłaki; i wino przepadnie, i bukłaki. Lecz młode wino [należy wlewać] do nowych bukłaków”).
Teksty te są bez wątpienia obrazami czy też metaforami. Pierwszy z nich mówi o roślinach i owocach. Jezus nie chce w nim udzielać lekcji agronomii (nauka o teoretycznej i praktycznej uprawie roli) swoim słuchaczom. Chce ich po prostu nauczyć, że istnieje fundamentalny związek pomiędzy czynami i tym, który ich dokonuje. Chce po prostu na drodze analogii do relacji międzyludzkich powiedzieć, iż drzewo nie może przynosić owoców różnych od swojego gatunku. Podobnie rzecz się ma z ludźmi.
Jezus, mówiąc w drugim tekście o młodym winie i nowych workach skórzanych, nie chce uczyć enologii (szeroko rozumiana nauka o produkcji i pielęgnacji win). Pragnie On bowiem dać do zrozumienia swoim słuchaczom, że istnieje diametralna różnica między nowością Jego Ewangelii o Królestwie Bożym a starymi strukturami myślenia oraz życia Jego słuchaczy.
Na zakończenie cytat, który warto pamiętać: „Kiedy człowiek myśli, że skończył, to nawet nie rozpoczął, a kiedy się zatrzyma, nie wie, co robić dalej” (Syr 18,7).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Stanisław, Biskup i Męczennik

[ TEMATY ]

święty

patron

św. Stanisław

I, Bogitor / pl.wikipedia.org

Konfesja św. Stanisława w Katedrze na Wawelu

Konfesja św. Stanisława w Katedrze na Wawelu

Św. Stanisław urodził się między 1030 a 1035 r. w Szczepanowie. Na miejscu, gdzie znajdował się dom rodzinny Świętego postawiono kaplicę.

Przypuszcza się, że Stanisław pobierał nauki najpierw w opactwie tynieckim, a potem za granicą w szkole katedralnej w Liege w Belgii oraz w Paryżu. Święcenia kapłańskie otrzymał ok. 1060 r. Po śmierci biskupa krakowskiego Lamberta został mianowany jego następcą, ale papież Aleksander II zatwierdził ten wybór dopiero po dwóch latach, czyli ok. 1072 r. Św. Stanisław prawdopodobnie bardzo popierał reformy papieża Grzegorza VII.

CZYTAJ DALEJ

Rada Stała KEP przypomina stanowisko Kościoła nt. godności każdej istoty ludzkiej

2024-05-08 16:49

[ TEMATY ]

KEP

godność

Adobe.Stock

W związku z narastającą w przestrzeni publicznej i działaniach rządu presją dotyczącą zmiany prawnej ochrony życia ludzkiego w kierunku legalizacji zabijania dzieci w łonie matek, pragniemy przypomnieć jednoznaczne i niezmienne stanowisko Kościoła w tej kwestii - napisali członkowie Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski w Stanowisku w sprawie prawnej ochrony ludzkiego życia.

Członkowie Rady Stałej KEP przypominają punkt 47. Deklaracji Dykasterii Nauki Wiary Dignitas infinita o godności człowieka. „Kościół nie przestaje przypominać, że «godność każdej istoty ludzkiej ma charakter istotowy i obowiązuje od chwili poczęcia do naturalnej śmierci. Uznanie tej godności jest niezbywalnym warunkiem wstępnym ochrony egzystencji osobistej i społecznej, a także niezbędnym warunkiem tego, by braterstwo i przyjaźń społeczna mogły się urzeczywistniać między wszystkimi narodami na ziemi». Opierając się na tej nienaruszalnej wartości ludzkiego życia, magisterium Kościoła zawsze wypowiadało się przeciwko aborcji” - czytamy w Deklaracji.

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: diecezja sosnowiecka jest do obsiania, a nie do zaorania

2024-05-08 17:47

[ TEMATY ]

diecezja sosnowiecka

bp Artur Ważny

Abp Adrian Galbas

Dominik Pyrek/diecezja.sosnowiec.pl

„Diecezja sosnowiecka nie jest do zaorania, tylko do nieustannego obsiewania” - powiedział abp Adrian Galbas w środę podczas obrzędu kanonicznego objęcia diecezji sosnowieckiej przez bp. Artura Ważnego. Uroczystość oraz podpisanie stosownych dokumentów miało miejsce w katedrze w Sosnowcu.

Abp Adrian Galbas zaznaczył, że Kościół sosnowiecki ma przed sobą przyszłość, „choć niektórzy specjaliści od wszystkiego uważają, że tak nie jest”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję