Reklama

Kultura

„Exodus” W Norwegii – „Śląsk” W Trondheim

Artyści baletu Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” wystąpią 30 i 31 maja w norweskim Trondheim z widowiskiem baletowym „Exodus” do muzyki Wojciecha Kilara w chorografii Michaiła Zubkowa.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Koncerty odbędą się w ramach projektu „Muzyczne re-transmisje. Tworzenie mostów kulturalnych w relacjach środowisk muzycznych Polski i Norwegii”, dofinansowanego w ramach Programu „Kultura”, Działanie 2 „Poprawa dostępu do kultury i sztuki” w ramach MF EOG 2014 – 2021.

W projekt wpisują się również czerwcowe koncerty chóru Trondheim Symphony Orchestra i Zespołu „Śląsk”, które planowane są w Częstochowie (21 czerwca, Filharmonia Częstochowska), Chorzowie (22 czerwca, Chorzowskie Centrum Kultury) i Bielsku Białej (23 czerwca, Cavatina Hall) – wstęp na te koncerty będzie wolny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Projekt oparty jest na promowaniu norweskiej i polskiej kultury muzycznej. Obejmuje szereg wydarzeń artystycznych w Norwegii i Polsce, realizowanych przez „Śląsk” oraz Trondheim Symphony Orchestra. Wspólne działania mają poszerzyć współpracę i wzmocnić rolę partnerów projektu w kształtowaniu kultury narodowej.

Reklama

Część projektowych przedsięwzięć została już zrealizowana. W październiku ubiegłego roku odbyła się konferencja metodyczna dla młodych artystów, przeprowadzona w formule hybrydowej (również on-line). Spotkanie dotyczyło wsparcia działalności artystycznej młodych osób, rozpoczynających samodzielną aktywność w tej branży jako freelancerze lub jako start-up. W konferencji uczestniczyły osoby reprezentujące instytucje dysponujące w tym zakresie środkami finansowymi oraz specjaliści od zagadnień aplikacji o fundusze.

W kwietniu tego roku w siedzibie „Śląska” w Koszęcinie odbyły się międzynarodowe warsztaty wokalne, które z artystami chóru Zespołu „Śląsk” przeprowadziła chórmistrzyni Trondheim Symphony Orchestra – Urša Lah Rasmussen. Podczas trzech sesji pracowała nad repertuarem, który w czerwcu, w Polsce, zaprezentują artyści „Śląska” i chóru Trondheim Symphony Orchestra. Zakres repertuarowy warsztatów objął między innymi utwory klasyczne oraz współczesnego norweskiego kompozytora Ståle Kleiberg’a. W koszęcińskich warsztatach uczestniczyły także dwie grupy folklorystyczne: Zespół Pieśni i Tańca Ziemi Cieszyńskiej oraz zespół wokalny Kupskie Echo – częściowo reprezentujący mniejszość niemiecką. Celem warsztatów było zapoznanie się z rdzenną kulturą muzyczną Norwegii oraz doskonalenie umiejętności wokalnych. Tematyka objęła m.in. joik – tradycyjny śpiew norweskich ludów rdzennych.

Reklama

W najbliższym czasie, w ramach projektu odbędą się koncerty Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” w Norwegii. W Teatrze Olavshallen Concert Hall w Trondheim artyści baletu zaprezentują dwukrotnie spektakl baletowy „Exodus”. Oparty na stylistyce tańca współczesnego, pełen ekspresji i historycznych inspiracji, spektakl jest wyrazem poszukiwań artystycznych „Śląska”, od lat otwartego na ciekawe, nowatorskie projekty. To swoiste spotkanie kultur, pokazanie innego typu tańca oraz muzyki inspirowanej dziełami „Śląska”. Jego twórcą jest choreograf i kierownik baletu Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” Michaił Zubkow, który opierając się na treściach i emocjach zawartych w muzyce światowej sławy kompozytora Wojciecha Kilara, ukazał życie jako podróż w poszukiwaniu szczęścia, zaspokojenia własnych pragnień i bliskości drugiego człowieka.

Trondheim Symphony Orchestra jest jedną z najważniejszych, rządowych norweskich instytucji muzycznych. Od momentu założenia (1909 r.) nastawiona jest na produkcję i prezentację wydarzeń muzycznych na najwyższym poziomie. Trondheim Symphony Orchestra ma złożony model organizacyjny, obejmujący działalność symfoniczną, operową i teatralną. Zespół jest otwarty na partnerstwa międzynarodowe, również z polskim środowiskiem muzycznym. W ramach projektów polsko-norweskich współpracował z Filharmonią Narodową, Filharmonią Podlaską oraz Operą Krakowską.

Projekt „Muzyczne re-transmisje. Tworzenie mostów kulturalnych w relacjach środowisk muzycznych Polski i Norwegii” przyczyni się do wzmocnienia relacji pomiędzy norweskimi i polskimi instytucjami kultury oraz wpłynie na rozwój współpracy kulturalnej pomiędzy twórcami i uczestnikami życia kulturalnego obu krajów. Poprzez wymianę doświadczeń, wiedzy oraz praktykę w zakresie udziału w kulturze, bez wątpienia poszerzy znajomość tradycji muzycznych Norwegii i Polski.

Więcej informacji o projekcie: Zobacz

2022-05-26 14:07

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Premiera on-line – koncert pieśni maryjnych „Bogurodzica”

[ TEMATY ]

Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk”

Zespół Pieśni i Tańca "Śląsk"

W 40. rocznicę śmierci kard. Stefana Wyszyńskiego, 28 maja, Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” zaprasza o godz. 19:00 na kolejną premierę on-line – koncert pieśni maryjnych pt. „Bogurodzica”.

Program zawiera najbardziej znane i lubiane polskie pieśni maryjne, w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Zespołu „Śląsk”. W większości są to opracowania muzyczne kompozytora specjalizującego się w twórczości sakralnej – Romualda Twardowskiego. W repertuarze znalazły się także opracowania Stanisława Hadyny, w tym „Bogurodzicy”, a także Janusza Stalmierskiego i Krzysztofa Dziewięckiego.
CZYTAJ DALEJ

Bł. Benigna: w walce o dochowanie dziewictwa straciła życie [+ modlitwa za młode dziewczęta]

[ TEMATY ]

patron dnia

Autorstwa Ablakok - Praca własna, commons.wikimedia.org

Benigna z Wrocławia

Benigna z Wrocławia

Benigna pochodziła z Kujaw. Urodziła się w rodzinie rycerskiej w XIII w. Udała się na Śląsk i wstąpiła do klasztoru cysterek w Trzebnicy, pociągnięta sławą świętości oraz dziełami miłosierdzia św. Jadwigi Śląskiej.

Tu zapragnęła całkowicie poświęcić się Bogu. Zginęła w Trzebnicy lub Wrocławiu podczas najazdów tatarskich w 1241 r. Wraz z innymi schroniła się przed napadem w murach miasta. Broniła swego dziewictwa przed atakiem jednego z tatarskich najeźdźców. Przed wiekami uznawano ją za jedną z patronek Polski. Jest szczególnie czczona we Wrocławiu i na Kujawach.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV o walce z nadużyciami w Kościele i wolnym dziennikarstwie

2025-06-21 10:28

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Ochrona przed wykorzystywaniem to nie jakaś strategia duszpasterska, lecz samo serce Ewangelii. W Kościele jak najszybciej musi się zakorzenić kultura, która nie godzi się na nadużycia w jakiejkolwiek postaci - napisał Leon XIV. Podkreślił też zasadniczą rolę dziennikarzy, którzy ujawniają nadużycia. Wyciszanie dziennikarzy osłabia demokratyczną duszę kraju - podkreślił Papież.

Ojciec Święty napisał o tym w przesłaniu do twórców spektaklu teatralnego „Proyecto Ugaz”, który jest wystawiany w Teatrze Plaza w Limie. Został on poświęcony peruwiańskiej dziennikarce Paoli Ugaz, która doprowadziła do ujawnienia nadużyć w zlikwidowanym przez papieża Franciszka potężnym ruchu kościelnym Sodalicio de Vida Cristiana.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję