Reaktywowana linia kolejowa 285 rozpoczyna się na stacji Wrocław Główny i to właśnie na nią 6 czerwca równo o 9:30 wjechał nowy pociąg hybrydowy Impuls II. Został on zakupiony szczególnie z myślą o obsłudze tego połączenia; na trasach zelektryfikowanych będzie mógł osiągnąć prędkość do 160 km/h, na odcinkach bez trakcji – do 120 km/h. W jego wnętrzu, przystosowanym do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się, zmieści się blisko 315 pasażerów.
Na pokładzie jako pierwsi znaleźli się przedstawiciele zarządu województwa dolnośląskiego, posłowie na Sejm RP, samorządowcy oraz przedstawiciele Kolei Dolnośląskich. Przebyli całą inauguracyjną trasę, po drodze zatrzymując się na wybranych stacjach. Wśród nich była Sobótka, gdzie poza wspomnianą wcześniej prezentacją pociągu hybrydowego, odbyła się konferencja prasowa.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Wśród zaproszonych gości był Wojciech Murdzek, były prezydent Świdnicy, a obecny wiceminister nauki i szkolnictwa, który przybliżył drogę, jaką trzeba było przebyć, aby móc wznowić ruch kolejowy z Świdnicy do Wrocławia przez Sobótkę.
Reklama
– Przywracając dziesięć lat temu pośrednie połączenie Świdnicy z Wrocławiem przez Jaworzynę Śląską, budując centrum przesiadkowe, osiągaliśmy kolejne kamienie milowe, które pokazywały, że społeczna presja na rozwój połączeń kolei jest duża – wskazywał, jednocześnie podkreślając, że kluczowymi dla reaktywowania linii 285 były wspólne konsultacje samorządowe i wojewódzkie oraz wsparcie finansowe przyznane przez Unię Europejską.
Hubert Gościmski
Wojciech Murdzek, wiceminister nauki i szkolnictwa.
Podczas konferencji parokrotnie poruszono kwestię dojazdów do szkół, uczelni i pracy – wiele miejscowości znajdujących się na trasie przez lata było wykluczonych z transportu kolejowego. Istotnym aspektem jest również szansa na rozwój ruchu turystycznego, o czym mówił Krzysztof Maj, członek zarządu województwa dolnośląskiego.
– Zyskujemy możliwość spokojnego transportu w piękne okolice naszego województwa, aby aktywnie spędzać wolny czas. Dolny Śląsk jest piękny, powinniśmy być turystami we własnym regionie, a dzięki tym kolejom łatwiej będzie dotrzeć do malowniczych szlaków – zachęcał.
Podczas wydarzenia każdy mógł zajrzeć do wnętrza pociągu oraz kabiny maszynisty. Na peronie znajdowały się stoiska ze słodkimi przekąskami oraz okolicznościowymi gadżetami, a także wystawa przedwojennych fotografii ukazujących pociągi dawniej kursujące linią 285. Dodatkowo odbyły się pokazy instruktarzu pierwszej pomocy z wykorzystaniem defibrylatora AED.
Hubert Gościmski
Wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem mieszkańców Sobótki i okolic.
Regularne kursy rozpoczną się już w najbliższą niedzielę, 12 czerwca. Pociągi będą wyjeżdżać ze stacji Wrocław Główny i po drodze zatrzymają się na czternastu odnowionych przystankach (Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście), by ostatecznie zakończyć swój bieg na stacji Świdnica Miasto. Pokonanie całego odcinka zajmie nieco ponad godzinę, a podczas kursu przyspieszonego – 55 minut.