Reklama

Po pierwsze: nie zabijaj na drodze

Watykan wydał dokument pt. „Wskazania w duszpasterstwie drogi”. Zawiera on także „Dekalog kierowcy”. Kilka dni temu zaprezentowali go w Watykanie kard. Renato Martino i abp Agostino Marchetto.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Milena Kindziuk: - Jakim Ksiądz jeździ samochodem?

Ks. Marian Midura: - Firmowym oplem. Ten samochód w Centrum Formacji Misyjnej służy nam do odbierania misjonarzy z lotniska czy do przewożenia materiałów np. na różnego rodzaju wystawy czy akcje, które organizujemy. To auto jest bardzo przydatne, efektywne. Ale nie wystrzałowe!

- Właśnie, watykańska instrukcja przestrzega, by księża nie kupowali wystrzałowych aut. Sporo miejsca poświęcono też w niej psychologii kierowcy, w tym patologii, jaką jest „ubóstwianie własnego samochodu”. Jak należy rozumieć te słowa?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Dotyczą one bardziej tych krajów, w których samochód jest jeszcze „bóstwem”, czyli czymś ważniejszym niż inne wartości, a nawet drugi człowiek. Chodzi o sytuacje, w których ktoś kupuje samochód coraz lepszy i lepszy, po to tylko, by się pokazać, by komuś zaimponować. Tymczasem jest to tylko narzędzie. I na pewno nie służy do tego, by panować na drodze.
Oczywiście, te słowa odnoszą się też w jakiś sposób do księży...

-...którym ludzie mają nieraz za złe, że jeżdżą zbyt drogimi samochodami, tak?

- Tak. Uważam, że nie jest wskazane, by księża czy biskupi jeździli zbyt ekskluzywnymi samochodami, tym bardziej że pieniądze, jakimi dysponują, pochodzą zasadniczo od ludzi. Z drugiej strony jednak, samochód jest potrzebny tak samo duchownym, jak innym ludziom. Ksiądz, który nie ma żony i dzieci, bez problemu może dzisiaj pozwolić sobie na kupno jakiegoś, choćby używanego, małego samochodu. Trzeba pamiętać też, że jest on bardzo przydatny w duszpasterstwie, zwłaszcza gdy w krótkim czasie księża muszą przemierzać spore odległości. Ale nie należy się dziwić, że razi ludzi, kiedy samochód duchownego jest zbyt elegancki. Samochód ma służyć do celów użytkowych. Najważniejsze jest tu zdrowe podejście w ogóle do posiadania, do spraw materialnych.

Reklama

- Skąd wziął się pomysł wydania przez Watykan „Dekalogu kierowcy”?

- Kiedy w grudniu ubiegłego roku, jako delegat Konferencji Episkopatu Polski, brałem udział w sympozjum w Watykanie na temat migrantów i duszpasterstwa kierowców, dwadzieścia kilka osób z całego świata, w tym kilku biskupów, krajowi duszpasterze kierowców i zaproszeni eksperci omawiali działania duszpasterskie w swoich krajach. Wnioski wyciągnięte na zakończenie spotkania posłużyły do przygotowania tego dokumentu. Rada przejęła się tragiczną statystyką: codziennie w wypadkach drogowych na całym świecie ginie 3 tysiące osób. 85 procent śmiertelnych wypadków przypada na kraje rozwijające się.
Moją radością było, że w Polsce już od kilku lat są dobrze rozwinięte działania duszpasterskie wśród kierowców, a nawet wiele z nich służyło za przykład dla innych krajów. Nasze dziesięć przykazań dla kierowców od MIVA Polska ma już stałe miejsce w duszpasterskim oddziaływaniu na kierowców.

- Czy zatem dokument ma pomóc w propagowaniu bezpiecznej jazdy?

- Przede wszystkim ma być pomocą w duszpasterstwie. Zauważmy, że jest on skierowany przede wszystkim do duchownych, a więc jego rozpowszechnienie i wdrażanie w życie zależą od tego, jak księża z niego skorzystają, jak go rozpropagują wśród ludzi i na ile zaangażują się w tworzenie duszpasterstw kierowców. A o to właśnie chodzi. Na naszych drogach wciąż ginie tak wiele ludzi, że naprawdę warto ich uczulać na kwestie bezpieczeństwa na drodze.

- W dokumencie czytamy, że „droga, ulica, szosa prowadzi do świętości”. W jakim sensie?

- Prowadzenie samochodu sprawia, że dochodzą do głosu podświadome skłonności, które zwykle, gdy nie jest się na drodze, udaje się kontrolować. Za kierownicą natomiast niezrównoważenia te ujawniają się, prowadząc do regresu i prymitywnych form zachowania. Tymczasem, czytamy w dokumencie, prowadzenie pojazdu polega na samokontroli i ma wymiar moralny.
Chodzi o to, by czas spędzony w samochodzie był przeżyty w ten sposób, że będzie drogą do zbawienia - przez okazanie życzliwości drugiemu człowiekowi, udzielenie pomocy. Wtedy taka jazda zbliża nas do wieczności.

- Czyli od momentu, kiedy Watykan ogłosił „Dekalog kierowcy”, trzeba się spowiadać z nieprzestrzegania go?

- Oczywiście, że tak! Każdy w sumieniu musi rozeznać, w którym momencie stwarza zagrożenie na drodze. Agresja i złość za kierownicą prowadzą do wypadków, co gorsza przez złe gesty, słowa obrażamy bliźnich... Czy wówczas zachowujemy się po chrześcijańsku?

- Kim jest więc chrześcijański kierowca?

- Przede wszystkim jest trzeźwy. I kieruje się miłością na drodze. To miłość jest w chrześcijaństwie najważniejsza. Miłość do drugiego człowieka, którego nie muszę za wszelką cenę wyprzedzić. Miłość do tych, co jadą ze mną, by nie spotkało ich coś złego, miłość do pieszych, do rowerzystów i wszystkich spotkanych na drodze.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co nas dzieli niech nas łączy

2024-05-08 07:29

[ TEMATY ]

historia

felieton

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Na początku chciałbym gorąco i serdecznie przywitać się z czytelnikami portalu „Niedziela”! Jestem zaszczycony tym, że mogę publikować na łamach portalu, który wyrósł w tradycji tygodnika, który za dwa lata obchodzić będzie swoje 100. urodziny i jest na stałe wpisany w polską historię.

W czasie II wojny światowej czasopismo „Niedziela”, a konkretnie jego nazwa została zawłaszczona przez Niemców na potrzeby dodatku do gadzinowego Kuriera Częstochowskiego, a powojenne aresztowanie redaktora naczelnego wznowionego pisma, ks. Antoniego Marchewkę to był tylko jeden z elementów prześladowań ze strony komunistów, których tygodnik „Niedziela” niesamowicie „uwierał”. Czym? Tym samym co dziś uwiera wrogów Kościoła Katolickiego: pomocą duchową i otuchą jaką otrzymywali Polacy, nauczaniem o zbawieniu, prawdzie i kłamstwie, złu i dobru oraz naturze ludzkiej. Ostatecznie w 1953 r. pismo zostało przez władze komunistyczne zawieszone, a w latach 80. ubiegłego tygodnik było wielokrotnie obiektem ingerencji cenzorskich.

CZYTAJ DALEJ

Patron jedności ojczyzny

Niedziela Ogólnopolska 18/2018, str. 8

[ TEMATY ]

św. Stanisław

Wikipedia

Św. Stanisława BM, patrona Polski, przedstawia się zazwyczaj w stroju biskupim, z pastorałem w ręku

Św. Stanisława BM, patrona Polski, przedstawia się zazwyczaj w stroju biskupim, z pastorałem w ręku

O kim mowa? Oczywiście, o św. Stanisławie (ok. 1030-79) – biskupie i męczenniku. Dlaczego patron jedności Polski? Zapraszam do lektury

Według legendy, ciało dzielnego biskupa zostało pocięte na kawałki przez siepaczy króla Bolesława II Szczodrego (ok. 1042-1082), zwanego też Śmiałym. Miało jednak cudownie się zrosnąć, co było zapowiedzią zjednoczenia się państwa polskiego po okresie rozbicia dzielnicowego, które nastąpiło po śmierci króla Bolesława III Krzywoustego (1086 –1138). Ostatecznie do ponownego scalenia naszych ziem doszło za czasów króla Władysława Łokietka (ok.1260 – 1333). Przypisywano to właśnie św. Stanisławowi ze Szczepanowa.

CZYTAJ DALEJ

Pierwsze szokujące decyzje w Krakowie: Prezydent zapowiada wywieszenie na magistracie tęczowej flagi

2024-05-08 18:22

[ TEMATY ]

Kraków

LGBT

Adobe Stock

Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski objął patronat nad Marszem Równości, który przejdzie ulicami miasta 18 maja. Jest to pierwsza decyzja nowego włodarza miasta dotycząca udzielenia swojego patronatu. Miszalski planuje także udział w tym przemarszu.

O decyzji prezydenta poinformował w środę krakowski magistrat, publikując równocześnie list Miszalskiego do Stowarzyszenia Queerowy Maj, organizatora Marszów Równości.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję