Reklama

Pierwszy dominikanin w Polsce

Habit przyjął z rąk samego św. Dominika. Podróżował po całym świecie i głosił wszystkim Ewangelię. Założył wiele dominikańskich klasztorów, w tym krakowski - dla polskich dominikanów najważniejszy. Mija właśnie 750 lat od śmierci św. Jacka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na Kijów napadli Tatarzy. Dominikanie z miejscowego klasztoru wpadli w popłoch. Przerażeni pobiegli do kościoła, gdzie modlił się św. Jacek, który założył ten klasztor i był dla nich wielkim autorytetem. - To już po nas, błogosławiony ojcze, uciekajmy co prędzej, może jeszcze uda nam się wymknąć z rąk niewiernych Tatarów! Oni już zbrojną ręką włamują się do bramy klasztoru! - przekrzykiwali się wzajemnie dominikanie.
Św. Jacek odprawiał akurat Mszę św. Ubrany w szaty liturgiczne, chwycił Najświętszy Sakrament i zaczął uciekać razem z braćmi. Kiedy był już na środku kościoła, usłyszał następujące słowa: - Synu Jacku, dlaczego sam uciekasz, a Mnie razem z moim Synem zostawiasz, aby Tatarzy rozbili ten posąg i go podeptali? Weź Mnie ze sobą!
Zaskoczony Jacek spostrzegł, że mówił do niego ciężki, wykonany z alabastrowego kamienia posąg Najświętszej Maryi Panny. Początkowo zawahał się, czy spełnić prośbę, bo posąg był naprawdę ciężki. Ale Maryja przekonała go słowami: - Weź go, Syn mój uczyni go lekkim.
Jacek wziął więc w jedną rękę Ciało Chrystusa, w drugą - posąg Maryi i wraz z braćmi uciekł przed Tatarami, którzy właśnie pustoszyli klasztor. Do dzisiaj, zgodnie z tą starą legendą, na różnych obrazach tak właśnie św. Jacek najczęściej jest przedstawiany: w biało-czarnym habicie, w jednej ręce trzyma Najświętszy Sakrament, a w drugiej figurkę Maryi.
Legenda podaje, że uciekając z Kijowa, Jacek rozłożył nad Dnieprem swój płaszcz i wraz z braćmi przeszedł przez rzekę suchą nogą. W końcu uciekinierzy dotarli do Krakowa, gdzie figurka Maryi odzyskała swój pierwotny ciężar właściwy kamieniowi.
Ta piękna legenda, której jednak brak podstaw historycznych, pokazuje, że osoba św. Jacka od wieków kojarzyła się wiernym z kultem Matki Bożej. Kultem, który dominikanie rozszerzyli na całą Polskę.

W środku codziennych spraw

Z osobą św. Jacka wiąże się też jeszcze inna opowieść. Za życia Jacka w okolicach Krakowa przed żniwami spadł niezwykle obfity grad. Zniszczył całe zboże. Ludzie prosili usilnie o. Jacka o modlitwę do Boga o pomoc w tym wielkim nieszczęściu. Jacek żarliwie się modlił i następnego ranka jego modlitwy zostały wysłuchane - zboże na polach powstało. Na pamiątkę tego cudu w dominikańskich kościołach w Polsce 17 sierpnia, w dzień św. Jacka, święci się kłosy pszenicy i rozdaje wiernym.
- Po św. Jacku pozostały jeszcze inne legendy, wskazujące, że w pamięci Kościoła zachował się żywy obraz tego Świętego, który żył w środku zwyczajnych, powszednich spraw. Natomiast, niestety, nie zachowały się po nim żadne pisma ani cytaty. O tyle jesteśmy ubożsi - mówi o. Tomasz Zamorski, dominikanin, przeor klasztoru św. Jacka w Warszawie.
Św. Jacek, pierwszy polski dominikanin, urodził się na Śląsku Opolskim w możnym rodzie Odrowążów. Kształcił się w krakowskiej szkole katedralnej. Tam wielki wpływ wywarł na niego jego krewny Iwo Odrowąż, kanonik krakowski, kanclerz księcia Leszka Białego, a w końcu biskup krakowski. To on ufundował klasztor Dominikanów w Krakowie, gdzie też został pochowany po śmierci w 1229 r.
To chyba właśnie Iwo sprawił, że Jacek zaczął odczytywać w sobie powołanie do nowo powstającego zakonu. I tak się złożyło, że obaj trafili do Rzymu. W najstarszej biografii św. Jacka - „De vita s. Hyacinthi” czytamy: „Kiedy więc czcigodny ojciec Iwo, biskup krakowski, wyruszył w drogę do kurii rzymskiej do papieża Honoriusza, w celu załatwienia licznych spraw dotyczących swego kościoła, zabrał ze sobą świętego Jacka. Tam też natrafił na świętego Dominika, starającego się o zatwierdzenie swego zakonu w roku Pańskim 1216, w którym to czasie wskrzesił bratanka kardynała. Widząc ten cud, wspomniany pan biskup zwrócił się do świętego Dominika i poprosił o braci dla Polski. Dominik życzliwie mu odpowiedział: «Zrobiłbym to, gdybym miał braci. I gdybyście mieli takich, którzy byliby mili Bogu i chcieli wstąpić do zakonu, to ich przyjmę». Wtedy Iwo z wielkim oddaniem ofiarował mu trzech, należących do jego orszaku: świętego Jacka, świętego Czesława i Hermana Niemca. Przyjął ich zatem święty Dominik, oblókł w habit swego zakonu i przez cały rok zatrzymał przy sobie”.
Pierwsi polscy dominikanie nie zagrzali zbyt długo miejsca w Rzymie. Postanowili wracać do Polski, żeby - zgodnie z charyzmatem zakonu - głosić Chrystusa rodakom. Do Krakowa dotarli w 1221 r. Tam przyjął ich Iwo Odrowąż. Najpierw gościł ich w swojej kurii biskupiej, a następnie podarował im drewniany kościółek Świętej Trójcy. Jacek od razu zabrał się do pracy, aby zbudować nowy, duży kościół i klasztor. W 1227 r. nowa fundacja otrzymała ostateczne zatwierdzenie Stolicy Apostolskiej i biskupa krakowskiego.

Na krańce świata

Św. Jacek był misjonarzem w dosłownym tego słowa znaczeniu. Wyprawiał się na krańce świata, aby wszystkim, wszędzie i na wszelkie sposoby przepowiadać Ewangelię. W swoich wyprawach misyjnych dotarł na Ruś i do Prus, gdzie nawrócił wielu ludzi. Ostatnie lata życia spędził w Krakowie. Dokładnie 750 lat temu, zmęczony trudami życia i ogromnie tęskniący za Bogiem, zmarł.
Pochowany jest w bazylice Świętej Trójcy w Krakowie, w kaplicy swojego imienia, która - według najstarszej tradycji - znajduje się w miejscu, w którym kiedyś była jego cela. Na środku kaplicy ustawiony jest sarkofag św. Jacka z wyobrażeniem Świętego w glorii. - To serce naszej polskiej prowincji zakonu. A klasztor krakowski jest klasztorem matką, w którym kształcą się i formują młodzi dominikanie - podkreśla o. Zamorski.
Codziennie po Nieszporach w krakowskiej bazylice Świętej Trójcy formuje się niezwykła procesja, w której idzie setka dominikanów. W różnym wieku, z różnym doświadczeniem, na różnych etapach życia zakonnego. Wszyscy kierują się do lewej nawy i tam, po schodach, zdążają w kierunku grobu św. Jacka. Niektórzy całują lub dotykają relikwiarz, czyniąc znak krzyża.
- Chociaż, oczywiście, swoich świętych kochamy, to jednak nie miłością wylewną. To jest taka miłość powściągliwa. Ale jest! Św. Jacka mamy ciągle niejako za plecami, czujemy, że jest obecny i nas wspiera - mówi o. Zamorski.
Kult św. Jacka rozpoczął się natychmiast po jego śmierci. I to kult przekraczający granice Polski. W zapisach Kapituły Generalnej Zakonu Dominikanów z 1277 r. czytamy: „W klasztorze krakowskim leży brat Jacek, mocen wskrzeszać zmarłych”. Z powodu różnych uwarunkowań kanonizacja św. Jacka odbyła się dopiero w 1594 r. w Rzymie.

Więcej informacji o św. Jacku można znaleźć na stronie internetowej, która powstała z okazji jubileuszu: www.750jacek.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

Wstrząs w KWK Mysłowice-Wesoła; nie żyje dwóch górników

2024-05-14 10:59

[ TEMATY ]

górnicy

PAP/Kasia Zaremba

Nie żyje dwóch górników, którzy zostali poszkodowani we wstrząsie w KWK Mysłowice-Wesoła. Wiceprezes Polskiej Grupy Górniczej Rajmund Horst przekazał, że lekarz potwierdził zgon dwóch mężczyzn, których ciała przetransportowano na powierzchnię.

"Prowadzona akcja ratownicza zmierzała do dotarcia do czterech pracowników, z którymi nie mieliśmy kontaktu. Udało się dotrzeć i wytransportować trzech pracowników. Niestety w przypadku dwóch lekarz stwierdził zgon" – powiedział Horst.

CZYTAJ DALEJ

Matko Tęskniąca, módl się za nami...

2024-05-14 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Jak pokazuje historia, kult Madonny Powsińskiej rodził się szybko, choć początkowo miał charakter tylko lokalny. Ale rósł wraz z rozbudową świątyni, a świadectwem cudów i łask, jakich za Jej pośred­nictwem doświadczali wierni, były wota gromadzone co najmniej od połowy XVII w.

Rozważanie 15

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję