Reklama

Nawrócony pod Damaszkiem

Mija 2000 lat od narodzenia Apostoła Narodów - św. Pawła, co sprawia że rok 2008 ma w Kościele szczególną wymowę. 28 czerwca 2008 r. Benedykt XVI otworzy Drzwi św. Pawła w Bazylice poświęconej Apostołowi. Zapłoną w tej świątyni lampy oliwne - znaki modlitwy i zwiastuny łaski Boga.

Niedziela Ogólnopolska 3/2008, str. 18

Caravaggio, „Nawrócenie św. Pawła”

Caravaggio, „Nawrócenie św. Pawła”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Świętego Pawła na kartach Biblii po raz pierwszy spotykamy w scenie kamienowania św. Szczepana poza murami Jerozolimy. Tekst wymienia jego imię: Saul. Posługuje się on również imieniem rzymskim: Paulus.
W Liście do Filipian określa siebie jako człowieka starego. Może to oznaczać 50. rok życia. Przyjmijmy więc 8 r. po Chr. jako datę jego narodzenia. Nieco więcej możemy powiedzieć o miejscu jego przyjścia na świat. Jest to Tars - dziś Tarsus - znajdujący się w południowo-wschodniej Turcji. Wspominany jest już w IX wieku przed Chr.

Paweł - Apostoł Narodów

Przełom w życiu Pawła dokonał się w drodze do Damaszku, gdzie wyruszył, by prześladować chrześcijan. Nie dotarł jednak do miasta. Pod Damaszkiem nastąpiło jego nawrócenie. Doszło tam do spotkania między Jezusem Zmartwychwstałym a Pawłem. Sam wspominał jasność czy wręcz światłość z nieba oraz głos słyszany jedynie przez niego. Utracił też wzrok, co pozwoliło mu zobaczyć jego duchowe zaślepienie. Wzrok odzyskał pośród chrześcijan w Damaszku, ale przedtem zobaczył Jezusa Zmartwychwstałego. Tak w Ukrzyżowanym - którego do tej pory prześladował - rozpoznał Mesjasza. Choć dopełnieniem wszystkiego był chrzest, to osobiste spotkanie i powołanie przez Jezusa dało mu prawo do posługiwania się tytułem „apostoł”, mimo iż nie należał do grona Dwunastu.
By wzrastać w wierze, Paweł udał się na pustynię w rejon Arabii. Niemniej od początku głosił Zmartwychwstałego. Jak mocno to czynił, świadczy niepokój wywołany jego ponownym pojawieniem się w Damaszku. Tym razem to on był ścigany. Musiał potajemnie opuszczać miasto, gdyż nakazano zamknąć bramy, aby go schwytać. W trzy lata po nawróceniu przybył do Jerozolimy. Tam spotkał się ze św. Piotrem i Jakubem. Następnie wyruszył ku Syrii i Cylicji, by głosić Ewangelię. Jakiś czas pracował w Antiochii. Stamtąd wraz z opiekunem Barnabą wyruszył w pierwszą podróż misyjną. Droga wiodła przez Cypr, Antiochię Pizydyjską, Ikonium, Listrę i Derbe. Ta podróż omal nie zakończyła się dramatycznie, gdyż w Listrze próbowano go ukamienować.
Po tej wyprawie wrócił do Jerozolimy, gdzie dzielił się swymi doświadczeniami. Uczestniczył też w rozstrzygnięciu sporu dotyczącego sposobu przyjmowania pogan do Kościoła. Ważna jest wiara w Jezusa - Mesjasza. Głos Pawła musiał być w owej dyskusji istotny, skoro to jemu powierzono misję głoszenia Ewangelii wśród pogan.
Ta decyzja legła u podstaw drugiej wyprawy. W towarzystwie Sylasa, Paweł wyruszył do założonych wcześniej wspólnot chrześcijan. W Listrze dołączył do nich Tymoteusz. Tam nocne widzenie wyznaczyło nowy kierunek: Macedonia. Dalsza droga objęła Tesaloniki, Filipię, Korynt, Efez. Napisał pierwsze listy. W Koryncie powstało najstarsze pismo Nowego Testamentu: Pierwszy List do Tesaloniczan. Paweł doświadczył cierpienia: prześladowania, więzienia, chłosty, fałszywych oskarżeń. I tę wyprawę zakończył powrotem do Jerozolimy.

Po krańce świata

Po krótkim pobycie w Jerozolimie wyruszył na misję po raz trzeci. Przez Galację i Frygię dotarł do Efezu. Wskutek rozruchów musiał jednak opuścić miasto. Poszedł do Macedonii i Grecji. Nawiedził Troadę i Milet. Tam spotykał się z chrześcijanami z Efezu i zapowiedział dramat czekający go w Jerozolimie. Do niej wyruszył na święta Pięćdziesiątnicy. Jego pojawienie się wywołało entuzjazm chrześcijan i oburzenie Żydów. Został pojmany na terenie Świątyni Jerozolimskiej pod fałszywym zarzutem wprowadzenia na jej teren pogan. Po trzech miesiącach dopłynął do Rzymu. Choć w okolicy Forum Appiusza i Trzech Gospód witali go chrześcijanie, to musiał przebywać w areszcie domowym. Mimo to mógł prowadzić swobodną działalność apostolską.
Dalszy los Pawła jest niejasny. Być może odbył jeszcze jedną podróż apostolską po krańce świata - do Hiszpanii. O tym wydarzeniu wspomina Klemens Rzymski. Jej kresem - jak pisze Euzebiusz z Cezarei - było uwięzienie i męczeństwo poniesione w 67 r. Ciało Pawła zostało złożone przy Via Ostiensis.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szwajcaria: radna miejska strzelała do obrazu przedstawiającego Matkę Bożą z Dzieciątkiem Jezus

2025-07-25 21:09

[ TEMATY ]

profanacja

znieważanie

zrzut ekranu Instagram

Prokuratura w Zurychu postawiła zarzuty radnej miejskiej i byłej przewodniczącej Partii Zielono-Liberalnej Saniji Ameti po zamieszczeniu przez nią zdjęcia, na których oddaje około 20 strzałów do obrazu przedstawiającego Matkę Boską z Dzieciątkiem Jezus. Według informacji szwajcarskiego portalu 20 Minuten, Ameti oskarżono na podstawie artykułu 261. szwajcarskiego kodeksu karnego o publiczne znieważenie przekonań religijnych i zakłócanie pokoju religijnego.

Przepis powyższy przewiduje kary dla każdego, kto „publicznie i złośliwie znieważa lub wyśmiewa przekonania religijne innych, a w szczególności ich wiarę w Boga, albo złośliwie bezcześci przedmioty kultu religijnego”.
CZYTAJ DALEJ

Abp Adrian Galbas: Jestem zdruzgotany wiadomością, że jeden z moich księży brutalnie zamordował człowieka

2025-07-25 22:19

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Karol Porwich/Niedziela

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

Słowo abp. Adriana Galbasa w związku z ustaleniami Prokuratury Okręgowej w Radomiu.

Siostry i Bracia, nie mam dziś dla Was słów pocieszenia, a tym bardziej wyjaśnienia czy wytłumaczenia. Jestem przybity i zdruzgotany wiadomością, że jeden z moich księży brutalnie zamordował człowieka – ubogiego i bezdomnego. Nie mam odpowiedzi na żadne pytanie zaczynające się od słowa: „dlaczego?”.
CZYTAJ DALEJ

Reformę należy zacząć ją od siebie [Felieton]

2025-07-27 13:00

ks. Łukasz Romańczuk

Proces synodalny trwa, a Stolica Apostolska oczekuje dalszej transformacji Kościoła. Bardzo często słyszy się dziś opinie, że Kościół przeżywa kryzys i że jest potrzebna reforma. Na czym ta reforma ma polegać?

W każdej epoce były takie kryzysy dlatego, że walkę dobra ze złem każde pokolenie podejmuje na nowo. Każde pokolenie i każdy człowiek musi podejmować tę walkę ze złem, dlatego ten kryzys będzie obecny zawsze. Kościół musi się stale reformować, ale prawdziwa reforma Kościoła nie polega na zmianie struktur, bo to jest drugorzędna sprawa. Podstawową sprawą jest nawrócenie ludzkich serc. I tę reformę należy zacząć od siebie, od swojego życia duchowego i fizycznego, od swojego stosunku do bliźnich, od swojego stosunku do żywych obowiązków, do społeczeństwa, do kultury, do polityki, do posiadania i używania dóbr doczesnych. Każdy musi zacząć reformę od siebie – nie żądać od papieża czy biskupa, by zmieniał obowiązujące w Kościele zasady. Potrzebne jest dziś bowiem nawrócenie wszystkich – polskich rodzin, by byli prawdziwymi naśladowcami Jezusa Chrystusa. Potrzebne jest nawrócenie naszej polskiej młodzieży - ideowo i moralnie. Potrzebne jest też nawrócenie naszych polityków, aby myśleli kategoriami „dobra wspólnego” - tzw. „bonum commune” [łac] - w kontekście filozofii i etyki, odnosi się do korzyści i pomyślności, które dotyczą całej społeczności, a nie tylko jednostek. Pojęcie to ma głębokie korzenie w historii i jest fundamentalne w prawie kanonicznym oraz świeckim. Potrzebne jest nawracanie pracowników, urzędników, lekarzy, duchownych, nauczycieli i wszystkich innych. Nawrócenie potrzebne jest każdemu z nas.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję