Żywotność Kościołów lokalnych trzeba mierzyć także zdolnością do samodzielnego utrzymania się od strony ekonomicznej. Kościół w Afryce powinny robić wszystko, co możliwe, by na szczeblu lokalnym zbierać fundusze, które pozwolą mu w sposób autonomiczny wspierać własne programy duszpasterskie i pomocowe. Takie zalecenie wypracowali sekretarze generalni konferencji episkopatów krajów SECAM (Sympozjum Konferencji Biskupich Afryki i Madagaskaru), którzy obradowali w Johannesburgu.
- Nadszedł czas, by Afryka nie zależała zbytnio od środków finansowych pochodzących od partnerów zagranicznych - oświadczył ks. Nicholas Afriyie, sekretarz generalny Konferencji Biskupiej Ghany. Zaproponował on utworzenie odpowiedniego komitetu, który zająłby się gromadzeniem środków ekonomicznych i byłby zarządzany bezpośrednio przez SECAM. Instytucja ta powinna „znajdować zasoby i możliwości istniejące na kontynencie”.
Zdaniem duchownego potrzebne byłoby też wprowadzenie dorocznych kolekt, które mogłyby rzeczywiście zaspokajać potrzeby Kościoła lokalnego. Ks. Afriyie wezwał również biskupów, by bardziej włączali ludzi świeckich w zarządzanie sprawami gospodarczymi Kościoła.
Sekretarze generalni episkopatów krajów SECAM przedyskutowali także swoją rolę „w procesach pojednania, dobrego rządzenia, dobra wspólnego i przemian demokratycznych w Afryce w świetle posynodalnych adhortacji apostolskich «Ecclesia in Africa» i «Africae munus»”. Koordynator Catholic Relief Service w Afryce, Hyppolyt Pul przedstawił analizę głównych konfliktów, wskazując na „rolę organizacji regionalnych i kontynentalnych w procesie pojednania”.
Zapoznano się też z przygotowaniami do planowanego na 2015 Roku Pojednania na szczeblu kontynentalnym i regionalnym.
Egipt i Republika Południowej Afryki to dwa kraje na Czarnym Lądzie najbardziej dotknięte pandemią. Misjonarze alarmują, że śmiertelny wirus coraz mocniej się rozprzestrzenia m.in. dlatego, że służba zdrowia jest kompletnie niewydolna, a ludzi nie stać na leczenie.
Ośrodek Unii Afrykańskiej ds. Kontroli Zapobiegania Chorobom informuje, że na tym kontynencie odnotowano już prawie milion zakażeń. Ponad 20 tys. osób zmarło. Są to dane szacunkowe, ponieważ większość mieszkańców nie ma dostępu do testów.
Stephen Chow Sau-yan, biskup Hongkongu w drodze na kongregację
„Wybór papieża z Azji dałby potężny zastrzyk dla chrześcijan i katolików żyjących na tym kontynencie, co by jednocześnie uszczęśliwiło niektóre azjatyckie kraje, ale niekoniecznie wszystkie” - powiedział ks. Remigiusz Kurowski. Pallotyn, filozof i poeta od 2012 r. prowadzący duszpasterstwo wspólnoty francuskiej w Hongkongu w rozmowie z KAI podkreślił, że papież przede wszystkim powinien być gwarantem jedności Kościoła: "Tak jak Pan Jezus mówił do Piotra i apostołów, aby byli jednością i nią promieniowali. Musi być papieżem, który będzie jednoczył. Nie ważne, czy będzie to Azjata. Afrykańczyk, Europejczyk, czy Amerykanin".
Ks. Kurowski pytany, czy widzi kardynała z Azji na papieskiej stolicy powiedział: „Wybór papieża z Azji dałby zastrzyk dla chrześcijan i katolików żyjących na tym kontynencie, co by jednocześnie uszczęśliwiło niektóre azjatyckie kraje, ale niekoniecznie wszystkie. Każdy kij ma dwa końce. Z jednej strony mogłoby to przyczynić się do rozwoju duchowości, praktyk religijnych, pielgrzymek, pogłębienia życia chrześcijańskiego oraz rozwoju charytatywnej działalności Kościoła. Na pewno papież z Azji przyczyniłby się to wzrostu powołań kapłańskich. Bez wątpienia wpłynęłoby to też na poprawę sytuacji finansowej azjatyckiego Kościoła. Ale z drugiej strony mogłoby to wywołać również efekt negatywny w formie jakiejś podejrzliwości i niechęci wśród niektórych państw azjatyckich, że Kościół mógłby się stać zbyt silny i tym samym zagrażać ich interesom.
Na terenie Portugalii działa rekordowa liczba meczetów - co najmniej 55, wynika z najnowszych statystyk władz tego kraju. Większość z muzułmańskich świątyń działa na terenie stolicy kraju, Lizbony, bądź na jej przedmieściach.
Jak odnotowują portugalskie media w zdominowanej przez katolików Portugalii, przybywa nie tylko wyznawców islamu, głównie imigrantów zarobkowych z Azji Środkowej, jak też muzułmańskich domów modlitewnych. Część z planowanych meczetów jest, jak odnotowują media, blokowane przez władze samorządowe w związku z brakiem odpowiednich decyzji urzędowych. Zaznaczono, że w niektórych gminach, jak np. w Samora Correia, w środkowej Portugalii, nasilają się protesty lokalnej społeczności, zdominowanej przez katolików, przeciwko budowie meczetu. Jedną z kontestowanych przez okoliczną ludność kwestii jest lokalizacja meczetu, który miałby stanąć naprzeciwko jednostki straży pożarnej, co zdaniem krytyków tej budowli, zagrozi bezpieczeństwu mieszkańców portugalskiej gminy.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.