Reklama

Krzyż z granitu na placu tej ziemi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mijająca w tym roku trzydziesta rocznica pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski wywołała falę serdecznych wspomnień, a zarazem wiele rozmaitych inicjatyw, mających na celu odnowienie w pamięci i możliwie trwałe upamiętnienie tego przełomowego, nie tylko dla Polski, wydarzenia. Jedną z nich, szczególnie wartą odnotowania, była realizacja telewizyjnego filmu dokumentalnego, przywołującego w artystycznym skrócie dramatyczne wypadki minionego trzydziestolecia, które stały się powodem do wzniesienia w historycznym miejscu - na Placu Piłsudskiego w Warszawie niezwykłego krzyża-pomnika.
Autor scenariusza filmu - Paweł Nowacki zebrał przed kamerą grupę osób, które uczestniczyły przed trzydziestu laty w niezapomnianej Mszy św. papieskiej na ówczesnym placu Zwycięstwa. Miały one również swój udział w następnych ważnych wydarzeniach rozgrywających się w tym miejscu, nierozerwalnie już związanym z proroczym wezwaniem Jana Pawła II do duchowej odnowy, która odmieniła oblicze nie tylko jego ojczystej ziemi. Trudna, dramatyczna droga, wiodąca do tych przemian, została tutaj odtworzona w osobistych, przekonujących autentyzmem wspomnieniach. Ożywają w nich przeżycia sprzed lat, zwłaszcza wyzwalające niegdyś doznania duchowej wolności i nadziei na zrzucenie więzów politycznego zniewolenia, rozbudzone słowami papieskiej homilii. A także pierwsze chwile poczucia wspólnoty, odkrywanej podczas ogromnych zgromadzeń modlitewnych, oraz solidarności rodzącej się z ewangelicznych i patriotycznych impulsów.
Wśród wspominających pojawiają się m.in. ks. Jan Sikorski, Ligia Urniaż-Grabowska, fotograf amator Tadeusz Sobieraj, Joanna Lepianka, Jerzy Mierzwiak, a z ich odczuć, wrażeń, niegdysiejszych zachowań układa się zarys zbiorowego doświadczenia i historii narodu. Jej punkty zwrotne - poczynając od kluczowych słów białego pielgrzyma wygłoszonych pod wielkim ołtarzowym krzyżem, przesłaniającym w pewnej perspektywie sylwetkę Pałacu Kultury - to: sierpniowe strajki i powstanie „Solidarności”, zamach na Papieża, śmierć Prymasa Wyszyńskiego i pogrzebowa Msza św. pod tym samym znakiem na tym samym placu... A następnie - stan wojenny i kwietne kompozycje, układane uparcie wbrew represjom przez proste kobiety, tzw. krzyżowczynie, w tym szczególnym miejscu dziejowych wydarzeń, które też wkrótce - ogrodzone i zamknięte przez władze komunistyczne - zyska nieoficjalne miano placu Internowanych, ażeby w końcu, w wolnej już Polsce, rozkwitnąć znów i rozświetlić się żałobnie krzyżem z płonących lampionów po śmierci Jana Pawła II. Wzniesienie niekonwencjonalnego pomnika, przemieniającego w trwały krzyż wiele innych, znacznie krócej stojących i mniej trwałych krzyży, było naturalną i logiczną konsekwencją kumulacji tu właśnie doniosłych wydarzeń. Udokumentowane w filmie, będą powracać i oddziaływać na coraz młodszych widzów i słuchaczy, uczyć i kształtować ich postawy w niezastąpiony sposób, właściwy audiowizualnym przekazom bezcennych świadectw składanych przez bezpośrednich uczestników i obserwatorów historii in statu nascendi.
Jerzy Mierzwiak, który w czasie pierwszej papieskiej pielgrzymki do Ojczyzny był studentem warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, okaże się po latach autorem zwycięskiego w ogólnopolskim konkursie projektu pomnika-krzyża i przed kamerą będzie mówił o znaczeniu swych dawnych przeżyć dla wykrystalizowania się założeń ideowych tego przedsięwzięcia oraz w kształtowaniu jego materialnej postaci. Biały granit - czysta forma najważniejszego znaku chrześcijan, nawiązująca do antycznej architektury kanelura, czyli żłobkowanie jego kolumnowego trzonu i ramion, i wreszcie wymowna szczelina u podstawy, w miejscu osadzenia go w tej właśnie ziemi - to główne składniki głębokiego, symbolicznego przekazu artysty rzeźbiarza dla przyszłych pokoleń, które - oby nie wstydziły się krzyża!, do czego w finale filmu wzywa zza kadru głos Jana Pawła II.
Ciekawym chwytem kompozycyjnym, rytmizującym ciągi obrazów i pełniącym również funkcję narracyjną, bo rozwijającym kontrapunktowo główny wątek, jest w tym filmowym dokumencie przeplatanie wywiadów, zdjęć archiwalnych i współczesnych dynamicznymi ujęciami z prac nad kształtowniem formy pomnika, takich jak: cięcie tarczową piłą wielkich bloków białoszarego granitu, żłobkowanie dłutem rowków na powierzchni poszczególnych części krzyża, wreszcie montowanie go z przygotowanych elementów... Część z tych ujęć na dużych zbliżeniach nabiera wręcz abstrakcyjnego charakteru, co stwarza efekt pewnej niespodzianki po uczytelnieniu się obrazu i skutecznie wzmaga zaciekawienie widza. Sama w sobie bardzo ciekawa i dramatyczna, ubarwiona anegdotą, zaskakująca zapomnianymi czy też nieznanymi szerzej archiwaliami, wsparta solidnym rzemiosłem operatorów kamery patriotyczno-religijna opowieść zyskuje w ten sposób dodatkowy atut.

„Duchem ciosany” - scenariusz Paweł Nowacki, reżyseria i część zdjęć Arkadiusz Gołębiewski, pozostałe zdjęcia: Andrzej Wyrozębski, Michał Bożek, Grzegorz Zakolski, muzyka Marcin Pospieszalski, wiersz Grzegorza Przemyka czyta Adam Woronowicz, prod. TVP 2009.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Propagator Dzieła Bożego

2024-06-18 14:27

Niedziela Ogólnopolska 25/2024, str. 24

[ TEMATY ]

patron

es.wikipedia.org

Św. Josemaría Escrivá de Balaguer

Św. Josemaría Escrivá
de Balaguer

Założył jedną z największych instytucji kościelnych, której misją jest pokazywanie ludziom, jak mogą spotkać się z Bogiem w ich życiu zawodowym i prywatnym.

Święty Josemaría Escrivá de Balaguer poświęcił się dla Boga i bliźnich. Urodził się w Barbastro w Hiszpanii, w pobożnej i dobrze sytuowanej rodzinie. Rodzice ukształtowali jego niezachwianą wiarę i ufność w siłę modlitwy i Bożej Opatrzności. Gdy miał kilkanaście lat, zdecydował się zostać kapłanem, aby w ten sposób bardziej otworzyć się na wypełnianie woli Bożej. W 1925 r. Josemaría przyjął święcenia kapłańskie. 2 października 1928 r. w Madrycie, gdzie kontynuował studia doktoranckie, podczas rekolekcji przeżył wizję dzieła, do którego Bóg go powoływał – był to moment, w którym narodziła się idea założenia Opus Dei. Tak ideę tej organizacji określił św. Josemaría: „Powołanie do Opus Dei może otrzymać każda osoba, która pragnie się uświęcić we własnym stanie: będąc stanu wolnego, żyjąc w małżeństwie czy we wdowieństwie, będąc świeckim czy duchownym”. Resztę życia poświęcił na rozwijanie Opus Dei. W chwili jego śmierci organizacja działała na pięciu kontynentach i liczyła ponad 60 tys. osób.

CZYTAJ DALEJ

Co chciałbym zmienić w moim dawaniu świadectwa o Jezusie?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Magdalena Pijewska/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mt 7, 6.12-14.

Wtorek, 25 czerwca

CZYTAJ DALEJ

Komisja nadzwyczajna debatowała nad projektem ustawy o dekryminalizacji aborcji

2024-06-26 07:29

[ TEMATY ]

aborcja

PAP/Tomasz Gzell

Warszawa, 25.06.2024. Posiedzenie sejmowej Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących prawa do przerywania ciąży

Warszawa, 25.06.2024. Posiedzenie sejmowej Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących prawa do przerywania ciąży

Debata nad projektem nowelizacji Kodeksu karnego dotyczącej dekryminalizacji aborcji odbyła się we wtorek na posiedzeniu Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących prawa do przerywania ciąży.

Praca nad poprawkami w projekcie ustawy, wraz z autopoprawkami złożonymi przez Lewicę, które obejmują częściową depenalizację i dekryminalizację czynów związanych z aborcją, trwała ponad półtorej godziny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję