Audycja biblijna: autorzy i kierownicy duchowi czytają przypowieść o synu marnotrawnym
Jezuita o. Józef Augustyn i ks. prof. Edward Staniek – emerytowany już wykładowca patrologii i homiletyki – to dwaj autorzy, których interpretacje przypowieści o synu marnotrawnym przytacza bp Roman Pindel w najnowszym odcinku podcastowej i radiowej audycji biblijnej.
Jak wyjaśnia autor programu, o. Augustyn swą psychologiczną interpretację przypowieści ubiera w formę medytacji. Jej celem jest przeżycie u uczestnika bezwarunkowej miłości Boga Ojca. Jednocześnie jezuita odwołuje się do słynnego obrazu Rembrandta ukazującego niezwykły portret ojca witającego powracającego syna.
Według biblisty, w swoim wykładzie „autor łączy tezy – wynikające bardziej z teologii biblijnej niż z egzegezy konkretnego tekstu – z doświadczeniem ludzkim i pragnieniami człowieka”. „Jednozdaniowy komentarz bywa punktem wyjścia do rozważań natury ogólnoludzkiej. Fakt wybiegnięcia ojca naprzeciw powracającego syna jest komentowany w sposób egzystencjalny i odwołujący się do ludzkiego doświadczenia” – zaznacza.
Z kolei w odniesieniu do rozważań ks. prof. Stańka, biskup zwraca uwagę na wielką wierność i dociekliwość wobec tekstów biblijnych. „Zaś w przedstawieniu rezultatu odczytania ukierunkowanego na sens moralny zachwyca niezwykła klarowność wywodów i oczywistość w przedstawianiu wniosków” – stwierdza i tłumaczy, w jaki sposób znany rekolekcjonista z obrazu i symbolu stołu czyni klucz do swej wielopiętrowej interpretacji przypowieści.
Reklama
„W tym odczytaniu przypowieści ks. Stańka zwraca uwagę takie przedstawienie sensu wyrazowego, aby ono mogło służyć wyborom zgodnym z duchem Ewangelii, zgodnym z fragmentami, które się czyta i wykłada. Nietrudno też dostrzec w takiej interpretacji ogromny wpływ Ojców Kościoła” – konkluduje.
Nawrócenie w drodze do Damaszku, Caravaggio, 1600-1601
Pytanie o to, jakie jest przesłanie tekstów o powołaniu albo nawróceniu Szawła pod Damaszkiem stawia bp Roman Pindel w najnowszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Duchowny odwołuje się do narracji o wydarzeniu opisanym w opowiadaniu w Dziejach Apostolskich (Dz 9), ale także do dwóch innych podobnych tekstów z tej księgi – przemówienia do Żydów (Dz 22) oraz do Agryppy (Dz 26).
„Różnią się te trzy teksty w nielicznych szczegółach. Faktycznie zaś pierwszorzędnym i najczęściej przywoływanym jest opowiadanie samego autora Dziejów Apostolskich. Uczestnik tego wydarzenia Szaweł, używając później także greckiego imienia Paweł, przedstawia to wydarzenie w formie autonarracji w Liście do Galatów, aby w ten sposób uzasadnić, że głoszona przez niego Ewangelia została objawiona mu przez Jezusa Chrystusa, a nie otrzymał jej od któregoś z wcześniejszych apostołów” – wyjaśnia.
W tak zwanej „starej liturgii”, przed Soborem Watykańskim II, kapłan sprawujący Eucharystię wraz z wiernymi, po zakończeniu celebracji odmawiał modlitwę do Matki Bożej i św. Michała Archanioła. Słowa tej ostatniej ułożył papież Leon XIII, a wiązało się to z pewną niezwykłą wizją, w której sam uczestniczył.
Opisana ona została w krótkich słowach przez przegląd Ephemerides Liturgicae z 1955 r. (str. 58-59). O. Domenico Pechenino pisze: „Pewnego poranka (13 października 1884 r.) wielki papież Leon XIII zakończył
Mszę św. i uczestniczył w innej, odprawiając dziękczynienie, jak to zawsze miał zwyczaj czynić. W pewnej chwili zauważono, że energicznie podniósł głowę, a następnie
utkwił swój wzrok w czymś, co się unosiło nad głową kapłana odprawiającego Mszę św.
O teologii stworzenia, ekologii, papieżu Franciszku, św. Janie Pawle II, Tygodniu Laudato si
Rozpoczęcie obchodów Tygodnia Laudato si w niedzielę 18 maja br. zbiega się z 105. rocznicą urodzin św. Jana Pawła II-go. Warto zauważyć, że ma to swój kontekst historyczny. Św. Jan Paweł II w czasie swojego pontyfikatu wielokrotnie odnosił się do teologii stworzenia i ekologii.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.