Reklama

Dzień Papieski w KUL

Służba pontyfikatowi

Niedziela lubelska 44/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rok 1971. Właśnie zakończyło się kolokwium habilitacyjne ks. Tadeusza Stycznia. Trwa uroczysty obiad. Ówczesny Kierownik Katedry Etyki w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim zabiera głos: "Skoro uczeń jest już samodzielny, to proszę Panie, pozwól odejść słudze swojemu". Nowo habilitowany odpowiada: "Po raz pierwszy nie zgadzam się ze swoim Mistrzem. Wolę być chłopcem na posyłki w firmie Karola Wojtyły, niż szefem w swojej własnej".
Pan pozwolił temu niezwykłemu "Szefowi" odejść, ale dopiero na Stolicę Apostolską. Jednak pamięć o nim w "jego firmie" (Katedra Etyki KUL) pielęgnowana jest do dnia dzisiejszego. Dlatego, w ramach obchodów Dnia Papieskiego, odbyła się w KUL sesja zatytułowana Świadek Prawdy - Świadek Nadziei, zorganizowana przez Rektora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz Instytut Jana Pawła II. Przybyłych powitał sam rektor, ks. prof. Andrzej Szostek. Podczas sesji zabrakło niestety, z powodu złego stanu zdrowia, następcy Karola Wojtyły w Katedrze Etyki - ks. prof. Tadeusza Stycznia. Drugi z zapowiedzianych prelegentów - ks. dr Alfred Wierzbicki - zastępca Dyrektora Instytutu Jana Pawła II, wygłosił wykład pt.: U źródeł humanizmu Jana Pawła II. W swoim wystąpieniu podkreślił, że fakt, iż Ojciec Święty był profesorem Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego rodzi zobowiązanie podążania tą drogą. Wskazał, że u źródeł humanizmu papieskiego orędownictwa leży kontemplacja oblicza Chrystusa. "W epoce degradacji człowieczeństwa, Jan Paweł II w swoim pontyfikacie ukazuje chrześcijaństwo jako personalistyczne - wyzwolone z lęku" - mówił ks. dr Wierzbicki. Po wykładzie środowisko akademickie KUL przeszło do kościoła, by tam podczas uroczystej Eucharystii, koncelebrowanej przez abp. seniora Bolesława Pylaka, modlić się w intencji Ojca Świętego.

* * *

Nie bez przyczyny jednym z organizatorów omawianej sesji był Instytut Jana Pawła II. Jak sama nazwa wskazuje, jego działalność koncentruje się wokół osoby Ojca Świętego. O przybliżenie istoty funkcjonowania Instytutu poprosiliśmy jego sekretarza - Cezarego Rittera.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Proszę opowiedzieć o początkach działalności Instytutu Jana Pawła II.

CEZARY RITTER: - Formalny początek stanowi czerwiec 1982 r., kiedy to senat akademicki KUL podjął uchwałę o jego powstaniu, jako instytutu międzywydziałowego. Jednak ta data posiada swoją prehistorie. Wskazać można na początek pontyfikatu Jana Pawła II - już wtedy, ks. prof. Tadeusz Styczeń, następca Karola Wojtyły na Katedrze Etyki KUL - myślał o tym, że powinien na KUL-u taki Instytut powstać. Zebrania odbywały się najpierw nieformalnie. Ks. prof. Tadeusz Styczeń, prof. Wojciech Chudy, ks. prof. Andrzej Szostek, prof. Jerzy Gałkowski, ks. Andrzej Wawrzyniak, dr Stanisław Majdański - to grono osób, które stworzyły podwaliny pod zaistnienie Instytutu.

- Na czym polega działalność Instytutu?

- Właśnie od 1982 r. datują się Konwersatoria Myśli Jana Pawła II jako część działań dydaktycznych. Spotkania poświęcone są analizie dokumentów papieskich, wątków jego nauczania, podstawom filozoficznym i teologicznym nauczania Jana Pawła II. Sięgamy jednocześnie do myśli Karola Wojtyły. Spotkania początkowo odbywały się co tydzień. Teraz w formie bardziej zorganizowanej - raz w miesiącu. W tym roku planujemy temat przewodni: czy etyka potrzebuje teologii moralnej? Zwieńczeniem konwersatoriów są sympozja, które odbywają się każdego roku - zazwyczaj w okolicy dnia urodzin Ojca Świętego - 18 maja.

- A po za działalnością dydaktyczną?

- Realizujemy szereg inicjatyw wydawniczych. Wymienię trzy. W serii: Człowiek i moralność publikujemy pisma naukowe Karola Wojtyły, w cyklu: Jan Paweł II naucza - komentarze do dokumentów papieskich. Ważną pozycję stanowi kwartalnik Ethos, którego poszczególne numery poświęcane są wybranemu tematowi, podejmowanemu w duchu nauczania papieskiego. Te wydawnictwa to zarazem nasz sposób komunikowania się ze szerszym społeczeństwem.

- Proszę opowiedzieć o założeniach ideowych Instytutu.

- Przede wszystkim służba temu wszystkiemu, czemu służy Jan Paweł II, a w ten sposób służba jego pontyfikatowi. W KUL chcemy to czynić przede wszystkim w kontekście myśli filozoficznej - tej, którą tu wykładał. Staramy się podjąć i kontynuować program tzw. lubelskiej szkoły personalizmu etycznego, której twórcą był Karol Wojtyła. Poprzez tę działalność Instytut ma stanowić wspólnotę ludzi, którzy żyją papieską nauką i dzięki temu lepiej służą Chrystusowi.

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół czci patronkę Europy - św. Katarzynę ze Sieny

[ TEMATY ]

św. Katarzyna

pl.wikipedia.org

Kościół katolicki wspomina dziś św. Katarzynę ze Sieny (1347-80), mistyczkę i stygmatyczkę, doktora Kościoła i patronkę Europy. Choć była niepiśmienna, utrzymywała kontakty z najwybitniejszymi ludźmi swojej epoki. Przyczyniła się znacząco do odnowy moralnej XIV-wiecznej Europy i odbudowania autorytetu Kościoła.

Katarzyna Benincasa urodziła się w 1347 r. w Sienie jako najmłodsze, 24. dziecko w pobożnej, średnio zamożnej rodzinie farbiarza. Była ulubienicą rodziny, a równocześnie od najmłodszych lat prowadziła bardzo świątobliwe życie, pełne umartwień i wyrzeczeń. Gdy miała 12 lat doszło do ostrego konfliktu między Katarzyną a jej matką. Matka chciała ją dobrze wydać za mąż, podczas gdy Katarzyna marzyła o życiu zakonnym. Obcięła nawet włosy i próbowała założyć pustelnię we własnym domu. W efekcie popadła w niełaskę rodziny i odtąd była traktowana jak służąca. Do zakonu nie udało jej się wstąpić, ale mając 16 lat została tercjarką dominikańską przyjmując regułę tzw. Zakonu Pokutniczego. Wkrótce zasłynęła tam ze szczególnych umartwień, a zarazem radosnego usługiwania najuboższym i chorym. Wcześnie też zaczęła doznawać objawień i ekstaz, co zresztą, co zresztą sprawiło, że otoczenie patrzyło na nią podejrzliwie.
W 1367 r. w czasie nocnej modlitwy doznała mistycznych zaślubin z Chrystusem, a na jej palcu w niewyjaśniony sposób pojawiła się obrączka. Od tego czasu święta stała się wysłanniczką Chrystusa, w którego imieniu przemawiała i korespondowała z najwybitniejszymi osobistościami ówczesnej Europy, łącznie z najwyższymi przedstawicielami Kościoła - papieżami i biskupami.
W samej Sienie skupiła wokół siebie elitę miasta, dla wielu osób stała się mistrzynią życia duchowego. Spowodowało to jednak szereg podejrzeń i oskarżeń, oskarżono ją nawet o czary i konszachty z diabłem. Na podstawie tych oskarżeń w 1374 r. wytoczono jej proces. Po starannym zbadaniu sprawy sąd inkwizycyjny uwolnił Katarzynę od wszelkich podejrzeń.
Św. Katarzyna odznaczała się szczególnym nabożeństwem do Bożej Opatrzności i do Męki Chrystusa. 1 kwietnia 1375 r. otrzymała stygmaty - na jej ciele pojawiły się rany w tych miejscach, gdzie miał je ukrzyżowany Jezus.
Jednym z najboleśniejszych doświadczeń dla Katarzyny była awiniońska niewola papieży, dlatego też usilnie zabiegała o ich ostateczny powrót do Rzymu. W tej sprawie osobiście udała się do Awinionu. W znacznym stopniu to właśnie dzięki jej staraniom Następca św. Piotra powrócił do Stolicy Apostolskiej.
Kanonizacji wielkiej mistyczki dokonał w 1461 r. Pius II. Od 1866 r. jest drugą, obok św. Franciszka z Asyżu, patronką Włoch, a 4 października 1970 r. Paweł VI ogłosił ją, jako drugą kobietę (po św. Teresie z Avili) doktorem Kościoła. W dniu rozpoczęcia Synodu Biskupów Europy 1 października 1999 r. Jan Paweł II ogłosił ją wraz ze św. Brygidą Szwedzką i św. Edytą Stein współpatronkami Europy. Do tego czasu patronami byli tylko święci mężczyźni: św. Benedykt oraz święci Cyryl i Metody.
Papież Benedykt XVI 24 listopada 2010 r. poświęcił jej specjalną katechezę w ramach cyklu o wielkich kobietach w Kościele średniowiecznym. Podkreślił w niej m.in. iż św. Katarzyna ze Sieny, „w miarę jak rozpowszechniała się sława jej świętości, stała się główną postacią intensywnej działalności poradnictwa duchowego w odniesieniu do każdej kategorii osób: arystokracji i polityków, artystów i prostych ludzi, osób konsekrowanych, duchownych, łącznie z papieżem Grzegorzem IX, który w owym czasie rezydował w Awinionie i którego Katarzyna namawiała energicznie i skutecznie by powrócił do Rzymu”. „Dużo podróżowała – mówił papież - aby zachęcać do wewnętrznej reformy Kościoła i by krzewić pokój między państwami”, dlatego Jan Paweł II ogłosił ją współpatronką Europy.

CZYTAJ DALEJ

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Historia Anny jest dowodem na to, że Bóg może człowieka wyciągnąć z każdej trudnej życiowej sytuacji i dać mu spełnione, szczęśliwe życie. Trzeba tylko się nawrócić.

Od dzieciństwa była prowadzona przez mamę za rękę do kościoła. Gdy dorosła, nie miała już takiej potrzeby. – Mawiałam do męża: „Weź dzieci do kościoła, ja ugotuję obiad i odpocznę”, i on to robił. Czasem chodziłam do kościoła, ale kompletnie nie rozumiałam, co się na Mszy św. dzieje. Niekiedy słyszałam, że Pan Bóg komuś pomógł, ale myślałam: No, może komuś świętemu, wyjątkowemu pomógł, ale na pewno nie robi tego dla tzw. przeciętnych ludzi, takich jak ja.

CZYTAJ DALEJ

Papież do kanosjanów i gabrielistów: kapituła generalna to moment łaski

2024-04-29 20:12

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Franciszek przyjął na audiencji przedstawicieli dwóch zgromadzeń zakonnych kanosjanów i gabrielistów przy okazji przeżywanych przez nich kapituł generalnych. Jak podkreślił, spotkanie braci z całego zgromadzenia jest wydarzeniem synodalnym, fundamentalnym dla każdego zakonu, i stanowi moment łaski.

„Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość spotykają się na kapitule przez wspominanie, ewaluację i pójście naprzód w rozwoju zgromadzenia” - mówił Franciszek. Wyjaśniał następnie, że harmonia między różnorodnością jest owocem Ducha Świętego, mistrza harmonii. „Jednolitość czy to w instytucie zakonnym, czy w diecezji, czy też w grupie świeckich zabija. Różnorodność w harmonii sprawia, że wzrastamy” - zaznaczył Ojciec Święty.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję