Reklama

Aktualności

Papież do dziennikarzy: powróćcie do notesu i pióra

Do ponownego docenienia pracy z piórem i notesem zachęcił Papież dziennikarzy, przyjmując na audiencji przedstawicieli fundacji i kapituły Międzynarodowej Nagrody Dziennikarskiej imienia Biagia Agnesa, nieżyjącego już dyrektora włoskiej telewizji RAI, brata Maria Agnesa, wieloletniego redaktora naczelnego L’Osservatore Romano. Co roku nagrodę tę otrzymuje kilkanaście osób i instytucji. Polskim laureatem jest Adam Michnik, a watykańskimi kard. Angelo Becciu oraz ks. Dario Viganò.

[ TEMATY ]

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Papież przygotował co prawda na tę audiencję przemówienie, ale go nie odczytał, lecz przekazał je zebranym. Podkreślił w nim, że pracownicy mediów muszą dbać o prawdziwe spojrzenie na rzeczywistość, a nie tylko wirtualne. Dziś, bardziej niż w przeszłości, można być rozpraszanym przez słowa, obrazy i wiadomości, które zanieczyszczają życie. W refleksji nad rzeczywistością pomagają notatnik i pióro.

Franciszek zauważył, że zapisywanie faktów w notatniku zawsze wiąże się z ogromem wewnętrznej pracy. Robi się notatki, ponieważ jest się bezpośrednim świadkiem lub ponieważ źródło, które uważa się za wiarygodne, o czymś donosi, otwierając na dalszą weryfikację. Notatnik przypomina nam, jak ważne jest słuchanie, ale przede wszystkim pozwolenie sobie na zafascynowanie tym, co się dzieje. Dziennikarz nigdy nie jest księgowym historii, ale osobą, która zdecydowała się doświadczyć jej konsekwencji z zaangażowaniem, z pasją. Pisząc z kolei o piórze, Papież przyznał, że jest ono coraz rzadziej używane, zastępowane przez bardziej zaawansowane środki, ale pióro pomaga przetwarzać myśli, łącząc głowę i ręce, wspierając wspomnienia i łącząc pamięć z teraźniejszością. Pióro przywołuje na myśl pracę rzemieślniczą, do której dziennikarz jest zawsze powołany: bierze się pióro do ręki po sprawdzeniu szczegółów, przesiewając hipotezy, rekonstruując i upewniając się co do każdego kroku. W tym tkaniu inteligencja i sumienie działają razem, dotykając egzystencjalnych strun. Pióro przypomina zatem „akt twórczy” dziennikarzy i pracowników mediów, akt, który wymaga od nich połączenia poszukiwania prawdy z prawością i szacunkiem dla ludzi, w szczególności z poszanowaniem etyki zawodowej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-06-24 15:59

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież otworzył Drzwi Święte w bazylice Matki Bożej Większej

[ TEMATY ]

Franciszek

Grzegorz Gałązka

W uroczystość Maryi Bożej Rodzicielki 1 stycznia Franciszek udał się do rzymskiej bazyliki Matki Bożej Większej, gdzie - po odśpiewaniu przez chór hymnu do Ducha Świętego "Veni Creator Spiritus" - otworzył Drzwi Święte Jubileuszu Miłosierdzia. Następnie wszedł przez nie do środka świątyni i tam przewodniczył Mszy św. W kazaniu podkreślił, że w tym dniu właściwe jest przywoływanie Maryi jako Matki Miłosierdzia, gdyż zrodziła w swym łonie samo oblicze miłosierdzia Bożego, ale także jako Matki Przebaczenia, gdyż jest Ona Matką Boga, który przebacza i udziela nam przebaczenia.

Oto polski tekst kazania papieskiego:

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję