Reprodukcją „Sądu Ostatecznego” redakcja kwartalnika „Ethos”, wydawanego przez Instytut Jana Pawła II KUL i rzymską Fundację Jana Pawła II, otwiera podwójny tom [2010 nr 2-3 (90-91)], poświęcony problematyce winy i kary. Do kondycji bycia człowiekiem należy bowiem odkrywanie dobra i zła, zmaganie z pokusami i wewnętrzne rozdarcie osoby ulegającej złu. Naruszenia obiektywnego ładu moralnego nie można wszakże zredukować do egzystencjalnych przeżyć, a godność winnej osoby niejako daje jej prawo do spowiedzi, kary, zadośćuczynienia i - w ostatecznej perspektywie - oczekiwania zbawienia („felix culpa” - „szczęśliwa wina”, o której pisze ks. Andrzej Szostek MIC). Szczególnie judeochrześcijańska wizja człowieka w jego odniesieniu do Boga i świata pozwala adekwatnie opisać fenomeny sprawiedliwości i miłosierdzia, aż po nadzieję powszechnego zbawienia (art. ks. Eligiusza Piotrowskiego), której sygnały można odnaleźć także w posłannictwie św. Faustyny (o czym wspomina o. Jacek Salij OP).
Do „Ethosu” o winie i karze swoje teksty napisali - oprócz już wymienionych - m.in. Rocco Buttiglione, rabin Burt Schuman, Furio Pesci, Giovanni Salmeri oraz ks. Tadeusz Dola, Robert Piłat, ks. Antoni Siemianowski, Ireneusz Ziemiński.
„Przez pryzmat Ethosu”, gdzie Maciej Sobieraj wspomina związanego przed laty z KUL-em śp. Janusza Krupskiego, a Maciej Nowak pisze o europejskiej asymetrii w podejściu do historycznej sprawiedliwości (odpowiedzialność za zbrodnie nazistowskie a odpowiedzialność za zbrodnie komunistyczne).
Kwartalnik można nabyć m.in. w EMPiK-ach, księgarniach uniwersyteckich i przez Internet.
www.ethos.lublin.pl;
www.kul.pl/ijp2
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
Tak mówi Pan: «Na dom Dawida i na mieszkańców Jeruzalem wyleję ducha łaski przebłagania. Będą patrzeć na tego, którego przebili, i boleć będą nad nim, jak się boleje nad jedynakiem, i płakać będą nad nim, jak się płacze nad pierworodnym. W owym dniu będzie wielki płacz w Jeruzalem, podobny do płaczu w Hadad-Rimmon na równinie Megiddo. W owym dniu wytryśnie źródło, dostępne dla domu Dawida i dla mieszkańców Jeruzalem, na obmycie grzechu i zmazy».
Koronacja cudownego obrazu Matki Bożej Opolskiej na Górze św. Anny, 21 czerwca 1983 r.
Jest jednym z najstarszych obrazów maryjnych w Polsce. Modlili się przed nim święci i błogosławieni, królowie Polski i władcy innych krajów. Choć zasłynął cudami w Piekarach Śląskich, od 320 lat jest czczony w Opolu.
Wizerunek Opolskiej Pani zachwyca swoim pięknem. Na obrazie Maryja ujęta jest w półpostaci, z Jezusem na lewym ramieniu. W prawej dłoni Matka Boża trzyma jabłko. Głowę ma lekko schyloną w stronę Syna, który twarzyczką zwraca się ku Matce, a prawą rączkę unosi w geście błogosławieństwa. W lewej ręce Jezus trzyma księgę Pisma Świętego.
W zsekularyzowanych społeczeństwach Kościół musi proponować liturgię o wyraźnej wertykalnej orientacji, ukierunkowaną na Boga – uważa bp Erik Varden OCSO, przewodniczący Episkopatu krajów nordyckich. Jego zdaniem chrytocentryczna orientacja nowego Papieża jest bardzo obiecująca. W jego słowach pobrzmiewa nauczanie ojców Kościoła. Leon mówi jak Augustyn, nawet jeśli go wprost nie cytuje.
Bp Varden przyznaje, że w nowym Papieżu poruszają go właśnie te patrystyczne odniesienia. Nawet jeśli nie cytuje św. Augustyna, to wypowiada słowa, które ten starożytny biskup Hippony mógłby wypowiedzieć. Norweski biskup zwraca też uwagę na chrystocentryczną orientację nowego Papieża, która od początku przenika jego przesłanie. „Wydaje mi się ona spójną i obiecującą linią przewodnią jego nauczania” – dodaje bp Varden w wywiadzie dla tygodnika Famille Chrétienne.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.