Reklama

W obronie małych szkół

Inwestycja w ludzi jest najlepszą inwestycją. Gdy w grę wchodzi rachunek ekonomiczny, samorządy zapominają o tej maksymie. Czy rzeczywiście wskaźniki demograficzne jako jedyne będą miały wpływ na decyzje samorządów dotyczące najważniejszej dla społeczności lokalnych instytucji kulturotwórczej, jaką jest szkoła?

Niedziela Ogólnopolska 14/2011, str. 36-37

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Demografia staje się nauką coraz bardziej modną. Słupki demograficznych statystyk nieubłaganie dotykają kolejnych grup społecznych. Mieliśmy już ujemny wskaźnik urodzeń (mniej dzieci się rodziło, niż umierało osób dorosłych), a nawet gdy ten się podniósł, to nie dawał zastępowalności pokoleń (by było to możliwe, statystyczna kobieta musiałaby urodzić co najmniej 2,1 dzieci). Statystyczne dane demograficzne alarmowały o skutkach zbliżającego się gwałtownie niżu demograficznego, który obejmie wszystkie gałęzie gospodarki, wpłynie na szkolnictwo wszystkich szczebli, zmniejszy liczbę osób na rynku pracy, zwiększy liczbę emerytów i konieczność utrzymania ludzi starszych i opieki nad nimi. Samorządy stanęły przed groźbą pustych żłobków, przedszkoli i szkół. Budowane siłami przodków szkolnictwo wiejskie i małomiasteczkowe - duma mieszkańców i miejsce kulturotwórcze dla całej społeczności - mimo protestów zrozpaczonych rodziców przegrywało z rachunkiem ekonomicznym.

Po pierwsze - żłobki i przedszkola

Pierwsze padły żłobki i przedszkola. Żłobki łatwiej było zamknąć, gdyż prowadzone były nie przez samorządową oświatę, gdzie obowiązuje wiążąca ręce Karta Nauczyciela, lecz przez służbę zdrowia, która miała tyle innych problemów, że żłobki znajdowały się na ostatnim miejscu w gradacji potrzeb. Sprawę żłobków przesądziło również rosnące w latach 90. bezrobocie, eliminujące z rynku pracy wiele matek, które z braku zatrudnienia pozostawały w domu z dziećmi. Drugie placówki opieki nad małym dzieckiem - przedszkola samorządy zamykały bez większych problemów. Nie ma dzieci, nie ma przedszkola! Perspektywiczne strategiczne myślenie, że niedługo w wiek prokreacyjny wejdzie wyż lat 80. i gwałtownie wzrośnie potrzeba przedszkoli, nie mieściło się w polityce samorządowej, eliminującej wszelkie niepotrzebne obciążenia. Doszły do nich również placówki oświatowe. W takiej sytuacji los wielu szkół był przesądzony.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Po drugie - szkoły

Dramat dzieci, rodziców i społeczności lokalnych, dla których szkoły były miejscem kultywowania kultury małych ojczyzn, rozgrywał się na naszych oczach. Media pokazywały obrazy zdeterminowanych rodziców, protestujących przeciw zamykaniu małych wiejskich szkół. Ich protesty najczęściej prowadziły donikąd. Wójtowie przedstawiali twarde ekonomiczne wskaźniki, które wprost ukazywały koszty utrzymywania nierentownych placówek oświatowych.
W wielu miejscowościach taka nieubłagana postawa władz samorządowych wywoływała oddolne inicjatywy obywatelskie. Rodzice zwracali się do stowarzyszeń i organizacji, które chciałyby poprowadzić małe szkoły wiejskie. I tak się stało. W ten sposób uratowano dziesiątki szkół przeznaczonych przez samorządy do zamknięcia. Wiele z tych stowarzyszeń prowadzi szkoły do dzisiaj. Ale też wiele takich szkół w sposób naturalny wymierało wraz z ukończeniem obowiązku szkolnego przez dzieci zdeterminowanych rodziców.
W tym roku medialny szum wywołała decyzja samorządu Łodzi, który przegłosował zamknięcie w mieście blisko 20 szkół. Za decyzją głosowali nawet samorządowcy z PiS-u, który sprzeciwia się zamykaniu placówek oświaty, co spowodowało decyzje polityczne, wykluczenie radnych z partii. W ciągu 5 lat zamknięto w kraju 3 tys. szkół. Jak podaje MEN, spośród 28,3 tys. szkół samorządy zgłosiły w tym roku do likwidacji 335 szkół wszystkich szczebli (najwięcej podstawówek - 177). Taką sytuację MEN argumentuje, oczywiście, słupkami demograficznymi, które wskazują, że w ostatnich 5 latach liczba uczniów zmalała o 411 tys. I chociaż wskaźniki urodzeń rosną, gdyż w okres prokreacji wchodzi wyż z lat 80., to jednak minie kilka lat, nim dzieci te pójdą do szkół.

Czy tylko demografia?

Czy rzeczywiście za decyzją zamykania szkół stoi tylko demografia? Okazuje się, że zamykane są też szkoły z wystarczającą liczbą uczniów. Ale po zmianach przepisów oświatowych, gdzie o likwidacji szkoły decydował kurator, samorządy po prostu pozbywają się placówek nierentownych. „Jeśli samorządów nie stać na prowadzenie szkół, trzeba pomagać rodzicom w zakładaniu stowarzyszeń, które mogłyby te placówki prowadzić. Według naszych danych, do zamknięcia przygotowywanych jest 5 tys. szkół, ponieważ do każdej z nich chodzi mniej niż 100 dzieci. To jest, oczywiście, statystyka, więc nie znaczy to, że wszystkie zostaną zlikwidowane, ale są zagrożone likwidacją - mówi Alina Kozińska-Bałdyga, prezes Federacji Inicjatyw Oświatowych, wspierającej program „Mała Szkoła” („Rzeczpospolita” z 3 marca 2011 r.). Nie trzeba podkreślać, że gros funduszów na prowadzenie szkoły samorząd przeznacza na pensje dla nauczycieli, których chroni Karta Nauczyciela, powodująca, że nauczyciel jest „drogi w utrzymaniu” przez niewielkie społeczności. Małe szkoły prowadzone przez stowarzyszenia radzą sobie z tym problemem, zatrudniając często nauczycieli emerytowanych lub na część etatu. Nie zuboża to wiedzy uczniów, o czym świadczą wyniki egzaminów w tych placówkach.

Szkoły demokracji

MEN podkreśla, że uchwała intencyjna samorządu o zamiarze likwidacji szkoły nie oznacza jeszcze likwidacji placówki. Na medialne doniesienia o zamykaniu szkół na wsi i w małych miejscowościach zareagowało wiele instytucji. Regiony zagrożone wykluczeniem społecznym nie mogą być pozbawiane placówek oświatowych, które temu wykluczeniu mają przeciwdziałać. Jak wskazują doświadczenia organizacji, które przejęły małe, upadające, wiejskie placówki, ważne są rodzące się wokół wspólnej wartości, jaką stanowią placówki oświatowe, postawy obywatelskie. Wartości kulturowe, jakie niosą ze sobą placówki oświatowe, okazują się ważne dla społeczności lokalnej. Rodzące się inicjatywy obywatelskie, poszukiwanie sojuszników, dobrodziejów i sympatyków małych szkół mogą być dobrą szkołą demokracji w naszych małych ojczyznach. Wyłaniają liderów małych społeczności i sprowadzają do gmin nowe idee, a to już krok do samoorganizowania się tak potrzebnego w małych społecznościach lokalnych. Jeżeli to samoorganizowanie się dotyka tego najmniejszego, bezbronnego, o którego dziś i jutro muszą troszczyć się dorośli, to już krok do kształtowania postaw obywatelskich u młodego pokolenia, które odda te wartości z naddatkiem w przyszłości. Inwestycja w kapitał ludzki bowiem jest najlepszą inwestycją.

W sprawie likwidacji małych szkół, szczególnie w środowiskach wiejskich, zabrali głos również biskupi polscy w czasie Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski 16 marca 2011 r. W komunikacie czytamy: „Jest to niewątpliwie problem złożony, w którym ma miejsce konflikt racji ekonomicznych i edukacyjnych. Szkoła w swoim środowisku wypełnia nie tylko misję edukacyjną, ale również jest ośrodkiem kultury. Biskupi apelują do władz samorządowych, aby o zamykaniu szkół nie decydowały jedynie względy ekonomiczne”.

2011-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W 10. rocznicę kanonizacji

2024-04-28 17:42

Biuro Prasowe AK

    – Kościół wynosząc go do grona świętych wskazał: módlcie się poprzez jego wstawiennictwo za świat o jego zbawienie, o pokój dla niego, o nadzieję – mówił abp Marek Jędraszewski w sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie w czasie Mszy św. sprawowanej w 10. rocznicę kanonizacji Ojca Świętego.

Na początku Mszy św. ks. Tomasz Szopa przypomniał, że dokładnie 10 lat temu papież Franciszek dokonał uroczystej kanonizacji Jana Pawła II. – W ten sposób Kościół uznał, wskazał, publicznie ogłosił, że Jan Paweł II jest świadkiem Jezusa Chrystusa – świadkiem, którego wstawiennictwa możemy przyzywać, przez wstawiennictwo którego możemy się modlić do Dobrego Ojca – mówił kustosz papieskiego sanktuarium w Krakowie. Witając abp. Marka Jędraszewskiego, podziękował mu za troskę o pamięć o Ojcu Świętym i krzewienie jego nauczania.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Meksyk: 18 pielgrzymów zginęło w wypadku autobusu

2024-04-29 11:17

[ TEMATY ]

Meksyk

Adobe Stock

Co najmniej 18 osób zginęło , a 12 zostało rannych w wypadku autobusu 28 kwietnia w Meksyku. Według lokalnych mediów większość ofiar, to pielgrzymi z Guanajuato, którzy udawali się na pielgrzymkę do sanktuarium w Chalma.

Po bazylice Matki Bożej z Guadalupe w Mieście Meksyk, Chalma jest najczęściej odwiedzanym miejscem pielgrzymkowym w kraju. Każdego roku pielgrzymuje tam ok. dwóch milionów ludzi, aby oddać cześć ukrzyżowanemu "Czarnemu Chrystusowi".

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję