Tegorocznym targom przyświecało hasło „Błogosławiony Jan Paweł II - osoba, życie, działalność, świadectwo”. Z tej okazji wydawnictwa przygotowały ok. 100 tytułów związanych z Papieżem. Wśród nich były zarówno nowe pozycje, jak i uaktualnione wznowienia. - Targi Wydawców Katolickich pokazują, że spuścizna Jana Pawła II nie została jeszcze wyczerpana - podkreślił abp Celestino Migliore, nuncjusz apostolski w Polsce, patron honorowy przedsięwzięcia.
Podczas targów przyznane zostały prestiżowe nagrody Feniks 2011. Główną laureatką została s. Zofia Józefa Zdybicka, profesor filozofii. Feniksa diamentowego natomiast otrzymała s. Małgorzata Borkowska, a nagrodę specjalną przyznano wydawnictwu „M” oraz oficynie „Biały Kruk”.
Ta cyklicznie organizowana impreza Stowarzyszenia Wydawców Katolickich nazywana jest często świętem książki chrześcijańskiej. - W tym gronie nie mogło więc zabraknąć „Biblioteki Niedzieli”. Jest to bowiem najlepsza okazja, by nawiązać kontakty i porozmawiać o kondycji naszego rynku wydawniczego - mówi Andrzej Kalasiński, marketingowiec z „Niedzieli”. Czym interesowali się zwykli bywalcy targów? - Najbardziej znanym produktem, czyli tygodnikiem „Niedziela”, ale również naszymi albumikami, filmami oraz książkami - odpowiada Kalasiński.
W tegorocznej edycji targów wzięło udział ponad 140 oficyn wydawniczych z całej Polski, a także wystawcy z Czech, Słowacji, Niemiec i Finlandii. Na dynamiczny rozwój rynku religijnego w Polsce zwrócił uwagę kard. Kazimierz Nycz. - Gdy 17 lat temu inicjowano targi, uczestniczyło w nich zaledwie kilku wystawców. Bogu dzięki, że w tej dziedzinie udało się w Polsce tak wiele nadrobić - stwierdził Metropolita Warszawski.
W trakcie trzydniowej imprezy odbyły się dziesiątki spotkań autorskich, promocji książek i dyskusji. Kolejki po autografy ustawiały się m.in. do: o. Leona Knabita, bp. Antoniego Długosza, Wandy Półtawskiej i Adama Bujaka. Dużym zainteresowaniem cieszyło się spotkanie z Franco Bucarellim, znanym włoskim watykanistą. Podczas targów można było zobaczyć również projekcje filmów poświęconych Janowi Pawłowi II, prymasowi Wyszyńskiemu, bł. Jerzemu Popiełuszce i św. Maksymilianowi Kolbemu.
* * *
Ks. Roman Szpakowski SDB, prezes Stowarzyszenia Wydawców Katolickich
Rynek książki katolickiej jest wpleciony w problemy, z którymi borykają się wszystkie polskie wydawnictwa. Podobnie jak inni przeżywamy więc kryzys czytelnictwa. Kupno książki jest przecież na 15.-17. miejscu w statystycznym domowym budżecie. Każda rodzina musi najpierw zaspokoić swoje podstawowe potrzeby, a dopiero później myśli o zakupie książki. I dopóki nie będziemy bardziej zamożni, to się nie zmieni. Jednak powinniśmy się cieszyć, bo ponad 35 proc. Polaków kupuje książki katolickie. Publikacje o tematyce religijnej sięgają ok. 28 proc. całego rynku wydawniczego w Polsce, czyli więcej niż co czwarta książka jest inspirowana tematyką chrześcijańską. Największy problem, którego nie potrafimy wciąż rozwiązać, to atrakcyjna i przystępna dla czytelnika forma pisania.
Pomóż w rozwoju naszego portalu