Reklama

Media

Nowy album muzyczny „Msza Różańcowa” od dziś dostępny bezpłatnie w internecie

Na październik – miesiąc różańcowy – Dominikański Ośrodek Liturgiczny przygotował nową kompozycję, zatytułowaną „Msza Różańcowa”. Jest to pełny cykl mszalny, a nagrań części stałych można słuchać bezpłatnie we wszystkich znanych platformach internetowych.

[ TEMATY ]

muzyka

różaniec

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kompozycja o. Wojciecha Sznyka OP w opracowaniu Urszuli Rogali obejmuje zarówno części stałe (Kyrie, Sanctus, Agnus Dei), jak też pozostałe śpiewy formularza mszalnego: Introit, Offertorium i Communio. Komplet nut do wszystkich utworów można pobrać również bezpłatnie ze strony wydawcy.

– Pomysł na powstanie tego zestawu śpiewów mszalnych pojawił się w trakcie moich dorocznych rekolekcji, które odprawiałem w klasztorze mniszek dominikańskich w Radoniach niedaleko Grodziska Mazowieckiego – opowiada pomysłodawca i autor melodii cyklu, dominikanin o. Wojciech Sznyk.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Klasztor nosi wezwanie Matki Bożej Różańcowej. Sięgnąłem do graduałów dominikańskich, żeby odszukać melodie i teksty antyfon związane są tym wezwaniem. Natrafiłem tam na mszę wotywną o różańcu Najświętszej Maryi Panny (Missa Privilegiata SS. Rosarii B.M.V. w wersji z Graduale Cormiera z 1907 r.), która może być odprawiana przez cały rok. Pomyślałem, że można zrobić transkrypcję melodii na współczesny zapis, zharmonizować i podłożyć polski tekst – tłumaczy o. Sznyk.

Reklama

By uzupełnić ten zestaw, o. Wojciech potrzebował jeszcze części stałych. Napisał je na podstawie fragmentów melodii zaczerpniętych z responsorium w tonie piątym „Dilectus meus mihi, et ego illi” („Mój miły jest mój, a ja jestem jego”). Do zestawu weszły również aklamacje przed Ewangelią – Alleluja i Chwała Tobie – które powstały na bazie fragmentów śpiewu Alleluja z antyfony na Offertorium, jak też sugerowany na zakończenie mszy hymn „Ave maris stella” w dominikańskim wariancie melodycznym, z polskim tekstem i zrytmizowany według zwyczaju obecnego w wielu naszych środowiskach muzycznych. Harmonizację jednogłosowych śpiewów opracowała Urszula Rogala, kompozytorka współpracująca od lat z Dominikańskim Ośrodkiem Liturgicznym.

Wykonanie Mszy Różańcowej jest dostępne bezpłatnie na YouTube oraz na wszystkich znanych platformach muzycznych. Linki do nich wraz z możliwością darmowego pobrania zestawu nut są dostępne na stronie albumu: fdol.pl/msza-rozancowa.

Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny dąży do tego, by wszyscy mogli świadomie uczestniczyć w pięknej liturgii. Organizuje warsztaty, rekolekcje i katechezy, wydaje książki i nagrania muzyczne oraz tworzy przedmioty, które podkreślają treść i godność celebracji liturgicznej, a także organizuje środowisko osób zaangażowanych w odnowę liturgii. Jest organizacją pożytku publicznego.

Wojciech Sznyk – dominikanin, absolwent filozofii na Uniwersytecie Łódzkim, teologii na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie oraz Podyplomowych Studiów Chórmistrzostwa i Emisji Głosu na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Przed wstąpieniem do zakonu zaangażowany w Ruch Światło-Życie, odnowę charyzmatyczną, spotkania w duchu Taizé, duszpasterstwo młodzieżowe i akademickie. Pracownik Fundacji w latach 2015-2016, a następnie od połowy 2018 r. wicedyrektor Dominikańskiego Ośrodka Liturgicznego. Obecnie liturgista klasztoru krakowskiego, koordynator Warsztatów Muzyki Niezwykłej i Szkoły Kantorów, opiekun grupy chorałowej Vigilantes i Bractwa San Clemente. Prowadzi zajęcia z Muzyki liturgicznej w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym Dominikanów oraz ze śpiewów diakońskich i kapłańskich w Wyższym Seminarium Duchownym Towarzystwa Salezjańskiego w Krakowie. Przygotowuje materiały do nauki śpiewu liturgicznego na kanale YouTube Liturgia.pl.

Urszula Rogala – kompozytorka, dyrygentka, wokalistka. Ukończyła studia kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie oraz Podyplomowe Studia Chórmistrzostwa i Emisji Głosu w Bydgoszczy. Komponuje utwory solowe, kameralne, chóralne i orkiestrowe, a także muzykę liturgiczną. Związana z parafią oo. Dominikanów na warszawskim Służewie, gdzie od kilkunastu lat dyryguje scholą i śpiewa. Obecnie prowadzi również chór parafialny w Starej Iwicznej koło Warszawy oraz Citi Poland Choir. Uczy emisji głosu w dominikańskim nowicjacie w Warszawie oraz u mniszek dominikańskich w Radoniach. Komponuje pieśni liturgiczne, jest jedną z założycielek Szkoły Śpiewu Liturgicznego w Warszawie, gdzie również wykłada.

2023-10-05 17:19

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Koncerty zbożem i kwiatami pachnące

Niedziela podlaska 35/2014, str. 8

[ TEMATY ]

muzyka

Barbara Beata Goławska

Sierpniowa uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, popularnie zwana Matki Boskiej Zielnej, w parafii grodziskiej to od kilku lat prawdziwa uczta duchowa. To niezwykłe święto łączy w sobie przeżycia artystyczne, jak również możliwość udziału w uroczystej Liturgii odpustowej ku czci Matki Bożej. Bowiem tradycją stały się koncerty organowe poprzedzające Eucharystię. Możliwość ich organizacji zaistniała, gdy w nowym kościele parafialnym znalazły się XVIII-wieczne, barokowe organy, które do 2008 r. znajdowały się w starym kościele

Staraniem proboszcza ks. Henryka Kosza prace remontowo-konserwatorskie przy organach rozpoczęły się w 2008 r. i trwały do 2011 r. Ten unikatowy prospekt organowy jest jednym z najcenniejszych i najstarszych na terenie Podlasia. Według dokumentacji historyczno-konserwatorskiej dokonanej w 1995 r. na zlecenie Państwowej Służby Ochrony Zabytków w Białymstoku, instrument ten można datować na pierwszą połowę XVIII wieku. Jest on przykładem prospektu organowego epoki baroku na obszarze krajów środkowoeuropejskich powstałego w okresie szczytu budownictwa organowego. Wartość zabytkową tego pozytywu podnosi zachowana przeważająca część jego wyposażenia, mimo iż pierwotny, barokowy charakter instrumentu został nieco zatarty w wyniku dokonanych wcześniej prac remontowych. Również w tym roku – 15 sierpnia odbył się kolejny koncert organowy. W programie koncertu znalazły się krótkie utwory zróżnicowane stylistycznie, łatwe i przyjemne w odbiorze dla słuchacza, ukazujące różne walory brzmieniowe organów. Na każdy koncert zapraszani są inni artyści – znawcy i pasjonaci muzyki organowej. Wykonawcą tegorocznego koncertu był Dariusz Hajdukiewicz. Studiował na Wydziale Instrumentalnym w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie – Filia w Białymstoku w klasie organów Marii Terleckiej. Studia te ukończył w 2001 r. z wyróżnieniem. W latach 2002-2004 zrealizował studia podyplomowe w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. Wielokrotnie uczestniczył w międzynarodowych mistrzowskich kursach interpretacji, które prowadzili znani organiści świata. Specjalizuje się w problematyce interpretacyjnej muzyki Dietricha Buxtehudego i kompozytorów XVIII-wiecznej, północnoniemieckiej szkoły organowej, jak również w realizacji „basso continuo” w dziełach oratoryjnych mistrzów baroku, a także w realizacji akompaniamentu do chorału gregoriańskiego i oprawy muzycznej Mszy św. rytu trydenckiego. Jego zainteresowania rozciągają się również na literaturę organową romantyzmu i kompozytorów współczesnych, m.in.: Mendelssohna, Francka, Brosiga, Regera oraz Alena i Messiaena. Na swoich koncertach promuje również twórczość organową Mariana Sawy. Koncertuje jako solista, kameralista i akompaniator na renomowanych, międzynarodowych festiwalach muzyki organowej i kameralnej oraz okolicznościowych koncertach organowych w wielu miastach Polski i za granicą. Współpracuje z wieloma solistami, chórami, orkiestrami i instytucjami muzycznymi w kraju i na świecie. Przez wiele lat współpracował z Archidiecezjalną Komisją ds. Muzyki Kościelnej przy Kurii Metropolitalnej w Białymstoku. Jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie, Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u św. Alberta w Mońkach, Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Organistów im. Franciszka Karpińskiego w Białymstoku oraz Festiwalu Muzyki Kościelnej Archidiecezji Białostockiej. W 2012 r. Towarzystwo im. Mariana Sawy przyznało mu dyplom „Za szczególną promocję utworów organowych Mariana Sawy” oraz uhonorowało medalem Towarzystwa.
CZYTAJ DALEJ

Kapłan zachwycił śpiewem Ewangelii na inauguracji pontyfikatu. To Polak i publicysta "Niedzieli"

2025-05-20 10:27

[ TEMATY ]

Ewangelia

O. Maciej Pawlik

Papież Leon XIV

inauguracja pontyfikatu

benedyktyn z Tyńca

publicysta

Vatican News

o. Maciej Pawlik podczas śpiewu Ewangelii na Placu Św. Piotra

o. Maciej Pawlik podczas śpiewu Ewangelii na Placu Św. Piotra

Podczas Mszy św. inaugurującej pontyfikat papieża Leona XIV wielu zachwycało się Ewangelią, którą pięknie zaśpiewał w języku greckim pewien kapłan. Okazuje się, że był nim... polski zakonnik.

Inauguracja pontyfikatu Leona XIV na Placu św. Piotra w Watykanie zgromadziła blisko 250 tys. wiernych z całego świata. Uczestniczyli w niej przedstawiciele ponad 150 państw, delegacje różnych Kościołów i religii oraz ponad 4000 kardynałów, biskupów i księży.
CZYTAJ DALEJ

W Senacie zaprezentowano rękopis listu biskupów polskich do biskupów niemieckich

2025-05-20 16:58

[ TEMATY ]

senat

Tomasz Zielenkiewicz

Historyczne oryginały trzech ważnych dla polsko-niemieckiego pojednania dokumentów: rękopis listu biskupów polskich do biskupów niemieckich, ostateczną wersję tego Orędzia i odpowiedź hierarchów niemieckich zaprezentowano w Senacie. Wystawie towarzyszyła konferencja zatytułowana „Pojednanie dla Europy”.

W prezentacji wystawy wzięli udział Marszałek Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska, senator Halina Bieda i senator Kazimierz Michał Ujazdowski. Dr Andrzej Jerie, dyrektor Centrum Historii Zajezdnia w rozmowie z Radiem Watykańskim – Vatican News podkreślał, jak ważne było Orędzie biskupów polskich do niemieckich z 1965 roku i jak wyjątkowa jest ekspozycja. „Po raz pierwszy udało nam się pokazać te trzy ważne dokumenty razem. Jest to rękopis autorstwa arcybiskupa Bolesława Kominka, oryginał listu biskupów polskich do biskupów niemieckich podpisany 18 listopada 1965 roku w Rzymie i odpowiedź biskupów niemieckich, która też powstała w Rzymie. To dla nas bardzo ważny moment, że w tak prestiżowym miejscu, tak istotnym dla polskiego życia politycznego społecznego, możemy mówić o tym przesłaniu” – zaznaczył.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję