Reklama

Kościół

Georg Weigiel: Jan Paweł II podjął heroiczny wysiłek na rzecz humanistycznego rozwoju w świecie

Zarys pontyfikatu Jana Pawła II, jego odpowiedź na posoborowy kryzys w Kościele, a także zarzuty stawiane polskiemu papieżowi w obliczu kryzysu wykorzystywania seksualnego nieletnich przez duchownych omówił znany amerykański pisarz i teolog Georg Weigel podczas międzynarodowej konferencji “Papież światu”. Wydarzenie, które odbywa się w Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego w Warszawie zorganizowano z okazji 45. rocznicy wyboru kard. Wojtyły na papieża.

[ TEMATY ]

George Weigel

Ks. Tomasz Podlewski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

George Weigiel skrótowo zaprezentował „epicki”, jak powiedział, pontyfikat Jana Pawła II.

Zaczął od omówienia Kościoła, jaki 18 października 1978 r. zastał papież z Polski. Wskazał na posoborowy kryzys, omawiając dwie konkurencyjne interpretacje Vaticanum II, które później Benedykt XVI nazwał hermeneutyką ciągłości i nieciągłości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Stan Kościoła w 1978 – SVII pozostał nieprzeprawiony. 2 konkurujące interpretacje podzieliły Kościół. Ratzinger nazwał hermeneutyką nieciągłości i ciągłości. Doprowadziło to m. in. do sprzeciwu wobec Magisterium Kościoła i papieża. „Przyjęcie soboru utrudniły też dwa kulturowe tsunami – rewolucja seksualna i atak na dotychczasowe autorytety – stwierdził amerykański pisarz. Podważyło to zaufanie do kościelnych wypowiedzi o aktualnych problemach, takich jak kryzys rodziny, feminizm czy sekularyzacja.

Omówił również słabości ówczesnej watykańskiej ostpolitik. „Sama Stolica Apostolska była głęboko penetrowana przez tajne służby układu warszawskiego” – dodał.

Kontynuując kwestię posoborowego kryzysu wskazał także na ogromną falę odejść z kapłaństwa, „największą od XVI-wiecznej Reformacji". Zwrócił także uwagę na „teologiczną i polityczną radykalizację jezuitów i innych katolickich elit” oraz nasilenie skandalu wykorzystywania seksualnego nieletnich przez duchownych.

Podkreślił, że Jan Paweł II od początku pontyfikatu zajął się tymi problemami i wielu przypadkach udało mu się odwrócić posoborowe kryzysowe trendy oraz podniósł znaczenie Kościoła na arenie międzynarodowej.

Wśród największych dzieł papieża z Polski wymienił nową ewangelizację, a także podkreślenie roli świeckich w Kościele. Odpowiedzią na dramaty XX wieku było głoszenie Bożego Miłosierdzia jako leku na ból i cierpienie świata.

– Jan Paweł II rozumiał, że rewolucja seksualna doprowadziła nie do większego szczęścia ludzi, a cierpienia. Jego teologia ciała była pomysłową i skuteczną odpowiedzią na to wyzwanie – mówił G. Weigiel, wskazując na renesans katolickiej teologii moralnej.

Reklama

Wskazał także na troskę o młodych i odpowiedzialne, aktualne duszpasterstwo, czego przykładem są np. Światowe Dni Młodzieży.

Nazwał Jana Pawła II odnowicielem kapłaństwa. „Realizował to przez heroiczny model kapłaństwa, którym sam żył. Zainspirował dwa pokolenia kapłanów na całym świecie. Omówił także reformę kapłaństwa i życia konsekrowanego.

Podkreślił także rolę papieża w rozwoju Kościoła w Afryce, gdzie pielgrzymował 10 razy, a duchownych z Afryki mianował na wysokie stanowiska w Kościele.

Wskazał na chrystocentryzm nauczania polskiego papieża i głoszenie Go jako Pana i światło narodów.

Nawiązując do zmian społeczno-politycznych roku 1989 zaznaczył kluczową w nich rolę Jana Pawła II. Omówił pierwszą pielgrzymkę do Polski, gdzie papież wzniecił rewolucję sumienia, co przyczyniło się do wyswobodzenia bez przemocy. Przywołał także społeczne nauczanie Wojtyły, zwłaszcza w encyklice „Centessimus annus”, a także jego „heroiczny wysiłek na rzecz humanistycznego rozwoju w świecie”. Przypomniał, że już jako biskup i uczestnik Soboru Watykańskiego II reagował na kryzys humanizmu. Zwrócił także uwagę na ogromny wkład w dialog między wiarą i rozumem oraz w troskę o życie i godność najsłabszych i bezbronnych, w których obronie stawał.

Wskazał, że heroicznie praktykowanie cnoty roztropności nie oznacza bezbłędności, lecz że podejmuje się decyzje po przemyśleniu, uzyskaniu rad, ale przede wszystkim bez strachu i lęku przed krytyką. Stwierdził też, że Jan Paweł II był bardzo dobrym administratorem spraw Kościoła, wbrew zarzutom, jakie mu się stawia. „Nie myślał o papiestwie jako carskiej autokracji, wiedział, że jest sługą tradycji, a nie jej panem” – mówił.

Odnosząc się do skandalicznych spraw Marciela Degollado i McCarrica, nazwał ich psychopatami, którzy są w stanie oszukać nawet świętych, a sugerowanie, że Jan Paweł II wiedział o ich zbrodniach i krył je stanowi oszczerstwo. „On nigdy nie tolerował wykorzystywania seksualnego kogokolwiek, a już w ogóle młodych” – zapewniał Weigiel.

2023-10-18 07:18

Ocena: +7 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Weigel: nowa ewangelizacja nie może być wzorowana na modelu niemieckim

[ TEMATY ]

George Weigel

yourube.com

Nowa ewangelizacja może być współcześnie skuteczna, ale nie może być wzorowana na modelu niemieckim, opartym na masowym zatrudnianiu świeckich w strukturach Kościoła - uważa historyk i biograf Jana Pawła II George Weigel.

W opinii amerykańskiego profesora w ostatnich latach w Kościele katolickim w Niemczech popełniono szereg błędów w pracy z laikatem, m.in. to, że stał się on miejscem „zatrudniania świeckich” do pracy ewangelizacyjnej. Prof. Weigel wskazał, że przez takie podejście „Niemcy stały się najlepszym przykładem jak nie powinno się prowadzić nowej ewangelizacji”.

CZYTAJ DALEJ

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 6.): Nie uciekaj, mały!

2024-05-05 21:33

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co nam mówi o Maryi Jan pod krzyżem Jezusa? Czy muszę się martwić, jeśli jestem w czymś najsłabszy? I czego uczy mnie Maryja, jeśli chodzi o towarzyszenie bliskim w ważnych momentach? Zapraszamy na szósty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że warto być z Nią, gdy się jest z innymi.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję