Chrzest to jeden z pierwszych darów Bożych. Sakrament inicjacji życia z Bogiem. To wejście przez łaskę Bożą do życia z Chrystusem w Jego Kościele. Chrzest jest bramą, przez którą wchodzimy do Kościoła świętego. Chrześcijanie żyją i pracują, dążą do zbawienia w mistycznym ciele Chrystusa przez uczestnictwo w jego życiu (Benedykt XVI). Wstęp mamy darmowy! To Chrystus wysłużył nam życie z sobą, przez Ofiarę Zbawczą na krzyżu. Zmartwychwstając, pokonał śmierć, grzech i szatana.
Przypominam sobie temat jednej z moich katechez dla młodzieży - „O Kościele”. Była to zarazem godzina wizytacji katechetycznej z udziałem wizytatorów diecezjalnych, na których czele był dzisiejszy bp Antoni Długosz; byli też diakoni naszego seminarium, a wśród nich obecny bp Jan Wątroba. Temat szczegółowy brzmiał: „Jak uczestniczyć w życiu Kościoła”. Byłem bardzo przejęty, chciałem być oryginalny i choć wiele mi na tej lekcji nie wyszło, jednak do dziś wszyscy wspominają szczegóły tamtej katechezy. Napisałem wtedy na tablicy temat wzorem: 2 M + 2 K = 4 SB
...I już była konsternacja. Treść katechezy omawiałem w grupach młodych, którzy na podręcznym wyświetlaczu odczytywali z obrazków, jakie to sprawy dla życia Kościoła zawarte są w tym wzorze. Po latach, gdy myślę, jak uczestniczyć czynnie w życiu Kościoła, przychodzi mi na pamięć tamten temat... Bo były to cztery filary wiary, dające szansę na dobre chrześcijańskie życie. 2 M to sedno życia Kościoła - Modlitwa i Msza św. 2 K to kolejne dwa nieodzowne filary życia Bożego w nas, jego rozwoju intelektualnego i duchowego - Katecheza i Komunia św.
Modlitwa - motor wiary. Msza św. - źródło życia w łasce Bożej.
Katecheza - poznanie nauki Kościoła. Komunia św. - zjednoczenie z Bogiem.
Te cztery spotkania z Bogiem dają szansę na dobre chrześcijańskie życie.
Odmówiliście wspólnie Różaniec święty – modlitwę, która, jak podkreślił św. Jan Paweł II, ma rys maryjny i serce chrystologiczne - wskazał Papież Leon XIV w przemówieniu na zakończenie majowej modlitwy różańcowej w Ogrodach Watykańskich.
Leon XIV podkreślił, że z radością dołączył do „czuwania modlitewnego na zakończenie maja, miesiąca poświęconego Maryi”. Jak zaznaczył, ta modlitwa „to gest wiary, który w prostocie i pobożności gromadzi nas pod matczynym płaszczem Maryi. W tym roku przywołuje on niektóre ważne aspekty Jubileuszu, który obchodzimy: uwielbienie, drogę, nadzieję, a przede wszystkim wiarę – rozważaną i wspólnie wyznawaną”. Cytując Jana Pawła II dodał, że modlitwa różańcowa „skupia w sobie głębię całego przesłania ewangelicznego” (List apostolski Rosarium Virginis Mariae, 16 października 2002, 1).
Kard. Pizzaballa: Jerozolima ma wymiar duchowy i teologiczny
2025-05-29 13:08
st /KAI
Adobe Stock
„Dla uczniów każde miejsce będzie Jerozolimą, będzie miejscem, gdzie podobnie jak ich Mistrz, będą wezwani do oddania życia. I podobnie jak ich Mistrz, doświadczą, że także dla nich Jerozolima będzie bramą, otwartą bramą, przez którą będą mogli powrócić do Ojca” - stwierdza kard. Pierbattista Pizzaballa OFM. Łaciński patriarcha Jerozolimy skomentował fragment Ewangelii (Łk 24,46-53) czytany w obchodzoną w tym roku 1 czerwca uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego.
Ewangelia św. Łukasza ponownie interpretuje ziemskie dzieje Jezusa, traktując je jako jedną wielką drogę, która ma określony cel, którym jest Jerozolima. Jest to cel fizyczny, ale przede wszystkim duchowy i teologiczny: Jerozolima jest miejscem, do którego się wstępuje, żeby oddawać cześć Bogu. Natomiast Jezus, po przybyciu do Jerozolimy, złoży Ojcu prawdziwą ofiarę, swoje życie, ofiarowane jako dar miłości dla zbawienia wszystkich. Z powodu grzechu człowieka ofiara ta będzie krwawa i przybierze formę bolesnej śmierci na krzyżu. Droga Jezusa ku Jerozolimie prowadzi Go do tego kroku, którego Jezus jest w pełni świadomy i aby stawić mu czoła, Jego twarz staje się wyrazistsza i podejmuje stanowczą decyzję, że pójdzie aż do końca (Łk 9,51).
Figura Chrystusa Zmartwychwstałego, Paschał oraz krzyż z czerwoną stułą pozostają przy ołtarzu do Uroczystości Zesłania Ducha Świętego włącznie! Nie należy chować wcześniej figury Chrystusa Zmartwychwstałego.
Zgodnie z zaleceniem umieszczonym w Ceremoniale liturgicznej posługi biskupów (CLPB, nr 393) dopiero w Uroczystość Zesłania Ducha Świętego po ostatniej Mszy św. należy usunąć czerwoną stułę z krzyża procesyjnego, a także usunąć z prezbiterium figurę Chrystusa Zmartwychwstałego oraz Paschał. Paschał należy umieścić przy chrzcielnicy. Zapala się go przy każdym sprawowaniu sakramentu chrztu i od niego zapala się świece nowo ochrzczonych.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.