PIOTR LORENC: Kalwaria Rokitniańska została w tym roku wybrana na Ogólnopolskie Spotkanie Dyrektorów Wydziałów Katechetycznych. Jakie tematy poruszono w czasie spotkania 11-13 czerwca?
KS. MICHAŁ BORDA: Pierwszy temat dotyczył terminu I Komunii św. i konieczności wprowadzenia nowej Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce. 1 marca br. biskup Grzegorz Kaszak podpisał Dekret w sprawie terminu I Komunii św. w diecezji sosnowieckiej. Zgodnie z nim, wszystkie dzieci, które od 1 września br. rozpoczną naukę w klasach pierwszych szkół podstawowych będą przyjmować I Komunię św. pod koniec klasy 3. Oznacza to, że od 1 września we wszystkich klasach 1. szkół podstawowych niezależnie od wieku dzieci należy wprowadzić nową Podstawę programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, zatwierdzoną przez KEP 8 marca 2010 r. Nowa Podstawa zakłada przesunięcie terminu I Komunii św. z klasy 2 do 3. Zmiana ta podyktowana jest przesunięciem obowiązku szkolnego na dzieci 6-letnie, dyrektywami Komisji Wychowania Katolickiego KEP oraz koniecznością dostosowania Podstawy programowej katechezy do europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie.
A co ze zmianą rozporządzenia, dzięki któremu uczymy religii w szkole?
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
To kolejne poważne zagadnienie. Przypomnę, że 25 marca br. minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska podpisała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach z 14 kwietnia 1992 r. Główną zmianę merytoryczną stanowi skreślenie zdania, uzależniającego możliwość utworzenia grupy międzyszkolnej lub pozaszkolnego punktu katechetycznego od zgłoszenia co najmniej 3 uczniów. Wprowadzenie tej zmiany pozwoli zapewnić naukę etyki każdemu uczniowi zainteresowanemu udziałem w zajęciach z tego przedmiotu. Kolejna zmiana polega na doprecyzowaniu formy wyrażania życzenia, by dziecko uczęszczało na lekcje religii. Otóż, znowelizowane rozporządzenie wprowadza teraz oświadczenie w formie pisemnej. Dlatego tak ważne jest, by już przy zapisie dziecka do 1 klasy szkoły podstawowej, 1 klasy gimnazjum, czy 1 klasy szkoły ponadgimnazjalnej prosić w sekretariacie szkoły o umożliwienie złożenia pisemnej deklaracji udziału w lekcjach religii. Nowe zapisy zaczną obowiązywać 1 września br. Deklaracja w kolejnych latach nauki w tej samej szkole nie musi być ponawiana.
Z jakimi jeszcze problemami musieli zmierzyć się księża dyrektorzy?
W skali ogólnopolskiej ciągłe nie rozwiązane są problemy z organizacją zajęć religii w przedszkolach. Organy prowadzące i dyrektorzy przedszkoli w wielu miejscach upierają się, że zajęcia religii mogą odbywać się, ale wyłącznie przed godz. 8 lub po 13. Zaprezentowana na spotkaniu interpretacja MEN jest zupełnie inna. Zgodnie z nią dyrektor przedszkola, po uzgodnieniu z organem prowadzącym, może także dzielić czas przeznaczony na realizację Podstawy programowej wychowania przedszkolnego zajęciami katechezy. W takim przypadku wydłuża się czas bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu o czas trwania religii (najczęściej do 13.30) tak, by umożliwić realizację Podstawy programowej w czasie co najmniej 5 godz. dziennie. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, by zajęcia katechezy odbywały się w godz. 8-13.
Wielu dyrektorów żąda, by programy nauczania religii podlegały procedurze opiniowania na poziomie szkół.
Reklama
Podobne żądanie jest sprzeczne z obowiązującym stanem prawnym. Przypomniano w czasie obrad wyraźny zapis § 4. Rozporządzenia ministra edukacji z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, zgodnie z którym nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze Kościołów i innych związków wyznaniowych i przedstawionych ministrowi edukacji do wiadomości. Te same zasady stosuje się wobec podręczników do nauczania religii. Dlatego też katecheci mogą korzystać z programów i podręczników wskazanych przez miejscowego biskupa diecezjalnego, a domaganie się jakichkolwiek opinii na temat programów i podręczników jest bezzasadne. Przypominam, że zgodnie z Dekretem w sprawie podręczników katechetycznych obowiązujących w diecezji sosnowieckiej podpisanym przez biskupa Grzegorza Kaszaka 1 marca 2013 r., w związku z wprowadzaniem nowej Podstawy programowej, w szkołach znajdujących się na terenie diecezji sosnowieckiej możemy korzystać wyłącznie z podręczników Wydawnictwa „Jedność” i Księgarni św. Wojciecha.
Jak należy zatem patrzeć na rządowy projekt „darmowego podręcznika” dla uczniów klas pierwszych?
Słynny już „darmowy podręcznik” dotyczy realizacji Podstawy programowej kształcenia ogólnego. Obejmuje zatem przedmioty obowiązkowe. Nauczyciel religii realizując w szkole Podstawę programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce używa podręczników do religii, zgodnych z Programem nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach. Rodzice sami kupują wskazane przez katechetę podręczniki i zeszyty ćwiczeń.
Zakończył się rok szkolny 2013/2014...
Każdy rok szkolny jest dla nas również rokiem katechetycznym. Chciałbym bardzo serdecznie podziękować wszystkim katechetom za trud całorocznej pracy katechetycznej w szkołach i parafiach w mijającym roku szkolnym. Gratuluję sukcesów uczniów i w większości wyróżniających ocen hospitacyjnych z racji wizytacji kanonicznych. Dziękuję serdecznie wszystkim katechetom, którzy sumiennie uczęszczali w minionym roku szkolnym na spotkania formacyjne: dni skupienia, rekolekcje, konferencje metodyczne oraz doskonalili swój kunszt katechetyczny przez uczestnictwo w warsztatach oraz dodatkowych konferencjach naukowych, kuratoryjnych i szkolnych. Dziękuję także katechetom współpracującym z Wydziałem Katechetycznym przy organizacji spotkań diecezjalnych, rekolekcji oraz za inicjowanie i organizację konkursów religijnych o zasięgu szkolnym, dekanalnym i miejskim. Szczególnie dziękuję dekanalnym koordynatorom konkursów biblijnych dla szkół podstawowych i gimnazjalnych. Dziękuję także wszystkim katechetom, którzy wraz z młodzieżą brali udział w diecezjalnych pielgrzymkach gimnazjalistów i maturzystów, a także wszystkim, którzy aktywnie włączyli się w przedsięwzięcia duszpasterskie organizowane przez parafie i diecezję.