Reklama

Z prasy zagranicznej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tajemnica spowiedzi zniesiona

Wspólnota anglikańska w Australii praktycznie zniosła tajemnicę spowiedzi. 250 członków wspólnoty, zebranych na synodzie generalnym w Adelajdzie, wprowadziło poprawki do prawa kanonicznego, które zwalniają anglikańskich księży z tajemnicy spowiedzi w sytuacji, gdyby w konfesjonale posiedli wiedzę o ciężkich przestępstwach kryminalnych, np. o wykorzystywaniu seksualnym dzieci.

Obserwatorzy podkreślają, że ta decyzja wspólnoty anglikańskiej doprowadzi do jej jeszcze większego oddalenia od wspólnoty katolickiej. Katolicy nie ulegli naciskowi władz politycznych, podkreślając, że tajemnica spowiedzi jest kwestią niepodważalną.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Decyzja synodu anglikańskiego nie oznacza, że nowe prawo zostanie natychmiast wprowadzone we wszystkich diecezjach i parafiach anglikańskich. To same diecezje zadecydują o jej wdrożeniu. Jednomyślność podjęcia decyzji wskazuje jednak, że może to być formalność i że wszystkie 23 diecezje anglikańskie w Australii do końca roku wprowadzą je w życie, a tajemnica spowiedzi u australijskich anglikanów przejdzie do historii.

Sposób na walkę z mafią

Reklama

Abp Giuseppe Fiorini Morosini, metropolita Reggio Calabria-Bova, przedstawił papieżowi Franciszkowi pomysł na walkę z mafią. Hierarcha, który na co dzień ma do czynienia z mafią, bo w regionie jego diecezji ma ona bardzo silną pozycję, chce, aby mafiosi nie mogli być ojcami chrzestnymi czy świadkami odpowiednio przy sakramentach chrztu św. i bierzmowania. Zdaniem hierarchy, gangsterzy, którzy stają się ojcami chrzestnymi, tworzą w ten sposób nowe więzy z przyszłymi generacjami członków mafii. Abp Morosini zdaje sobie sprawę, że proponowane rozwiązanie jest niełatwe do realizacji, ale wyraża przekonanie, że gdyby weszło ono w życie, przyniosłoby oczekiwane skutki – osłabiłoby mafię i przyczyniłoby się do jej marginalizacji w przyszłości. Hierarcha podkreślił, że myślał o tym już od dwóch lat, ale do oficjalnego przedłożenia propozycji skłoniły go mocne słowa papieża Franciszka, który mówił o ekskomunice dla członków mafii.

Metropolita Reggio Calabria-Bova przedstawił już swój pomysł Ojcu Świętemu, który go nie odrzucił, a raczej przyjął przychylnie i zachęcił do dyskusji na ten temat w gronie biskupów kalabryjskich.

Kalabryjska mafia ’Ndrangheta jest oparta na relacjach rodzinnych, które są wzmacniane i poszerzane przez relacje wynikające z sakramentu chrztu św. Dziecko, które za ojca chrzestnego ma członka mafii, zwykle w przyszłości samo staje się jej członkiem.

Wiara w deklaracjach

Wyniki badań socjologicznych prowadzonych w Federacji Rosyjskiej przez ostatnie lata wskazują, że systematycznie wzrasta odsetek ludności identyfikującej się z Cerkwią Prawosławną. Można powiedzieć, że Rosjanie wracają do wiary przodków. W latach 1997 – 2014 odsetek deklarujących swą przynależność do wyznania prawosławnego wzrósł o 16 proc. – z 52 proc. w 1997 r. do 68 proc. w 2014 r.

Reklama

Gorzej jest jednak z praktykami religijnymi. Tylko 13 proc. prawosławnych chodzi do cerkwi raz w miesiącu albo częściej. W ostatnim badaniu socjologowie zawarli pytanie: jak często chodzisz do cerkwi? 32 proc. prawosławnych stwierdziło, że nigdy w niej nie było. Co piąty stwierdził, że bywa kilka, kilkanaście razy w roku. Podobna grupa odpowiedziała, że bywa raz lub dwa razy w roku. Niskie są również wskaźniki przystępowania do Komunii św. 63 proc. badanych deklarujących się jako prawosławni stwierdziło, że nie czyni tego nigdy. Tylko 4 proc. przyznało, że przystępuje do Komunii św. kilkanaście razy w roku. Niewiele lepiej wygląda sprawa z postem. 3 na 4 prawosławnych twierdzi, że nie pości w ogóle. Tylko 7 proc. pości w czasie Wielkiego Postu, a zaledwie 2 proc. zadeklarowało, że pości w każdy czas nakazany przez Cerkiew. 41 proc. badanych stwierdziło z kolei, że nigdy się nie modli. Co trzecia osoba zadeklarowała odmawianie modlitw własnymi słowami. Kiepsko jest również ze znajomością Biblii. 60 proc. Rosjan zadeklarowało, że nigdy nie czytało Nowego Testamentu, a tylko 13 proc. czyta go od czasu do czasu.

Jechać czy nie jechać?

Reklama

Chiński emerytowany kardynał z Hongkongu Joseph Zen Ze-kiun SDB zdecydowanie odradza papieżowi Franciszkowi podróż do Chin. Dlaczego? Zdaniem bohaterskiego hierarchy, komunistyczne władze Chin będą chciały tylko propagandowo wykorzystać osobę Ojca Świętego, a w niczym nie pomoże to uciemiężonym katolikom z Kościoła podziemnego. Spekulacje na temat możliwej wizyty papieża Franciszka w Chinach pojawiają się w związku z pewnymi sygnałami, które mogą wskazywać na poprawę relacji między ChRL a Watykanem. Takim sygnałem jest m.in. wymiana listów gratulacyjnych między Franciszkiem a nowym przewodniczącym Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinpingiem. Mówił o tym zresztą Papież w wywiadzie dla rzymskiego „Corriere della Sera”. Zdaniem kardynała z Hongkongu, to tylko pozory, a Kościół w Państwie Środka nadal cierpi prześladowania, na co wskazuje sytuacja bp. Thaddeusa Ma Daqina, który po swojej ordynacji wystąpił z Patriotycznego Stowarzyszenia Katolików Chińskich, za co władze umieściły go w areszcie domowym. Niepokojące są także ostatnie ruchy władz w prowinicji Zhejiang, które nakazały wspólnotom chrześcijańskim zdjęcie krzyży z kościołów, bo jest to rzekomo niezgodne z prawem budowlanym. Jednak, zdaniem niektórych obserwatorów, Watykan chciałby tej wizyty, ponieważ mogłaby się ona okazać dla chińskich władz nie tak miła, jak się spodziewają, bo papież Franciszek na pewno nie zawahałby się wypomnieć im drążącej Chiny korupcji oraz upomnieć się o sytuację najuboższych. Na razie są to jednak dywagacje, bo oficjalnie pielgrzymka do Chin nie jest planowana. (pr)

Wiara mundialowej gwiazdy

Bohaterem Amerykanów podczas mistrzostw świata w Brazylii stał się bramkarz ich drużyny – Tim Howard. Mimo że reprezentacja USA dość wcześnie odpadła z turnieju, Howard zapisał się w pamięci kibiców wspaniałą postawą w meczu z Belgią. Obronił 16 strzałów. Po swym występie Howard udzielił wywiadu, w którym dał wspaniałe świadectwo swojej wiary w Jezusa Chrystusa.

Powiedział m.in., że najważniejsza w jego życiu jest właśnie wiara. – Jezus Chrystus jest dla mnie o wiele ważniejszy niż to, czy wygram, czy przegram mecz oraz czy będę, czy nie będę grał w piłkę – stwierdził Howard.

2014-07-16 09:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Pierwsze parafie neoprezbiterów 2025. Gdzie rozpoczną posługę?

2025-05-29 20:13

[ TEMATY ]

neoprezbiterzy

zmiany personalne

zmiany kapłanów

Archidiecezja warszawska

Neoprezbiterzy z abp. Adrianem Galbasem

Neoprezbiterzy z abp. Adrianem Galbasem

Dwunastu neoprezbiterów wyświęconych 24 maja 2025 roku zostało posłanych na pierwsze parafie, gdzie będą wikariuszami. Dekrety wręczył im metropolita warszawski abp Adrian Galbas.

Dwunastu neoprezbiterów odebrało dekrety z rąk metropolity warszawskiego w kaplicy Domu Arcybiskupów Warszawskich. Na początku abp Adrian Galbas odczytał fragment z Dziejów Apostolskich (Dz 1, 6-8), a następnie zachęcił nowych kapłanów, aby nie patrzyli „na tę chwilę tylko od strony administracyjnej, ale żeby to potraktowali także jako moment duchowy”. – Posłanie was na pierwsze miejsca posługi jest doświadczeniem duchowym. I w tym sensie dobrze, żeby właśnie miało miejsce w takim kontekście – mówił metropolita warszawski.
CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: ponad 90 tys. pielgrzymów na wystawieniu ciała św. Teresy z Ávili

2025-05-30 14:40

[ TEMATY ]

Hiszpania

pielgrzymi

Św. Teresa z Ávili

Vatican Media

Po raz pierwszy od ponad 100 lat i po raz trzeci w historii ciało św. Teresy od Jezusa zostało wystawione do publicznej czci. Od 11 do 25 maja do hiszpańskiego Alba de Tormes przybyły 93 tysiące pielgrzymów, aby modlić się za wstawiennictwem wielkiej świętej i reformatorki Karmelu.

Wystawienie ciała św. Teresy od Jezusa to wydarzenie o wyjątkowym charakterze - poprzednie takie uroczystości miały miejsce jedynie w 1760 i 1914 roku. Relikwie świętej karmelitanki znajdujące się w srebrnej trumnie zostały przeniesione pod centralną część ołtarza Bazyliki Zwiastowania NMP w Alba de Tormes. Uroczystej procesji, którą poprowadziło ośmiu karmelitów bosych, towarzyszyły lokalna orkiestra oraz liczni wierni różnych narodowości.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję