Reklama

Kultura

Koniec końców to jest misja

Z reżyserem Krzysztofem Zanussim rozmawia o. Michał Legan OSPPE

Niedziela Ogólnopolska 50/2014, str. 20-21

[ TEMATY ]

film

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O. MICHAŁ LEGAN OSPPE: - Panie Profesorze, spotykamy się przy okazji premiery filmu pt. „Obce ciało”, ale także z okazji jubileuszu - 75 lat życia, i dlatego - jeżeli Pan pozwoli - na początek pytanie osobiste. Jest Pan człowiekiem nadzwyczaj aktywnym: bardzo wiele podróży, ciągłych spotkań z młodymi ludźmi, praca pedagogiczna, nie ustaje Pan w pracy artystycznej. Powiedział Pan ostatnio w jednym z programów, że jest jeszcze sporo rzeczy, które chciałby w swoich filmach wypowiedzieć. W wieku 75 lat wiele osób szuka przestrzeni na odpoczynek i emeryturę, a Pan nieustannie szuka dróg wyrażania swojej osoby i swoich myśli. Co Pana popycha do takiej aktywności, czy to może jest jakieś poczucie misji?

Reklama

KRZYSZTOF ZANUSSI: - Trudno powiedzieć, bo to mi się wydaje naturalne. Stoi za tym chyba taki żywy stosunek do świata. Świat nie stał mi się obojętny, ludzie nie są mi obojętni, i cieszę się, ilekroć spotykam ludzi, którzy czymś są piękni: swoim postępowaniem, swoimi wyborami, swoimi zachowaniami. To mnie szalenie napędza. Wtedy odzyskuję wiarę, którą czasami tracę, kiedy wydaje mi się, że świat jest zaludniony samą miernotą, przeciętnością. Czasem świat wydaje nam się upadły, a czasem widzimy, że wznosi się bardzo wysoko. Ta dynamika daje mi chyba tę siłę, że chce mi się ciągle gdzieś jeździć, ciągle coś robić, ciągle się z kimś spotykać. Wydaje się, że tego nie wolno sobie odmawiać, bo to jest misja. Koniec końców to jest misja.

- Świętuje Pan w tym roku także 45-lecie swojego debiutu reżyserskiego i stąd moje kolejne pytanie. Kiedy czyta się eseje o Pańskiej pracy artystycznej, to właściwie można podsumować ją jako jedną wielką walkę - walkę o coś. Pan się nieustannie zmaga z ludźmi, z przeciwnościami, np. musiał Pan walczyć o swoją artystyczną duszę w szkole filmowej. Potem trzeba było walczyć o kolejne filmy: z cenzurą, z układami politycznymi, z krytykami, pseudointelektualistami, którzy starali się Pańską twórczość dezawuować. Jednym słowem - to wszystko jest jakimś zmaganiem o samego siebie. Czy tak można podsumować Pańskie życie?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Każde ludzkie życie chyba opiera się na ciągłej walce. To jest walka o przetrwanie w nienaruszonym stanie, czyli takim stanie, w którym człowiek odnajduje swoją tożsamość, bo świat cały czas próbuje nam tę tożsamość odebrać czy zmienić, wpłynąć na nią. Wprawdzie w szkole filmowej to nie ja waliłem pięścią w stół, tylko przy mnie walono, zresztą byłem z niej wyrzucony w swoim czasie, więc zawsze było takie napięcie między tym, co mi się wydawało ważne i prawdziwe, a tym, co świat mi proponował czy narzucał. Ale może właśnie dzięki temu coś robię, że ciągle to napięcie istnieje.

Reklama

- W przesłaniu jubileuszowym kard. Gianfranco Ravasi z Papieskiej Rady ds. Kultury (której był Pan członkiem przez cztery kadencje) napisał takie - jak mi się wydaje - bardzo osobiste zdanie na temat Pańskiej twórczości: „Kino Zanussiego w równym stopniu zafascynowane kwantami, jak i poezją, w swojej najlepszej formie jest otwarte na nieskrępowane interpretacje i podobnie jak kameralna partytura potrafi połączyć subtelność ze sprawami zasadniczymi. Reżyser w swojej wizji świeckiej duchowości zawiera cały moralny ciężar i wewnętrzne bogactwo człowieka XX wieku”. Bardzo mnie zaciekawiła tutaj myśl o świeckiej duchowości wyrażanej w Pańskich filmach. Czy to jest jakiś trop Pańskiej twórczości i jaka jest ta świecka duchowość?

- Rzeczywiście liczba świętych, którzy są świeccy, świętych spotykanych w życiu pewnie przeważa nad tą świętością, którą czasami widzę u ludzi konsekrowanych.

- Pan szuka świętości?

- Oczywiście, bo to jest poszukiwanie ideału. Tak to trzeba nazwać, i oczywiście bardzo łatwo to wyśmiać. Takie potoczne powiedzonko: „Ja to nie jestem święty” jest właściwie powiedzonkiem bluźnierczym, bo zawsze trzeba zapytać: dlaczego, skoro do świętości zostali powołani wszyscy. Każdy piękny postępek jest krokiem ku świętości, każdy moment szczerego zachwytu nad pięknem jest drogą, która człowieka uświęca.

- Piękno zbawi świat...

- Tak mówił nam Dostojewski. Dzisiaj nawet piękno jest często kwestionowane, bo kultura masowa z piękna zrobiła tani, łatwo dostępny towar i w ten sposób piękno zostało ośmieszone, tak jak cnota i wiara. Ale to są pozory świata - naprawdę. To właśnie od dobra wszystko zależy, od dobra, piękna i prawdy - od tego nie ma ucieczki. Jak ktoś od tego odchodzi, to skazuje siebie na zatracenie.

- Klasyczne wartości w platońskiej triadzie: dobro, piękno i prawda. Pan jeszcze dodał kiedyś do tej triady mądrość.

Reklama

- Nie mogę poprawiać Arystotelesa. Można życie głupio przeżyć, a wiele czynników składa się na to, żeby lansować głupi obraz życia jako obraz życia upragnionego. To wszystko, co niesie ze sobą kultura celebrytów, co niesie ze sobą ten „glamour”, czyli kult bogactwa, kult konsumpcji, kult posiadania. To wszystko jest w kolizji z mądrością, bo nikt mądry, niezależnie od przekonań religijnych, nie powie, że z tego da się zbudować jakiś solidny fundament sensownego życia. Tym bardziej szczęścia, bo szczęście też rozumiemy dzisiaj opacznie - jako błogostan, stan euforii, coś, co prędzej kojarzy się z narkotykiem aniżeli ze spokojnym sumieniem. Natomiast człowiek o czystym sumieniu niekoniecznie jest cały czas zadowolony. Przeciwnie, targają nim najrozmaitsze napięcia. Najlepsze życie będzie zawierało w sobie także ból, cierpienie, wątpliwość - dopiero wtedy jest to pełne życie.

- W kinach w całej Polsce w ten weekend premiera filmu „Obce ciało”, najnowszego Pańskiego dzieła. Ma ono wieńczyć twórczość - czy też podsumować dotychczasowy etap?

- Zastanawiałem się nad tym. Chciałem, żeby ten film powstał trochę wcześniej, ale dość długo nie mogłem zdobyć środków, co spowodowało opóźnienie. Ten film wywołał szczery i skuteczny sprzeciw różnych środowisk, ale ten sprzeciw został przewalczony, więc nie mam powodu do tego wracać. Mam następne projekty, nie wiem, ile z nich zdołam jeszcze zrealizować, ale patrzę na życie z perspektywą: jeszcze coś przede mną zostało.

- Plakat „Obcego ciała” sugeruje, że to jest film o kobietach, o bardzo różnych typach kobiet, może nawet studium kobiety. Pan w swoim życiu przeżywa ów szczególny geniusz kobiety, i to chyba w tym filmie widać...

Reklama

- Miałem wspaniałą matkę i mam to szczęście, że mam wspaniałą żonę, w dodatku jedną jedyną w moim życiu, co w naszym zawodzie jest już tak osobliwe, że często ze śmiechem ludzie mnie pytają: „A co ty czasu nie miałeś, że nie skorzystałeś z życia?”. Studium tych kobiet, które są w filmie, to raczej historia o zaprzeczeniu kobiecości, o zaprzeczeniu tych wszystkich ideałów, które ja w życiu spotkałem. To jest rzecz o kobiecie pozornie wyzwolonej. Funkcjonuje dzisiaj taka bałamutna iluzja, że to jest prawdziwa wolność. To jest wolność od wszystkich zobowiązań, to jest wolność - jak mówi moja bohaterka - nawet od przyzwoitości. Wielu ludzi temu bałamutnemu obrazowi chce ulec i widzi w nim coś pozytywnego. Kobiety pozbawione więzów rodzinnych, singielki, kobiety władzy, kobiety bezwzględne i kobiety głęboko niekobiece. Jest taki nurt w dzisiejszym myśleniu, ta postawa spotyka się z aprobatą i dlatego film tak ludzi rozdrażnił.

- Tak, ale to jest też - jak sądzę - film o sprzecznościach, bo opowiada o napięciu między męskością a kobiecością, między życiem chrześcijańskim a życiem władzy i konsumpcji, między światłem a ciemnością, między dobrem a złem. Film o tym, co w człowieku rozgrywa się bardzo wewnętrznie.

- Oczywiście, ale takie postawienie sprawy jest dzisiaj skrajnie niemodne. Ktoś mi powiedział dość mądrze: „Ten film jest nadzwyczaj nie na czasie”. Obecnie propaguje się zatarcie granic między dobrem a złem, płynną rzeczywistość i twierdzenie, że wszystko się przenika, że zło z dobrem są tak przemieszane, że już ich nawet rozdzielić nie można. Głęboko nie wierzę w takie widzenie świata. Wydaje mi się, że jest fałszywe, że do niczego mądrego nie prowadzi, ale to jest obowiązujący dzisiaj światopogląd, stąd ta mętność postaw, którą widzimy i w filmie, i w życiu. Przekonanie, że dopiero kiedy wszystko jest mętne, to jest prawdziwe. Ja w to nie wierzę. Ludzi osądzać nie możemy, ale czyny możemy. Czyny są złe albo dobre, i to jest dość bezwzględne. Nie jest tak, że zależy to od punktu widzenia.

- Ale Pańscy bohaterowie przechodzą od ciemności ku światłu, nie na poziomie etycznym, ale na poziomie doświadczenia swojego człowieczeństwa i odkrywania Boga.

Reklama

- Z kontaktem z Panem Bogiem w mojej historii jest rozmaicie. Główna bohaterka Go odrzuca, mój głęboko wierzący bohater przegapił jakiś moment, kiedy w końcu jego pewność stała się jego słabością. W wierze nigdy nie można być zbyt pewnym, trzeba cały czas tę wiarę sprawdzać i nad nią się pochylać, nawet pracować, bo ona nie jest dana raz na zawsze. Wiara jest czymś dynamicznym.

- Kto jest Pańskim odbiorcą? Do kogo Pan kieruje swoje filmy?

- Jestem ostrożny w definiowaniu. Jestem pewien, że moimi tematami mogą się zaciekawić ludzie, którzy szukają swojego miejsca w życiu, którzy zadają sobie pytania. To jest ten człowiek, który swoją egzystencję cały czas jakoś próbuje sprawdzać, kontrolować, nie podlega inercji życia. Myślę, że w pewnych środowiskach to, o czym ja opowiadam, nikogo nie obchodzi, bo ludzie dokonali swoich wyborów i nie chcą się narażać na jakieś nowe usterki. Bardzo bym chciał, żeby ten niepokój, który niesie ze sobą sztuka, pomagał ludziom cały czas weryfikować własne wybory i jakby na nowo ustalać kierunki rozwoju, kierunki życia, cele, które sobie stawiają.

- Bardzo serdecznie dziękuję. Życzę najserdeczniej jeszcze wielu wspaniałych filmów, a Czytelników „Niedzieli” zapraszam do kina na „Obce ciało”.

2014-12-09 15:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ten film stał się moją drogą

Spotkanie matki z bezdomnym synem alkoholikiem. Córka płacząca nad grobem matki i walcząca o prawo do opieki nad swym rodzeństwem. Więzień wspominający zmarłą matkę, która była dla niego największą świętością. Wiele scen, wiele ludzkich historii i ktoś, kto łączy te wszystkie historie - postać matki. Matki ziemskiej, ale też Tej, która jest z nami zawsze, w każdej chwili i w każdej potrzebie, peregrynującej w swym Obrazie po całej Polsce. Wraz z Nią i twórcą filmu wędrujemy od miasta do miasta, od domu do domu, pozostając w każdym z nich dobę i poznając troski, problemy i wiarę ich mieszkańców. A Ona, Matka 24 h, wysłuchuje próśb, osusza łzy, dzieli radości i wsłuchuje się w problemy bohaterów filmu. Wizyta Obrazu jest pretekstem do wnikliwej i głębszej obserwacji zachowań bohaterów nie tylko w kontekście wiary lub jej braku, ale także często pokazanych w najprostszej relacji życiowej: matka-dziecko. W dokumencie Marcina Janosa Krawczyka matka jest fundamentem, na którym budowana jest rodzina i wiara.
Reżyser zadaje w filmie trudne pytania, ale nie daje prostych odpowiedzi. Te pozostawia widzowi, skłaniając go do refleksji i zadania sobie pytania o stan własnej wiary.

MARGITA KOTAS: - Pana najnowszy film dokumentalny „Matka 24h” rozpoczął swe oficjalne życie nie tak dawno, bo podczas majowego Krakowskiego Festiwalu Filmowego, a już zdążył zachwycić dużą liczbę widzów i zdobyć wiele laurów...
CZYTAJ DALEJ

109 lat temu urodziła się Olga Maria Wojtyła – siostra przyszłego Papieża

2025-07-08 07:25

[ TEMATY ]

Karol Wojtyła

św. Jan Paweł II

Vatican Media

109 lat temu urodziła się Olga Maria Wojtyła – siostra, przyszłego Papieża Jana Pawła II. Jednak Karol Wojtyla nigdy nie poznał swej starszej siostry. Olga Maria Wojtyła urodziła się i zmarła tego samego dnia – 7 lipca 1916 roku w Białej, obecnie części Bielska-Białej. Choć dziewczynka żyła zaledwie kilkanaście godzin, jej obecność na zawsze zapisała się w historii rodziny Wojtyłów.

Olga Maria była upragnionym dzieckiem Emilii i Karola Wojtyłów. Urodziła się w samym środku zawieruchy I wojny światowej – 7 lipca 1916 roku. Niestety, zmarła tego samego dnia, zaledwie kilkanaście godzin po przyjściu na świat. W zapisach wojskowych Karola Wojtyły seniora, służącego w armii austro-węgierskiej, odnaleziono po latach adnotację w języku niemieckim: „Tochter Olga Maria, geboren und gestorben 7 VII 1916”. (Córka Olga Maria, urodzona i zmarła 7 lipca 1916 roku). Podano również przyczynę śmierci: zachłyśnięcie się wodami płodowymi.
CZYTAJ DALEJ

Papież Leon XIV i świat na miarę dzieci

2025-07-09 09:34

[ TEMATY ]

dzieci

świat

Papież Leon XIV

kard. Robert Prevost

dwa miesiące

Vatican Media

Leon XIV błogosławi dziewczynkę, która chciała mu podarować rysunek

Leon XIV błogosławi dziewczynkę, która chciała mu podarować rysunek

Minęły dwa miesiące od wyboru kard. Roberta Francisa Prevosta na Stolicę Piotrową, a już pojawiło się wiele symbolicznych obrazów tego dopiero co rozpoczętego pontyfikatu. Wśród nich – choć mniej znany – znajduje się również ten, na którym nowy Papież pochyla się, by przybliżyć się do dziewczynki, która chce mu podarować rysunek. To prosty gest, który jednak niesie ze sobą ważne przesłanie: aby budować lepszy świat, trzeba zejść do poziomu dzieci.

W czasie pierwszych dwóch miesięcy pontyfikatu Leona XIV pojawiło się wiele pełnych znaczenia obrazów. Niektóre z nich na długo pozostaną w pamięci, jak powstrzymywane przez nowo wybranego Papieża łzy, gdy po południu 8 maja, podczas swojego pierwszego błogosławieństwa Urbi et Orbi, z centralnej loggii Bazyliki św. Piotra patrzył na rozradowany tłum na placu św. Piotra. Jest jednak jedno zdjęcie, dużo mniej znane, który w naturalny sposób niesie ze sobą przesłanie i wizję przyszłości. Przedstawia ono Papieża Leona kucającego obok dziewczynki, która pokazuje mu rysunek, podczas odbywających się w Watykanie letnich półkolonii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję