Uroczyste obchody rozpoczęły się Mszą św. sprawowaną pod przewodnictwem abp. Stanisława Budzika w archikatedrze lubelskiej. W homilii Ksiądz Arcybiskup przypomniał historię powstawania szkoły, trudne warunki ze względu na czas rozbiorów, a także trud założycieli szkoły włożony w to, aby wykształcić dobrych obywateli dla niepodległej Polski. Zwracając się do obecnych uczniów szkoły, podkreślił, że są zobowiązani do pamiętania o bohaterskiej przeszłości naszego narodu. Przypomniał, że nauczyciele i pracownicy szkoły są jak siewcy, którzy sieją wśród młodzieży ziarna wiedzy i mądrości, biorą odpowiedzialność za rozwój i przyszłość małej i wielkiej ojczyzny. Ksiądz Arcybiskup prosił młodzież i absolwentów szkoły, by nie marnowali swoich talentów. – Każdy z nas jest zobowiązany do rozwijania otrzymanego daru i dbania o niego – podkreślał.
Po Eucharystii przez ulice miasta przeszła uroczysta defilada do budynku szkoły przy ul. Bernardyńskiej. Tam, w głównym holu szkoły odbyło się uroczyste odsłonięcie tablicy pamiątkowej przez prezydenta miasta Lublina Krzysztofa Żuka oraz Zbigniewa Piórkowskiego, dyrektora szkoły w latach 1971-75.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Obchody 150-lecia szkoły były połączone ze zjazdem absolwentów oraz dawnych pracowników. W uroczystościach wzięli również udział przedstawiciele zagranicznych ośrodków naukowych, z którymi obecnie współpracuje szkoła, m.in. z Jordanii, Mołdawii, Francji, Niemiec i Ukrainy. W czasie uroczystej akademii został wyświetlony film ukazujący historię i ideę szkoły. Od czasu powstania szkoły w 1866 r. zmieniło się niemal wszystko – począwszy od kształtu państwowości polskiej, a skończywszy na poziomie wiedzy. Na historii Vetterowskiej społeczności odbijały się piętnem dziejowe zawieruchy, zmieniające się trendy umysłowe i mody. Z biegiem lat krystalizowały się zwyczaje podtrzymywane przez kolejne pokolenia nauczycieli i uczniów; słowem tworzyła się tradycja nadająca tożsamość szkole, założonej z myślą o kształceniu wysoko wykwalifikowanych kadr dla przemysłu i bankowości. Idea braci Vetterów, polegająca na harmonijnym połączeniu wiedzy ogólnej ze specjalistycznymi umiejętnościami, rozszerzona o program wychowania respektujący narodowy patriotyzm, rozwijający osobowość i moralną postawę uczniów, wreszcie przygotowujący ich do odnalezienia się w rzeczywistości dorosłego życia, stworzyła standardy, według których zorganizowane jest życie szkoły.
Uroczystościom związanym z jubileuszem towarzyszyły również konkursy skierowane do obecnych uczniów: na prezentację multimedialną dotyczącą życia, działalności i spuścizny A. i J. Vetterów, literacki na temat patronów szkoły oraz fotograficzny pt. „Nasza szkoła w obiektywie”.