Założeniem festiwalu jest promowanie muzyki sakralnej w nowych, niegotyckich kościołach Torunia, które będąc w oddaleniu od centrum miasta, często są pomijane jako potencjalne miejsca organizacji koncertów. Musica Vera po raz drugi weszła do nowych świątyń i znów zebrała wspaniałe żniwo w postaci setek słuchaczy.
W tym roku muzyka sakralna pojawiła się w siedmiu różnych odsłonach; poszczególne wydarzenia odbywały się w kolejne soboty. 16 września przeżywaliśmy inaugurację pod znakiem muzyki symfonicznej. Orkiestra Koncertowa Wojska Polskiego wraz z solistami i Chórem Akademickim Uniwersytetu Warszawskiego wykonała pompatyczną „Missa pro Patria” („Mszę za Ojczyznę”) Pawła Łukaszewskiego. Idealny do tego okazał się kościół pw. św. Maksymiliana M. Kolbego, który dzięki swojej kubaturze mógł pomieścić bardzo liczną publiczność, a tamtejsza akustyka podkreśliła walory wykonywanej muzyki. Dodatkowym atutem była obecność na koncercie kompozytora – Pawła Łukaszewskiego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Muzyka i modlitwa
Reklama
Tydzień później w kościele pw. Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa na Rubinkowie II przeżywaliśmy koncert poświęcony Matce Bożej. Tematyka została wybrana z racji obchodzonych w tym roku kilku ważnych rocznic związanych z Maryją, m.in. 100-lecia objawień w Fatimie, 300-lecia koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej czy 25-lecia istnienia diecezji toruńskiej, której patronuje Matka Boża Nieustającej Pomocy. Wystąpił prowadzony przez Jana Łukaszewskiego znakomity Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis uznawany za jeden z najlepszych chórów zawodowych na świecie. Wybrzmiały przepiękne kompozycje polskie i zagraniczne różnych epok muzycznych, a ich wspólnym mianownikiem było zawołanie „Ave Maria”.
Kościół pw. Matki Bożej Królowej Polski w Toruniu słynie z oryginalnego kształtu i dużego pogłosu, które powodują, że znakomicie brzmi tam muzyka organowa. Kolejny koncert zatem odbył się właśnie na Rubinkowie I. Było to wydarzenie niezwykłe o tyle, że w roli wykonawców wystąpiła m.in. zgromadzona publiczność. Tego wieczoru wspominaliśmy zmarłego przed 12 laty polskiego kompozytora i pedagoga Mariana Sawę. Aby przybliżyć słuchaczom tę wybitną postać i jej filozofię na temat muzyki sakralnej, zaprosiliśmy ks. prof. Kazimierza Szymonika, który dzielił się wspomnieniami z czasów ich przyjaźni i współpracy muzycznej. Publiczność animowana przez ks. Macieja Kępczyńskiego śpiewała pieśni na kolejne okresy roku liturgicznego. Po każdej pieśni wybrzmiewał organowy „komentarz” autorstwa Mariana Sawy, interpretowany muzycznie przez Pawła Głowińskiego. Publiczność mogła też zachwycić się pełnym modlitewnego zabarwienia głosem toruńskiej śpiewaczki Agnieszki Morisson, która wykonała solo trzy utwory kompozytora.
Reklama
Następne dwa wydarzenia muzyczne odbyły się w jeden weekend. Pierwsze z nich to koncert muzyki dawnej zatytułowany „Iuxta crucem” („Pod krzyżem”). Tematyka koncertu skupiała się na największym misterium chrześcijaństwa, jakim jest męka, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa. Wyświetlane obrazy przedstawiające wyobrażenie męki i śmierci oraz cierpiącą pod krzyżem Matkę Bożą pozwoliły na głębsze wejście i przeżywanie tajemnicy zbawienia człowieka. Wystąpili wspaniali toruńscy śpiewacy – Magda Anna Aniszkiewicz oraz
Karol Bartosiński, a także zespół instrumentów historycznych Intemperata z Bydgoszczy kierowany przez Dorotę Zimną. Koncert odbył się w niekonsekrowanym jeszcze kościele pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy na Bielawach, którego wnętrzem – obok muzyki – mogła zachwycać się liczna publiczność.
Drugim wydarzeniem tego weekendu było czuwanie modlitewne w duchu Taizé. Publiczność zgromadziła się w kaplicy pw. Najświętszej Maryi Panny Częstochowskiej u Ojców Paulinów. Nie był to typowy koncert – akcent został położony na modlitwę poprzez śpiew, rozważanie Słowa Bożego i adorację krzyża. Nabożeństwo zostało przygotowane przez toruńską Wspólnotę Słowo Życia z ks. Pawłem Borowskim oraz – od strony muzycznej – przez bydgoską scholę Psallite Sapienter. Śpiewom i modlitwie towarzyszył rzadki i piękny instrument – harfa.
Konkurs chóralny
Reklama
Zwieńczeniem Festiwalu Musica Vera było najbardziej emocjonujące wydarzenie: 2. Ogólnopolski Konkurs Chóralny, do którego 14 października przystąpiło dziewięć niezawodowych chórów i zespołów wokalnych z całej Polski. Chórzyści mieli za zadanie zaprezentować przed jury wybrany przez siebie repertuar z muzyką sakralną oraz jeden utwór obowiązkowy. Laureatem został chór Canto ZSM im. Czesława Niemena z Włocławka prowadzony przez Mariana Szczepańskiego. Drugą nagrodę otrzymał żeński Chór Kameralny Vivace z Pamiątkowa pod kierownictwem Urszuli Grzędy, która została także wyróżniona jako najlepszy dyrygent. Trzecie miejsce ex aequo zajęły dwa chóry – Chór Centrum Myśli Jana Pawła II z Warszawy pod dyrekcją Jana Krutula oraz Schola Cantorum Maximilianum z Józefowa prowadzona przez Zbigniewa Siekierzyńskiego. Ostatni z wymienionych chórów otrzymał również nagrodę specjalną za wykonanie utworu Pawła Łukaszewskiego pt. „Ostatni list św. Maksymiliana do matki”.
Przed ogłoszeniem wyników konkursu została odprawiona Msza św. w intencji papieża seniora Benedykta XVI z okazji jego 90. urodzin. Liturgii przewodniczył ks. prof. Kazimierz Szymonik, a w homilii przytoczył najważniejsze założenia nauczania Josepha Ratzingera – Benedykta XVI o muzyce liturgicznej. To właśnie z nauczania tego wybitnego teologa powstała idea festiwalu muzyki prawdziwej – Musica Vera. Wspólnie modliliśmy się o łaski potrzebne papieżowi.
Dzięki dofinansowaniu przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przez Województwo Kujawsko-Pomorskie i Miasto Toruń mieliśmy możliwość zaprezentowania muzyki sakralnej w tak dużej dawce. Jesteśmy wdzięczni Bogu i ludziom za ten czas, w którym mogliśmy wspólnie modlić się muzyką.