Historia budowy tego ważnego miejsca rozpoczęła się 40 lat wcześniej. Georg Emmrich - syn byłego burmistrza Görlitz zakochał się w córce przeciwnika politycznego swojego ojca - Nikolasa Horschela.
Kiedy było wiadomo, że oczekują dziecka, rodzice dziewczyny nalegali na natychmiastowy ślub, czemu rodzina Emmrich była przeciwna. Aby uniknąć problemów stojących na drodze do zawarcia małżeństwa, Georg
Emmrich rozpoczął pieszą pielgrzymkę do Jerozolimy jako pokutę za swoje czyny. Został mianowany rycerzem Grobu Bożego, dzięki czemu otrzymał rozgrzeszenie.
Podczas swojego pobytu w Ziemi Świętej Georg Emmrich zanotował odległości świętych miejsc, szczególnie „Via dolorosa” - „Drogi cierpienia”, która rozpoczynała się od
pałacu Poncjusza Piłata do Golgoty z dokładnym zaznaczeniem i opisaniem miejsca Grobu Pańskiego. Z tymi dokumentami powrócił do Görlitz i rozpoczął budowę Kalwarii takiej, jaką zobaczył w Jerozolimie.
Do powstania tego świętego miejsca w Görlitz przyczyniły się jeszcze dwie okoliczności: 1) G. Emmrich został następcą swojego ojca w urzędzie burmistrza; 2) przez miasto przepływał strumyk, który
wypływał poza murami miasta. Strumyk ten był bardzo dokładnie wpisany w krajobraz miasta i przypominał pielgrzymom potok Cedron znajdujący się w Jerozolimie.
Od strony południowej strumienia znajdowała się kaplica Świętego Krzyża, która została wybudowana w miejscu, gdzie byli chowani ludzie nieochrzczeni oraz skazańcy. Odległość od kościoła św. Piotra
i Pawła do brzegu rzeki Nysy przypominała odległość od pałacu Poncjusza Piłata do Golgoty w Jerozolimie. Te podobieństwa umożliwiły wybudowanie Kalwarii.
Potrzeba było środków i kilku lat, aby rzemieślnicy, którzy w tym czasie pracowali codziennie przy kościele św. Piotra i Pawła w Görlitz mogli rozpocząć w 1489 r. przebudowę małej kaplicy Świętego
Krzyża. Po 15 latach pracy cała budowa Kalwarii została zakończona i uroczyście poświęcona w 1504 r.
Od tego czasu chrześcijanie w Görlitz mają wierną kopię miasta Zbawiciela w centrum swojego miasta: po jednej stronie potoku Cedron znajdowała się Góra Oliwna, gdzie śmiertelny strach Jezusa i Jego
uwięzienie można było osobiście przemedytować. Od tego miejsca prowadzi droga miejska przed portal kościoła św. Piotra i Pawła, postrzegany jako miejsce sądu Piłata. Krypta kościoła służyła jako dziedziniec
żołnierski, gdzie został uwięziony i znieważony Pan Jezus oraz ukoronowany koroną cierniową.
W końcu droga cierpienia prowadziła poza miasto Görlitz. Naznaczona była symbolicznymi kamieniami przypominającymi pomoc Szymona z Cyreny oraz miejsce spotkania Jezusa z płaczącymi kobietami. W tym
miejscu znajduje się kaplica Świętego Krzyża, która została wybudowana w miejscu poprzedniej kaplicy (pod tym samym wezwaniem) - podobnie jak w Jerozolimie. Część niższa to kaplica Adama, jako przypomnienie
o zerwanej kotarze świątyni. W górnej kondygnacji kaplicy znajduje się miejsce, gdzie stał Krzyż Pański.
Obok tego miejsca modlitwy znajduje się płyta kamienna leżąca na ziemi, która symbolizuje kamień namaszczenia Pana Jezusa. Kilka kroków dalej jest kaplica Krzyża Świętego przyozdobiona wewnętrznie
symbolami pojmania i pieczęcią grobu, wewnętrznie podzielona na większy i mniejszy przedsionek z niskim wejściem do grobu.
W bieżącym roku mija 500 lat od poświęcenia Grobu Pańskiego. Trwające w czasie reformacji spory, wojna 30-letnia, czasy powstań i klęsk, a także 2 wielkie wojny światowe pozostawiły po sobie ślad
minionego czasu. Pomimo tych wszystkich historycznych wydarzeń miejsce to pozostało prawie niezniszczone.
Historycy doceniają autentyczność dawno minionej sztuki budowlanej, której nie można już dzisiaj zobaczyć w Jerozolimie.
Także badacze chrześcijańskiej pobożności odkrywają na budynkach Kalwarii różne interesujące napisy i daty pielgrzymek z czasów protestanckich.
Duchowa odnowa oraz ekumenizm po II wojnie światowej pozwoliły chrześcijanom w Görlitz uświadomić sobie, jak cenny skarb wiary posiadają w swoim mieście. Ekumeniczne nabożeństwa Drogi Krzyżowej dzieci
i młodzieży oraz katolickich i ewangelickich parafii (także w czasach reżimu DDR) są od wielu już lat pewną ostoją w życiu religijnym miasta.
W ostatnich latach zabytki Grobu Świętego zostały gruntownie odrestaurowane, aby dodać przypadającemu w tym roku jubileuszowi 500-lecia jeszcze większej rangi. Zaplanowano więc w Wielkim Tygodniu
wiele wykładów i nabożeństw wielkopostnych. W Wielki Piątek odbędzie się ekumeniczna Droga Krzyżowa, którą będą prowadzić biskup katolicki i biskup ewangelicki z Görlitz.
Także w miesiącach letnich zaplanowane są różne wykłady związane z jubileuszem 500-lecia Grobu Świętego.
Zakończenie tej wielkiej uroczystości przewidziano na 8-12 września. Odbędą się wtedy nabożeństwa oraz wykłady i koncerty muzyczne.
To wielkie święto jubileuszu Grobu Świętego pozwoli wielu mieszkańcom Görlitz oraz odwiedzającym to miejsce pielgrzymom uświadomić sobie, jak cenny skarb wiary chrześcijańskiej znajduje się w tym
mieście na większą chwałę Boga i naszego zbawienia.
Tłumaczenie z języka niemieckiego ks. Przemysław Słyszko.
Pomóż w rozwoju naszego portalu