Reklama

Kongres Eucharystyczny - 10. rocznica (2)

Mija 10 lat, od kiedy we Wrocławiu odbył się 46. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny. Co zadecydowało o wyborze Wrocławia na miasto kongresowe? Jakiego trudu organizacyjnego wymagało to przedsięwzięcie od władz kościelnych i świeckich? Co wspominamy najczęściej? Kim byli ludzie, którzy włożyli wiele wysiłku w to, aby Wrocław stał się „Miastem spotkań”? Przez cały miesiąc pytamy i wspominamy, aby tamte wydarzenia ożyły w nas na nowo. Aby jeszcze raz wypłynęło z serc wspólnie „dziękczynienie Bożej Opatrzności za dar Kongresu Eucharystycznego. Za czas modlitwy i adoracji, teologicznej refleksji nad wielką tajemnicą naszej wiary, jaką jest Eucharystia”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

BP JAN TYRAWA*:

46. MKE we Wrocławiu wpisał się złotymi głoskami w ich historię. Są one rozumiane jako „Stacja”, na którą zaprasza się wiernych, eucharystyczne zgromadzenie, jedna z form czci oddawanej Eucharystii o zasięgu międzynarodowym. 46. MKE we Wrocławiu był rozumiany jako ukoronowanie historii polskich międzywojennych i powojennych Kongresów Eucharystycznych. Równocześnie jako kontynuacja Kongresów Międzynarodowych począwszy od pierwszego, który miał miejsce w czerwcu (28-30) 1881 r. w Lille, a zwołany został przez bp. Henri Monniera. Nietrudno zauważyć, że odbywał się dokładnie 10 lat wcześniej od słynnej encykliki Leona XIII „Rerum novarum” i był oddolną inicjatywą ludu Bożego na wyzwanie jakże wówczas trudnej kwestii społecznej.
46. MKE we Wrocławiu ogłoszony został przez Papieża Jana Pawła II na zakończenie 45. MKE w Sewilli w 1993 r. W tym momencie ruszyły przygotowania do Kongresu. Myśl przewodnią Kongresu określało hasło: „Eucharystia i wolność”, a jej podstawą biblijną stał się cytat z Listu św. Pawła do Galatów: „Ku wolności wyswobodził nas Chrystus” (5, 1). Nad przygotowaniami czuwał kard. Edouard Gagnon, przewodniczący Papieskiego Komitetu ds. Międzynarodowych Kongresów Eucharystycznych wraz ze swym sekretarzem Ferdinandem Pratznerem.
Przygotowania przebiegały w kilku kierunkach. W pierwszym etapie podstawową sprawą było zredagowanie „Podstawowego tekstu”, który powinien zawierać przesłanie Kongresu i przygotowywać do uczestnictwa w nim. Po konsultacjach z szerokim gronem teologów, ostateczna wersja tekstu przygotowana została przez ks. prof. Jana Krucinę, ks. prof. Stanisława Nagyego, aktualnie kardynała, i piszącego te słowa. Przygotowana została lista prelegentów krajowych i zagranicznych, którzy wygłaszali liczne prelekcje podczas Kongresu. Z prelegentów zagranicznych należy wymienić: kard. Francisa Arinze, kard. Joachima Meisnera, kard. Lucasa Moreira Nevesa. Kongres miał też swój bogaty wymiar ekumeniczny i z tego powodu uczestniczyli w nim liczni wysocy przedstawiciele religii chrześcijańskich z kraju i zagranicy. Uczestnicy ekumenicznego spotkania z Papieżem Janem Pawłem II w Hali Ludowej zapamiętali „kichnięcie” Papieża i dowcipny komentarz mu towarzyszący.
Sam przebieg Kongresu był nie mniej bogaty. Przede wszystkim uroczyście celebrowana „Statio orbis” pod przewodnictwem Papieża na zakończenie Kongresu, ale także zapamiętana przez wszystkich procesja w uroczystość Bożego Ciała z pl. Grunwaldzkiego do katedry wrocławskiej, której przewodniczył legat papieski, kard. Angelo Sodano. Podczas tej procesji użyta zostało nowa i bardzo piękna, duża monstrancja, niesiona ze względu na swój ciężar na specjalnym postumencie przez cztery osoby. W procesji uczestniczyły delegacje z całego świata. Z procesji zapewne zapamiętano także tęczę, która pojawiała się w formie kręgu nad uczestnikami procesji, a nie w formie łuku nad horyzontem.
Wolno powiedzieć, że już pierwszy Kongres wyznaczył kierunek, pokazuje zasadności odbywania Kongresów, bowiem wpisany został w sposób jednoznaczny w kontekst społeczny. Podejmował wyzwanie kształtowania pewnej filozofii rozumienie egzystencji życia indywidualnego, jak i społecznego poprzez Eucharystię we wszystkich jej wymiarach. Bardzo mocno dało się to odczuć podczas 46. MKE w Wrocławiu. Europa Środkowowschodnia, a w niej także i Polska, przeżywała niespotykaną, bo bezkrwawą, rewolucję zrzucenia z siebie totalitarnego systemu komunistycznego. Te kilka lat, jakie upłynęły od wstrząsu wywołanego wystąpieniem Solidarności, a w konsekwencji od obalenia muru berlińskiego do czasu zorganizowania Kongresu, ujawniły zasadniczy problem: problem wolności. Okazało się, że narody wyzwolone z totalitarnego systemu nie umieją poradzić sobie z tym problemem. Trzeba powiedzieć więcej: nie tylko narody Europy Środkowowschodniej nie radziły sobie z tym problemem, lecz również także pozostałe kraje europejskie, które nie zostały dotknięte totalitarnym systemem komunistycznym i takiego wyzwolenia nie potrzebowały.
Problem wolności okazał się rozstrzygający, bowiem wiązał się z pytaniem o prawdę. Czy prawda czyni człowieka wolnym, czy wręcz odwrotnie; zniewala. Ówczesny świat zdawał się twierdzić, że prawda jako prawda nie istnieje, jest niepoznawalna, że nawet gdyby istniała, to trzeba byłoby ją odrzucić, jako zagrożenie dla wolności, że co najwyżej każdy ma swoją prawdę. Kościół musiał się tym twierdzeniom przeciwstawić i przypomnieć, że to prawda czyni człowieka wolnym (J 8, 32). A cóż to jest prawda? Właśnie temu pytaniu Papież Jan Paweł II poświęcił swoją encyklikę „Fides et ratio” i ukazał, że prawda „jawi się człowiekowi najpierw pod pytaniem: Czy życie ma sens?” (FetR, 26). A pytanie o sens ma zawsze wymiar religijny, transcendentny, a jeśli tak, to „właśnie wiara pozwala każdemu jak najlepiej wyrazić swoją wolność” (FetR, 13).
Eucharystia jako uosobienie Jezusa Chrystusa i uobecnienie całego Misterium Paschalis, jako centralna prawda wiary, okazuje się być zatem nie tylko odniesieniem, ale i mocą, poprzez którą chrześcijanin kształtuje swoją wolność i ostateczne sens swojego życia. Z takim też przesłaniem Kościół we Wrocławiu szedł naprzeciw ówczesnemu światu, kiedy organizował i celebrował 46. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny.

* Ordynariusz bydgoski, były biskup pomocniczy archidiecezji wrocławskiej

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczystość poświęcenia kamienia węgielnego pod kościół św. Jana Pawła II w Villaricca

2024-05-01 15:49

[ TEMATY ]

Włochy

św. Jan Paweł II

Portret Jana Pawła II (aut. Zbigniew Kotyłło), fot. wikimedia / CC BY-SA 3.0

We Włoszech powstaje nowy kościół dedykowany św. Janowi Pawłowi II i kompleks parafialny pod wezwaniem polskiego Papieża. We wtorek 30 kwietnia w Villaricca w diecezji Neapolu poświęcono i położono kamień węgielny pod nową świątynię.

W skład nowego kompleksu parafialnego wejdą: sala liturgiczna, kaplica, muzeum poświęcone św. Janowi Pawłowi II, plac kościelny, sale katechetyczne, a także amfiteatr na świeżym powietrzu, sala wielofunkcyjna (teatr), place zabaw, tereny zielone i miejsca parkingowe, służące również miejscowej szkole. Inicjatywa jest swoistym wotum wdzięczności emerytowanego metropolity Neapolu kard. Crescenzio Sepe, wieloletniego współpracownika św. Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Michał Olszewski pozostanie w areszcie

2024-04-30 20:33

[ TEMATY ]

Ks. Michał Olszewski

Archiwum ks. Michała Olszewskiego SCJ

Sąd Okręgowy w Warszawie odrzucił zażalenie obrony na areszt tymczasowy wobec księdza Michała Olszewskiego.

Ks. Michał Olszewski pozostanie w areszcie – tak zdecydował Sąd Okręgowy w Warszawie. Sędzia odrzucił zależenie obrońców księdza na tymczasowe aresztowanie kapłana. Rozprawa była prowadzona w trybie niejawnym. Przed salą rozpraw pojawiło się wielu zwolenników księdza, którzy wierzą w jego niewinność.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Pizzaballa: musimy pracować na rzecz zawieszenia broni

2024-05-02 16:29

[ TEMATY ]

pokój

strefa gazy

Pierbattista Pizzaballa

Włodzimierz Rędzioch

Pierbattista Pizzaballa OFM

Pierbattista Pizzaballa OFM

"Musimy pracować na rzecz zawieszenia broni jako pierwszego kroku w kierunku innych perspektyw politycznych, które jednak należy budować" - uważa kard. Pierbattista Pizzaballa. Dzień po objęciu kościoła tytularnego Sant'Onofrio w Rzymie łaciński patriarcha Jerozolimy, wygłosił "lectio magistralis" (wykład mistrzowski) na Papieskim Uniwersytecie Laterańskim (PUL) na temat: „Postaci i kryteria duszpasterstwa pokoju”. Kardynał mówił o słabości społeczności międzynarodowej i wezwał religie, aby nie "dolewać benzyny do ognia": potrzebni są wiarygodni i uczciwi świadkowie, to w Ewangelii można znaleźć wszystkie kryteria budowania pokoju.

Spotkanie przebiegało w szczególnie serdecznej atmosferze ze względu na przynależność Instytutu Studiów Teologicznych Łacińskiego Patriarchatu Jerozolimy do Wydziału Teologicznego PUL. "Więź między Rzymem a Jerozolimą ma fundamentalne znaczenie dla dzisiejszego Kościoła”, zauważył kardynał. Wśród obecnych był o. Francis Patton, franciszkański Kustosz Ziemi Świętej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję