Reklama

Kościół

Katecheta – nauczyciel z klasą

Bezpodstawne oczekiwania są przyczyną, dla której krytykuje się religię w szkole – mówi dr Aneta Rayzacher - Majewska, wykładowca WT oraz konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

[ TEMATY ]

katechezy

katechetka

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dziś dzień Komisji Edukacji Narodowej. W tym roku zaś mija 30 lat od powrotu religii do szkół. Czy Pani zdaniem to był trafiony pomysł? Wiele osób, w tym także ludzi Kościoła ma w tej kwestii wątpliwości.

Reklama

Z przykrością słucham takich głosów. Zależnie od tego, kto je wypowiada, przyczyny mogą być różne. Jeśli słowa krytyki wypowiadają sami księża katecheci, to być może wynika to z wygody. Może byłoby im łatwiej zaprosić grupę dzieci czy młodzieży do sali parafialnej, nie przejmować się programem nauczania czy obowiązkami, które nakłada na katechetę dyrektor szkoły. Być może niektórych księży przerasta to, co muszą zrobić na gruncie szkoły. W tym wypadku jest to wina nie całego systemu religii w szkole, a konkretnego katechety, który być może nie dorósł do roli i nie potrafi właściwie przygotować się do zadań.
Jeśli to są głosy rodziców – bo i takie się zdarzają – to jest problem nierozumienia czym są lekcje religii. Niektórzy rodzice, bardzo zaangażowani religijnie, narzekają, że lekcje religii nie są wystarczająco „uduchowione”, że powinny pomóc uczniowi wzrastać w wierze. A nie takie przecież są ich zadania. To bezpodstawne oczekiwania są przyczyną, dla której krytykuje się katechezę w szkole. Tymczasem lekcje religii mają bardzo ważne oddziaływanie formacyjne, religijne, dlatego szkoda, że się tego nie docenia. Rodziny dziś już często nie przekazują wiary, działania Kościoła w parafiach też wyglądają różnie. Winą za to, że źle się dzieje w katechezie parafialnej, w katechezie rodzinnej obwinia się lekcje religii w szkole. Czyli jedyną rzecz, która odbywa się porządnie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ale według badań odsetek młodzieży uczęszczającej na religię w szkole nieustannie spada, szczególnie w wielkich miastach, ale nie tylko. To o czymś świadczy.

Nie obwiniałabym za to lekcji religii jako takich. Laicyzacja społeczeństwa na pewno odgrywa w tym zjawisku dużą rolę. Poza tym młodość ma swoje prawa. Przeciętny młody człowiek, jeśli będzie miał wybór, czy pójść na religię, fizykę lub jakikolwiek przedmiot, czy nie, wybierze drugą opcję. To naturalne działanie. Niektóre samorządy celowo umieszczają lekcje religii na początku albo na końcu zajęć – uczniowie zaś z tego korzystają i rezygnują z lekcji. Myślę, że lekcje religii ratowałaby decyzja ministerstwa o obowiązkowych zajęciach z religii albo etyki.

Czy to jest rozwiązanie?

Zdecydowanie tak, choćby z tego powodu, że jest niewychowawcze, że jedni uczniowie idą na zajęcia a inni mają wtedy wolne.

Na odbiór lekcji religii w szkole i ocenę katechetów wpływają m.in. umiejętności i osobowość katechety. Pani prowadzi projekty, które mają podnieść kwalifikacje osób uczących religii.

Reklama

Prowadzę obecnie dwa projekty: „Katecheta człowiek z klasą” oraz „Katecheza bez granic”. Pierwszy z ich ma na celu przygotowanie katechety do pracy tak, aby był nie tylko specjalistą z teologii, ale także w dziedzinie komunikacji. Aby był bardziej świadomy trudności, które może spotkać w szkole, np. uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jest to więc wzbogacenie programu nauczania religii. Rozpoczynamy drugi rok tego projektu, objęci są nim studenci trzech specjalności – teologii ogólnej, coachingu i katechetycznej oraz klerycy z dwóch seminariów afiliowanych do naszej Uczelni – diecezjalni z Łomży i franciszkanie z Łodzi-Łagiewnik.

A drugi projekt?

Projekt „Katecheza bez granic” jest przeznaczony dla katechetów już pracujących. Nie chcemy ograniczać go do szkoły, parafii czy granic kraju. Myślimy także o Polonii oraz rodzicach prowadzących edukację domową. Na ten program będzie się składać cykl stu filmów, w których specjaliści z różnych dziedzin będą odpowiadać na bieżące, nurtujące młodych ludzi pytania. Do każdego odcinka będą dołączone wskazówki metodyczne.

W jakim czasie projekty będą realizowane?

Pierwszy zakończy się w 2022 roku, drugi powinien być gotowy do końca 2021 r.

Wiem, że popiera Pani pomysł matury z religii. Dlaczego?

To byłaby propozycja tylko dla chętnych, dobrowolna. Zainteresowanie młodzieży teologią jest wbrew pozorom spore. Jako sekretarz Olimpiady Teologicznej wiem, że mamy rokrocznie ok. 10 tysięcy chętnych uczestników na etapie szkolnym. Choćby w trosce o nich trzeba walczyć o możliwość zdawania matury z religii. W wielu krajach Europy matura dla chętnych z religii działa z powodzeniem.

W Polsce też były prowadzone prace w tym kierunku.

Rozmowy zostały zawieszone – tłumaczono to terminem wejścia nowej podstawy programowej do szkół. Od tego roku podstawa już funkcjonuje, być może zatem rozmowy zostaną wznowione. Od strony merytorycznej Kościół jest przygotowany do wprowadzenia matury z religii. Kilkanaście lat temu był przeprowadzony pilotaż w trzech diecezjach, wyszedł bardzo dobrze. Czekamy zatem na zielone światło z Ministerstwa Edukacji.

2020-10-15 11:27

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katecheci na medal

Niedziela Ogólnopolska 36/2019, str. 13-16

[ TEMATY ]

katechezy

katechetka

katecheta

©BillionPhotos.com – stock.adobe.com

Katechizacja dzieci i młodzieży w dzisiejszych czasach nie jest sprawą prostą, a oni na tym polu osiągają sukcesy. Lubią szkołę, lubią uczyć, lubią swoich uczniów. Jak to robią?

Agnieszka Furtacz Katechetka w Szkole Podstawowej nr 40 w Sosnowcu, zwyciężczyni plebiscytu Bohater Katechezy diecezji sosnowieckiej w 2018 r.
CZYTAJ DALEJ

Św. Jan z Dukli wzorem pokory i cierpliwości

Niedziela świdnicka 28/2016, str. 5

[ TEMATY ]

św. Jan z Dukli

Autorstwa Jan Matejko - fragment, Domena publiczna, commons.wikimedia

Św. Jan z Dukli

Św. Jan z Dukli
Święty Jan z Dukli urodził się na galicyjskiej ziemi, na przełęczy Karpackiej, w Dukli w 1414 r. Został dobrze wychowany przez bogobojnych rodziców. Rodzice posłali go do szkół w Krakowie. Jako młodzieniec otrzymał od Boga powołanie kapłańskie i zakonne. Wstąpił do Zakonu Franciszkanów Konwentualnych. Został wyświęcony na kapłana. Pracował w Krośnie i we Lwowie. Pod wpływem św. Jana Kapistrana przeniósł się do franciszkanów obserwantów, czyli bernardynów. I tu zasłynął jako kaznodzieja, wytrwały spowiednik, szerzyciel czci do Męki Pańskiej i Matki Bożej. Pod koniec życia stracił wzrok. Umarł w uroczystość św. Michała Archanioła, w środę 29 września 1484 r. Jan Paweł II kanonizował go 10 czerwca 1997 r. w Krośnie. Relikwie jego spoczywają w Dukli. Św. Jan z Dukli jest patronem diecezji przemyskiej. Co to znaczy, że jest naszym patronem? jakie wnioski z tego wynikają dla nas? Wynikają z tego dwa główne zadania. Po pierwsze, mamy uznać, że św. Jan jest naszym niebieskim opiekunem i orędownikiem. Stąd też winniśmy mu polecać często sprawy naszego życia. Drugie zadanie, jakie mamy wobec naszego patrona w niebie – to naśladować go w życiu. Każdy święty zostawia nam swoje chrześcijańskie życie jako testament do realizowania. Wszyscy jesteśmy zobowiązani ten testament rozpoznać i go wypełniać w kontekście naszego powołania, czyli inaczej mówiąc: jesteśmy zobowiązani do naśladowania naszych świętych. Pytamy się dzisiaj na nowo, jakie przesłanie zostawił nam św. Jan z Dukli, w czym go winniśmy naśladować? By odpowiedzieć na to pytanie, sięgnijmy do modlitwy: „Boże, Ty obdarzyłeś błogosławionego Jana z Dukli, kapłana, cnotami wielkiej pokory i cierpliwości, spraw, abyśmy naśladując jego przykład, otrzymali podobną nagrodę”. Św. Jan z Dukli wyznawał wiarę nie tylko w swoich kazaniach, ale przede wszystkim swoim życiem. Jak wyznajesz wiarę jako ojciec, jako matka, żona, mąż, dziecko, synowa, zięć? Czy Bóg zajmuje w twoim życiu pierwsze miejsce? Jeżeli w życiu Pan Bóg jest naprawdę na pierwszym miejscu, to wszystko się właściwe układa. Wiarę wyznajemy nie tylko w kościele, na modlitwie, ale całym swoim życiem. Dzisiaj, Bogu dzięki, nie prześladują nas za wiarę. Nie idziemy do więzień, nie zwalniają nas z pracy. Nie mamy niepokoju o konsekwencje naszego świadczenia o wierze.
CZYTAJ DALEJ

Rozpoczął się Festiwal Życia w Kokotku. Z Archidiecezji Wrocławskiej jest ok. 150 młodych

2025-07-08 22:37

mat. prasowy

W Kokotku rozpoczął się Festiwal Życia. Współorganizatorem wydarzenia jest także Archidiecezja Wrocławska oraz ks. Piotr Rozpędowski, diecezjalny duszpasterz młodzieży. Bierze w niej udział kilkaset młodych ludzi z całej Polski, w tym około 150 osób z Archidiecezji Wrocławskiej. 

- Są dwie duże grupy z naszej archidiecezji. Jedna 65-osobowa z Diecezjalnego Duszpasterstwa Młodzieży i druga około 50-osobowa z ks. Tomaszem Zalwowskim z parafii Niepokalanego Poczęcia NMP w Siechnicach. Dodatkowo są osoby, które przyjechały indywidualnie - podkreśla ks. Piotr Rozpędowski, zaznaczając, że Festiwal cieszy się z roku na rok coraz większym zainteresowaniem, a wszystkich uczestników wydarzenia jest o 300 więcej niż rok temu. Tegorocznym bohaterem wydarzenia jest Mojżesz, jako człowiek nadziei. - Jego osoba komponuje się świetnie z Rokiem Jubileuszowym. On pełen nadziei wędrował przez 40 lat przez pustynię. Okazuje się, że dla wielu młodych jest to postać nieznana, pomimo tego, że to jest tak bardzo ważna postać biblijna. Widać, że są bardzo zaciekawieni jego osobą i z zainteresowaniem słuchają przygotowanych konferencji - mówił ks. Rozpędowski, dodając: - Do wyboru jest kilkadziesiąt warsztatów, które mają pomóc młodym rozwinąć swoje talenty. A zajęcia są różne, od szycia przez paintball, tematy związane z Biblią, czy szkoła modlitwy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję