Reklama

Polska

O roli świeckich w Kościołach rozmawiali uczestnicy debaty "O synodalności ekumenicznie"

O obliczach synodalności i roli świeckich w różnych wspólnotach chrześcijańskich rozmawiali uczestnicy debaty "O synodalności ekumenicznie", która w piątek odbyła się w Warszawie.

[ TEMATY ]

Kościół

synod

świeccy

Ks. Waldemar Wesołowski/ Niedziela

Uczestnicy spotkania synodalnego

Uczestnicy spotkania synodalnego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Debata "O synodalności ekumenicznie" odbyła się w piątek w Warszawie. Poprzedziła Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan, który odbędzie się 18-25 stycznia.

Superintendent naczelny Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w RP i prezes Polskiej Rady Ekumenicznej bp Andrzej Malicki zaznaczył, że "kiedy mówimy o synodalności w Kościele metodystycznym, najczęściej używamy słowa konferencje".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Poinformował, że najwyższym organem władzy w Kościele jest Konferencja Generalna, która odbywa się co cztery lata. Lokalnie odbywają się konferencje centralne.

"Najwyższą władzą w naszym Kościele polskim jest Konferencja Doroczna (...). W skład Konferencji Dorocznej wchodzą duchowni i delegaci parafii, podobnie jak w Kościele luterańskim. Jest to ok. 70 osób. Jest to parytet – równa liczba osób świeckich i duchownych" – mówił. Wyjaśnił, że do kompetencji Konferencji Dorocznej należy m.in. wybór zwierzchnika Kościoła – superintendenta.

Zapytany, dlaczego w Kościele katolickim rola świeckich została ograniczona do głosu doradczego, którego można słuchać, ale nie trzeba, i czy należy to zmienić, przewodniczący Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Ekumenizmu bp Jacek Jezierski zaznaczył, że jest wiele powodów takiego stanu rzeczy.

"Jeśli chodzi o przeszłość, to zaważyła tu kwestia wykształcenia duchownych. Wykształcenie dotyczyło generalnie mężczyzn, mnichów, generalnie księży i to było powszechne. Ci wykształceni mieli więcej do powiedzenia. Ale to wytłumaczenie historyczne. Czasy się zmieniły, a poza tym są jeszcze inne powody" – wyjaśnił.

Podkreślił, że współcześnie kierujący Kościołem Rzymskokatolickim dostrzegają "tę nierównowagę i potrzebę większego uczestnictwa wiernych świeckich w życiu wspólnoty kościelnej i administrowaniu różnych sektorów jej życia".

"W ostatnich dziesięcioleciach postęp w tym względzie jest naprawdę wielki, bo chrześcijanki są profesorami teologii i prawa na uniwersytetach katolickich, cały świat dziennikarstwa jest w Kościele katolickim sfeminizowany, siostry także mają duże uprawnienia na misjach, gdzie wypełniają funkcje akolity, lektora, nieraz de facto zarządzają parafiami tam, gdzie brakuje księży. Więc ta sytuacja się zmienia, ona nie jest statyczna" – ocenił.

Reklama

Przyznał, że wciąż wiele jest do zrobienia. "Przy tym trzeba się liczyć z siłą tradycji, siłą bezwładu pewnego. Nie wszystko da się – choć teologicznie i prawnie pewne reformy można by wprowadzić, także w Europie Środkowej i Wschodniej – nie wszystko od razu zostanie przyjęte przez wiernych z aplauzem"– zastrzegł.

Przypomniał postać kard. Stefana Wyszyńskiego, który po Soborze Watykańskim II wprowadzał reformę liturgii stopniowo. "To była mądra metoda. Tak samo te zmiany. Jest czas, żeby je wprowadzać, ale potrzebna jest jakaś roztropność, żeby nie dochodziło do jakichś napięć i konfliktów czy pęknięcia w Kościele" – zastrzegł bp Jezierski.

Przyznał, że inspiracją dla Kościoła katolickiego może być to, że "świeccy w Kościołach reformacji dojrzeli już dawno, żeby być pełnoprawnymi uczestnikami synodów i biorą na siebie odpowiedzialność za Kościół".

Przypomniał, że po Soborze Watykańskim II w Polsce odbyło się ok. 50 synodów diecezjalnych.

Dodał, że w czasie obrad Soboru Watykańskiego II przedstawiciele innych Kościołów chrześcijańskich byli obserwatorami, tymczasem w czasie trwającego od października 2021 r. XVI Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów papież Franciszek prosił ich o głos. "Papież chce, żeby Kościoły chrześcijańskie i wspólnoty były konsultorami, wypowiedziały – czy wykrzyczały – swoje odczucia czy swoje problemy w związku z Kościołem Rzymskokatolickim" – zaznaczył.

Prezes Synodu Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP ks. dr Adam Malina zaznaczył, że synodalność jest jedną z ważnych cech konstytutywnych luteranizmu.

Reklama

"Gdy mówimy o synodalności mówimy o pewnym sposobie funkcjonowania Kościoła, który realizuje się poprzez spotkanie duchowieństwa – czy może, biorąc pod uwagę język naszego Kościoła, osób ordynowanych – oraz osób świeckich w celu podjęcia przez nich ważnych tematów związanych z funkcjonowaniem Kościoła" – mówił.

Ks. Malina poinformował, że najwyższą władzą w Kościele jest właśnie Synod Kościoła, składający się z ok. 70 osób, z których mniej więcej połowę stanowią duchowni, a połowę świeccy. Synod spotyka się co najmniej raz w roku, a w praktyce sesje plenarne odbywają się wiosną i jesienią.

"W skład synodu wchodzą z urzędu biskup Kościoła, biskupi diecezjalni oraz osoby świeckie mające najwyższe stanowiska we wszystkich diecezjach" – tłumaczył.

Ks. dr Henryk Paprocki z Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego powiedział, że zasada synodalności, w prawosławiu zwana zasadą soborowości, wynika z norm kanonicznych, które zostały ustanowione w Kościele pierwszych wieków.

"Funkcjonowanie tej formy wspólnego podejmowania decyzji istniało w chrześcijaństwie od soboru apostolskiego w Jerozolimie, około roku 50. Mamy zachowane dokumenty wielu lokalnych synodów, które się odbywały" – przypomniał.

Poinformował, że w Kościele prawosławnym sobory lokalne, które zwołuje metropolita, odbywają się przynajmniej dwa razy w roku i to na nich podejmowane są decyzje dotyczące danej prowincji czy Kościoła. Nad całością Kościoła władzę ma sobór powszechny, który zwoływany jest w razie zagrożenia wiary.

Według ks. Paprockiego soborowość obecna jest także na poziomie lokalnym. "W Kościele prawosławnym organem decyzyjnym w parafii jest rada parafialna, na której czele z urzędu stoi proboszcz, ale jego głos się liczy tylko w wypadku równości głosów. Czyli on nie może sam podejmować decyzji" – podkreślił. Zaznaczył, że członkowie rad wybierani są w sposób demokratyczny.

Reklama

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan rozpocznie się we wtorek pod hasłem "Zobaczyliśmy Jego gwiazdę na wschodzie i przyszliśmy oddać Mu pokłon". W tym czasie chrześcijanie różnych wyznań na całym świecie będą się spotykać na nabożeństwach ekumenicznych.

W Polsce centralne nabożeństwo Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan odbędzie się w niedzielę 23 stycznia o godz. 17.00 w prawosławnej katedrze metropolitalnej św. Marii Magdaleny w Warszawie.(PAP)

Autorka: Iwona Żurek

iżu/ joz/

2022-01-14 19:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dokument końcowy Synodu: Kościół angażuje wszystkich

[ TEMATY ]

synod

Vatican Media

Kobiety i świeccy, diakonat, posługa i magisterium, pokój i kwestie klimatu, ubodzy i migranci, ekumenizm i tożsamość, nowy język i odnowione struktury, stare i nowe misje (także digitalne), słuchanie wszystkich i pogłębianie nawet najbardziej kontrowersyjnych kwestii – to główne zagadnienia opublikowanego dziś dokumentu końcowego podsumowującego pierwszą sesję Synodu o synodalności. Obrady będą kontynuowane podczas drugiej i finalnej sesji w październiku 2024 roku.

Salvatore Cernuzio - Watykan

CZYTAJ DALEJ

Włochy: Pięciodniowe uroczystości w 80. rocznicę bitwy o Monte Cassino

2024-05-13 07:40

[ TEMATY ]

Monte Cassino

Pixabay.com

W dniach od 17 do 21 maja we Włoszech odbędą się polsko-włoskie uroczystości upamiętniające 80. rocznicę bitwy o Monte Cassino. Hołd żołnierzom 2. Korpusu Polskiego generała Władysława Andersa oddadzą przedstawiciele władz obu krajów. Obecny będzie prezydent Andrzej Duda.

Cykl wydarzeń na Monte Cassino i w pobliskich miejscowościach poprzedzi 16 maja konferencja historyczna w Instytucie Polskim w Rzymie pod hasłem „2. Korpus Polski we Włoszech 80 lat później”, zorganizowana przez Fundację Rzymską im. Janiny Zofii Umiastowskiej. Obecni będą: ambasador RP we Włoszech i córka dowódcy 2. Korpusu - Anna Maria Anders, a także włoscy dziennikarze i naukowcy, działacze i nauczyciele polonijni, przedstawiciele polskich instytucji.

CZYTAJ DALEJ

Dziedzictwo religijne Francji przemawia do młodych… i nawraca

2024-05-13 16:42

[ TEMATY ]

młodzież

Karol Porwich/Niedziela

Gotyckie katedry czy romańskie kościoły potrafią skutecznie przemówić do serc współczesnej młodzieży, a wręcz zainteresować ją chrześcijaństwem. We Francji są na to twarde dowody w postaci młodych dorosłych, którzy proszą o chrzest. W tym roku odnotowano tam rekordową liczbę nawróceń na katolicyzm. Okazuje się, że w co trzecim przypadku u początku wiary stało spotkanie z chrześcijańską sztuką sakralną.

Ks. Gautier Mornas zebrał informacje na ten temat we wszystkich francuskich diecezjach. „Skonsultowaliśmy się ze wszystkimi zespołami we Francji, które towarzyszyły dorosłym w ich przygotowaniach do chrztu przez ostatnie pięć lat. Prawie 35 proc. ochrzczonych przyznało, że dziedzictwo religijne było głównym i obiektywnym powodem ich nawrócenia”. W rzeczywistości nie jest to nic nowego. Czyż i Paul Claudel nie wszedł na drogę wiary po wizycie w katedrze Notre-Dame? - pyta kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję