Reklama

Kościół

Bielsko-Biała: międzyreligijny marsz i modlitwa o pokój na Ukrainie

„Chociażbym chodził ciemną doliną, zła się nie ulęknę, bo Ty jesteś ze mną” – słowa Psalmu 23 wypowiedziane w języku polskim i ukraińskim usłyszeli uczestnicy Marszu Solidarności z Ukrainą, którzy 5 marca wieczorem zgromadzili się na Placu Chrobrego w Bielsku-Białej. Stąd wyruszył marsz milczenia, będący modlitwą o pokój na Ukrainie. Wydarzenie zakończyła modlitwa w katedrze.

[ TEMATY ]

marsz

pomoc

Bielsko‑Biała

diecezja.bielsko.pl

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W marszu milczenia wzdłuż ulic bielskiej starówki pod katedrę przeszło w milczeniu kilkaset osób. Wśród nich byli przedstawiciele różnych wyznań, religii i narodów. Nie zabrakło reprezentantów miasta, samorządu oraz rządu. Ramię w ramię, w milczeniu, szli Polacy, Ukraińcy, Białorusini, osoby starsze i młodzi – harcerze i skauci Europy, Rycerze Jana Pawła II. Na czele marszu niesiono transparent w kolorze narodowej flagi Ukrainy z napisem „Pray for Ukraine. Modlitwa o pokój. Bielsko-Biała”.

Inicjator spotkania bp Roman Pindel zaznaczył w słowie, że wspólne rozważanie znanego psalmu o kroczeniu ciemną doliną zła jest wyrazem wiary, że Bóg wysłuchuje próśb o pokój. „Wierzymy, że Bóg jest Panem pokoju. Wszyscy razem zwracamy się do jednego Boga, by wysłuchał naszej modlitwy o pokój, o ustanie prześladowania, zabijania, agresji i gniewu” – zaapelował, przyznając, że zabiegi o pokój na Ukrainie nie przynoszą dotąd oczekiwanych rezultatów. „Będziemy szli w górę uliczkami, trzymając się naszego psalmu” – wyjaśnił.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przewodnicząca bielskiej Gminy Żydowskiej Dorota Wiewióra modliła się słowami Księgi Izajasza. „On będzie rozjemcą pomiędzy ludami i wyda wyroki dla licznych narodów. Wtedy swe miecze przekują na lemiesze, a swoje włócznie na sierpy. Naród przeciw narodowi nie podniesie miecza, nie będą się więcej zaprawiać do wojny” – wyrecytowała.

Reklama

Biskup diecezji cieszyńskiej Kościoła luterańskiego Adrian Korczago zaznaczył, że wspólna obecność w tym miejscu wyraża też lęk o przyszłość. „Jesteśmy razem, bo docierają do nas przerażające obrazy tego, co dzieje się w wyniku bestialskiej agresji Rosji na Ukrainę” – powiedział, wzywając na koniec miłosierdzia Bożego w języku ukraińskim.

Głos zabrał prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski. Jego zdaniem, „Polacy zdają egzamin z człowieczeństwa”. „Możemy być dumni z tego, co robimy - czynem, pomocą, przyjmowaniem uchodźców” – stwierdził. „Niech modlitwa wleje w nasze serca nadzieję i da wsparcie walczącemu narodowi ukraińskiemu” – dodał.

Starosta bielski Andrzej Płonka cytował Jana Pawła II i akcentował rolę modlitwy. Zachęcił, by w tych dniach szturmować niebo i prosić Boga o pokój i siłę. „Bez modlitwy nie ma siły”. Dziękował bielszczanom za pomoc i wsparcie. „Dziękuję, że przyjmujecie uchodźców. Potrzebna jest wytrwałość i modlitwa” – podkreślił.

Wśród uczestników byli m.in. minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda oraz wiceminister rodziny Stanisław Szwed.

W duchowej łączności modlitewnej z uczestnikami wydarzenia byli ks. protojerej Piotr Pawliszcze z Kościoła greckokatolickiego oraz ks. Marcin Bielawski. Obaj duchowni posługują w Bielsku-Białej w swoich wspólnotach.

Słowa Psalmu 23 w języku ukraińskim odczytał ks. Anatol z ukraińskiej Trembowli. Wcześniej bp Pindel, podzielił się rozważaniami nt. Psalmu 23, zauważając, że jest w nim siła zdolna, co potwierdzają świadectwa ludzi, zmienić rzeczywistość duchową człowieka.

Biskupi katolicki i luterański udzielili uczestnikom marszu błogosławieństwa.

Reklama

Wydarzenie zakończyło się przed katedrą. Następnie bp Roman Pindel przewodniczył w katedralnej świątyni Mszy św. koncelebrowanej o pokój na Ukrainie. Liturgia Słowa czytana była także w języku ukraińskim.

W homilii biskup zwrócił uwagę na to, że chrześcijańskie rozumienie pokoju oznacza coś więcej niż tylko zaprzestanie wojny. „Pokój, który Bóg daje, to coś o wiele więcej. To pojednane serca ludzkie, to jest przebaczenie, to jest naprawienie krzywd” – wyjaśnił i podkreślił, że „Bóg jest pokojem”. Wskazał, że szczególna Msza o zachowanie pokoju i sprawiedliwości przypomina, że wszelkie wojny wygrywa Bóg.

Na koniec zaapelował o wytrwałą modlitwę o pokój, powtrzymanie wojny i sprawiedliwość.

2022-03-06 09:54

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Magnificat – Uwielbiaj z nami!

Zapraszamy na niecodzienne wydarzenie, które odbędzie się 17 maja w Cavatina Hall w Bielsku-Białej. W godzinach 9:00-14:00 wszyscy zainteresowani będą mogli zagłębić się w duchowość Maryjną i znaleźć inspirację dla swojej drogi wiary. Wydarzenie wpisujące się w Rok Jubileuszowy jest skierowane do każdego.

W szczególności zapraszamy tych, którzy aktywnie formują swoją wiarę, takich jak animatorki i animatorzy Dzieci Maryi, lektorzy, członkowie oazy młodzieżowej czy też oazy rodzin, róże różańcowe itp. Nie zamykamy się jednak na osoby, które dopiero poszukują swojej ścieżki w relacji z Bogiem. Wierzymy, że Magnificat może stać się dla nich punktem zwrotnym – miejscem, gdzie odkryją, że wzorem do naśladowania i przewodniczką w tej duchowej podróży może być właśnie Maryja.
CZYTAJ DALEJ

"Rerum novarum". Kamień węgielny katolickiej nauki społecznej

2025-05-14 21:11

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIII

Papież Leon XIV

pl.wikipedia.org

Philip de László "Portret Leona XIII" (1900)

Philip de László Portret Leona XIII (1900)

15 maja 1891 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.

Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
CZYTAJ DALEJ

W rocznicę "Rerum novarum" – czasy Leona XIII oraz Leona XIV

2025-05-15 08:19

[ TEMATY ]

Leon XIII

Papież Leon XIV

Vatican Media

Jakie są analogie związanych z przemianami społecznymi, przed którymi stał Leon XIII w XIX wieku, a tymi, z którymi mierzymy się dziś i przed którymi stoi nowy Papież Leon XIV? W kontekście encykliki "Rerum novarum", która została ogłoszona 15 maja 1891 roku historyk dr Donald Prudlo wyjaśnia m.in. motywy przyjęcia imienia Leona XIV przez nowego Papieża.

Podczas spotkania z Kolegium Kardynałów — ich pierwszego formalnego spotkania po jego wyborze — papież Leon XIV wyjaśnił częściowo powód wyboru swojego imienia papieskiego. „Istnieje kilka powodów tej decyzji” — powiedział, po czym dodał, że wybrał imię Leon „przede wszystkim dlatego, że papież Leon XIII w swojej historycznej encyklice Rerum novarum poruszył kwestię społeczną w kontekście pierwszej wielkiej rewolucji przemysłowej.”
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję