„Razem w cyberprzestrzeni” – było tematem narady Kuratorium Mazowieckiego z przedstawicielami Kościołów i Związków Wyznaniowych, odpowiedzialnych za nauczanie religii, które miało miejsce w Wyższym Seminarium Duchownym w Drohiczynie.
Zabranych powitał bp Tadeusz Pikus, który powiedział, że jesteśmy świadkami jak w obecnej dobie narodził się nowy typ wspólnoty, gdzie platformą porozumienia i łączności staje się sieć komputerowa. Zmusza nas to do stałego zastanawiania się, na ile przybliża ona rzeczywiste relacje międzyludzkie, a na ile powoduje ich zachwianie na rzecz kontaktu jedynie z ekranem komputera.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Na spotkanie przybyli reprezentanci diecezji katolickich i innych wyznań z terenu województwa mazowieckiego oraz wychowawcy i alumni drohiczyńskiego Seminarium.
Reklama
O tym, jak mądrze wykorzystać nowe technologie, mówiła Grażyna Gregorczyk z Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. Podkreśla ona, że nowoczesny nauczyciel powinien być najpierw wzorem osobowym dla wychowanków. Dotyczy to również wykorzystanie nowych technik, których młodzie ludzie uczą się często szybciej niż ich nauczyciele. Szkołę jednak ostatecznie nie zmieniają technologie, ale nauczyciele. Katecheza potrzebuje korelacji technologii i osobistego przekazu. Przypomniała także słowa św. Jana Pawła II, który mówił, że każdy bardziej chce słuchać świadków niż nauczycieli, a nauczycieli, tylko wtedy, gdy są świadkami.
Referat na temat: „Zagrożenia związane z wykorzystaniem mediów społecznościowych w pracy nauczyciela” przedstawili policjanci: podinsp. Mariusz Lenczewski z Wydziału do Walki z Cyberprzestępczością oraz podinsp. Marcin Zimoń z Zespołu do Spraw Prewencji Kryminalnej Nieletnich i Patologii z Komendy Stołecznej Policji w Warszawie. Ukazali oni różnorodne zagrożenia, na które należy zwracać uwagę w korzystaniu z sieci internetowej i jak uczyć dzieci i młodzież bezpiecznego posługiwanie się nią. Przypomnieli potrzebę dbałości o własną prywatność i wizerunek, które bardzo łatwo mogą być wykorzystane przez innych. Powoduje to w konsekwencji dramaty nie do naprawienia. Przypomnieli o konieczności uświadamianie, zwłaszcza młodym ludziom, odpowiedzialności karnej za przestępstwa popełniane w sieci i za jej pośrednictwem oraz skuteczności ich wykrywania. Powinno to skutkować odstraszająco, jak również stanowić motywację do informowania o nich Policji, gdy samemu stanie się ich ofiarą, albo jest dostępna wiedza o nich w placówkach szkolnych.
Psycholog Katarzyna Sieradzan, dyrektor Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Warszawie, wystąpiła z referatem zatytułowanym: „Nauczyciel w świecie realnym i wirtualnym, czyli jak nie przekraczać granic?”. Przybliżyła w nim potrzebę stałego rozwoju kompetencji zarówno nauczycieli, jak też rodziców, aby mogli odpowiednio reagować na sygnały o zagrożeniach dzieci i młodzieży, płynących z ich zachowań. Jako najlepszą formę zabezpieczenia i dobrego wykorzystania sieci internetowej w wychowaniu młodego pokolenia, wskazała zachowanie wartości płynące z Dekalogu oraz dialogu dzieci z rodzicami, którzy swoi przykładem pokazują, jak należy to czynić.
Prowadząca spotkanie Krystyna Mucha, dyrektor Wydziału Kształcenia Ogólnego Kuratorium Oświaty w Warszawie, podziękowała za zaproszenie i przygotowanie spotkania, rektorowi WSD w Drohiczynie ks. Tadeuszowi Syczewskiemu oraz dyrektorowi Wydziału Katechezy i Szkolnictwa Katolickiego Kurii Diecezjalnej w Drohiczynie ks. Krzysztofowi Mielnickiemu. Podsumowując je stwierdziła natomiast, że z ukazanych doświadczeń wynika, iż do współczesnych wynalazków techniki i łączności powinno się podchodzić tak, jak do ruchu ulicznego, który posuwa nas do przodu, ale konieczne jest w nim zachowanie reguły ograniczonego zaufania.