Reklama

Chrystus lekarzem człowieka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Światowy Dzień Chorego jest dla wspólnoty chrześcijańskiej sposobnością, aby poddać rozważaniu sens cierpienia w chorobie, tak nierozerwalnie związany z doczesnością i czasem ziemskiej wędrówki. Ból, choroba i cierpienia niosą za sobą lęk, poczucie ogarniającego zła, depresję i bezsilność. Człowieka ogarnia uczucie pustki, bezsensu, osamotnienia, a krzyż cierpienia wydaje się być nie do uniesienia. Rodzi się bunt przeciwko życiu, następnie wobec ludzi z otoczenia, a w końcu bywa i tak, że i przeciw Bogu. Jan Paweł II, ustanawiając ten dzień w kalendarium liturgicznym Kościoła, chciał powiedzieć doświadczonym chorobą, że nie są pozostawieni sami sobie, że ich życie nie jest gorsze od życia ludzi zdrowych, a ich odmienny stan jest objęty szczególną troską Boga i Chrystusowego Kościoła. Życie ludzkie, nawet w chorobie oraz stanach terminalnych, jest nadal bliskie Chrystusowi. W liście z 13 maja 1992 r., ustanawiającym Światowy Dzień Chorego, sługa Boży Jan Paweł II napisał: „Coroczne obchodzenie Światowego Dnia Chorego ma na celu uwrażliwienie Ludu Bożego - i w konsekwencji - wielu katolickich instytucji działających na rzecz służby zdrowia, oraz społeczności świeckiej na konieczność zapewnienia jak najlepszej opieki chorym; pomagania chorym w dostrzeżeniu wartości cierpienia na płaszczyźnie ludzkiej, a przede wszystkim na płaszczyźnie nadprzyrodzonej”.
Obchody tego Dnia winny rozbudzić szczególną wrażliwość poprzez modlitwę, kontemplację oraz osobistą refleksję, na potrzebę miłosierdzia wobec chorych, cierpiących, odepchniętych, ubogich i pozbawionych wszystkiego. Żadne wołanie wznoszące się z ludzkich serc nie jest tak donośne jak to, związane ze zdrowiem i jego ochroną. Należy przeprowadzić głęboką analizę funkcjonowania instytucji leczniczych, a następnie tak zmienić ich model funkcjonowania, aby stały się świadectwami miłości do ludzi, a nie bezdusznym wytworem Kodeksu prawa handlowego. Narzucanie instytucjom medycznym rygoru ekonomicznego gospodarki rynkowej nie spełni oczekiwań chorych, albowiem ich oczekiwania muszą być dostosowane do potrzeb ich samych. Chory człowiek potrzebuje obecności drugiego człowieka, współczucia, solidarnej miłości, ofiarności a w sytuacjach krańcowych i heroicznego poświęcenia. W przywróceniu godności człowieka chorego, przysłoniętej tzw. ekonomiką służby zdrowia, służy pogłębiona ewangelizacja w tej dziedzinie ludzkiego doświadczenia, stając się wyzwaniem i znakiem czasu. Instytucje medyczne niosące pomoc ludziom chorym są szczególnego rodzaju sanktuariami, w których chory człowiek ma udział w misterium paschalnym Chrystusa. W tych domach cierpienia niezależnie od stopnia duchowej dojrzałości, u każdego dotkniętego cierpieniem w chorobie rodzi się refleksja nad własnym życiem i jego sensem, nad przyczynami zła, choroby i śmierci (por. Gadium et spes 10). Świadomość tego stwierdzenia winna być przesłanką dla tych, którym powierzono mandat sprawowania władzy, że ich rola w społeczeństwie jest nie tylko służebna, ale winna być oparta na fundamencie ewangelicznym i czerpać ze wzorca, jaki pozostawił nam Chrystus, lekarz duszy i ciała. Nie tylko szpitale, ale i inne rodzaje zakładów leczniczych to uprzywilejowane środowiska dla nowej ewangelizacji i właśnie tam winno rozbrzmiewać przesłanie Ewangelii, niosące chorym nadzieję.
Dobra Nowina zanoszona ludziom chorym nie tylko przez osoby konsekrowane, ale i laikat, w tym także personel zakładów leczniczych, to głoszenie jednocześnie Chrystusa Boskiego Samarytanina, który nigdy, nawet w chorobie nie opuszcza człowieka i przenika swoim światłem rzeczywistość cierpienia. Nowy obszar zrozumienia sensu cierpienia został odsłonięty z chwilą odkupieńczej męki i śmierci Chrystusa. Otwarta została nowa perspektywa, umiejscowiona w obszarze wiary, pozwalająca każdemu z nas poprzez cierpienie składać dar z samego siebie i sięgać po najwyższy stopień miłości, upodabniając się do Chrystusa. W Dniu Chorego kierujemy więc wzrok ku Chrystusowi cierpiącemu i zmartwychwstałemu. Przyjmując ludzką naturę Syn Boży przyjął też ludzkie cierpienie i śmierć, a człowiek chory, jednocząc się z Nim, „przechowuje w swoich własnych cierpieniach najszczególniejszą cząstkę nieskończonego skarbu odkupienia świata i tym skarbem może się dzielić z innymi…” (JP II SD 27).
Na krzyżu została ukazana chrześcijanom „ewangelia cierpienia”. Napisał ją sam Odkupiciel, naprzód własnym cierpieniem podjętym z miłością, aby człowiek nie zginął, ale miał życie wieczne…” (JP II Salvifici Doloris, 25). Chrystus w swej ofierze, idąc drogą wskazaną przez Ojca, nie tylko rozpoznał, ale ukazał nam chrześcijanom metodologiczną drogę, wiodącą ludzkość poprzez proces zbawczy do końcowego celu, jakim jest odkupienie. Jezus nie waha się nazywać błogosławionymi tych, którzy cierpią mówiąc: „Cieszcie się i radujcie, albowiem wasza nagroda wielka jest w niebie…” (Mt 5, 12).
Nie można zaakceptować tego błogosławieństwa, jeśli mocą wiary nie uzna się, że życie nie ogranicza się tylko do czasu spędzonego na ziemi, albowiem łaska Stwórcy jest ukierunkowana ku pełnej radości życia wiecznego. Naśladowanie Chrystusa pozwoliło nie tylko świętym, ale i zwykłym chrześcijanom uczynić z cierpienia w chorobie drogę oczyszczenia oraz zbawienia siebie i innych. Uświęcenie siebie i innych to kroczenie szlakiem wyznaczonym przez Chrystusa i Apostołów. Bez Chrystusa człowiek sam nie jest w stanie zrozumieć sensu cierpienia i choroby, a szlak nakreślony przez Zbawiciela jest możliwy do pokonania tylko z pomocą Duchowego Mistrza i Nauczyciela. W życiu każdego chorego światłość zmartwychwstania Chrystusa oraz droga wierności Bogu poprzez ofiarę z samego siebie może przemienić cierpienie w źródło radości wiodącej do zbawienia, jedyny i ostateczny cel doczesnej ziemskiej wędrówki człowieka, który w zamyśle Stwórcy pozostaje zawsze w sercu zbawczej tajemnicy Krzyża.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziecko, które Jezus trzymał na rękach

[ TEMATY ]

św. Ignacy Antiocheński

Wikimedia Commons

„Męczeństwo Ignacego z Antiochii”, Galeria Borghese w Rzymie

„Męczeństwo Ignacego z Antiochii”, Galeria Borghese w Rzymie

17 października Kościół wspomina w liturgii św. Ignacego Antiocheńskiego, który urodził się około 30 r. i jak głosi tradycja, był jednym z dzieci, które Jezus wziął na ręce i pobłogosławił. Jak wynika z jego listów, był też pierwszym, który użył terminu „katolicki” na określenie całego Kościoła.

Święty Ignacy był biskupem i męczennikiem, który oddał swoje życie za wiarę w Jezusa Chrystusa. Był niezłomny i odważny i może dlatego jest świętym, który skutecznie pomaga modlącym się za jego wstawiennictwem. Odmawianie tej krótkiej modlitwy może pomóc nam w naszych codziennych trudnościach i próbach i wspierać w naszych duchowych i emocjonalnych zmaganiach, dając nam siłę i nadzieję. Może nam również pomóc w naszych relacjach z innymi, pomagając nam być bardziej wyrozumiałymi, cierpliwymi i miłosiernymi. Może nas prowadzić do większej bliskości z Bogiem i pomagać nam odkrywać nasze powołanie i cel w życiu. Może nas również prowadzić do większej świadomości naszych grzechów i potrzeby nawrócenia.
CZYTAJ DALEJ

Poruszające świadectwo nawrócenia Chopina w godzinie śmierci

2025-10-17 15:36

Adobe Stock

Fryderyk Chopin

Fryderyk Chopin

Jak umarł Fryderyk Chopin? Czy był wtedy w łasce uświęcającej? Mija 176 lat od momentu, kiedy to 17 października odszedł najznamienitszy polski kompozytor. Przejmujące świadectwo jego nawrócenia opisał w liście do Ksawery Grocholskiej Ksiądz Aleksander Jełowicki, który zaopatrzył Chopina w sakramenty. „Bez ciebie, mój drogi, byłbym zdechł – jak świnia!” - miał powiedzieć Fryderyk na łożu śmierci.

Warto wczytać się w przejmujące świadectwo, które pozostawił kapłan towarzyszący w ostatnich chwilach Fryderykowi Chopinowi:
CZYTAJ DALEJ

„Jasny wybór – Jasna Góra!” – maturzyści arch. przemyskiej i I grupa z diec. łomżyńskiej

2025-10-17 19:51

[ TEMATY ]

Jasna Góra

pielgrzymka maturzystów

BPJG

Choć plany na życie jeszcze kreślą, to wielu z nich robi to z Bogiem. Dziś Jasna Góra „pęka w szwach” od młodości. Przyjechało 2,7 tys. maturzystów z arch. przemyskiej. Pielgrzymuje tez pierwsza tura z diec. łomżyńskiej, a w niej 1,1 tys. uczniów, w kolejnej za tydzień przyjechać ma 1,3 tys. młodych.

Ks. Waldemar Janiga, dyrektor Wydziału Katechetycznego Arch. Przemyskiej cieszy się z bardzo dobrej frekwencji młodzieży, której towarzyszy 30 duszpasterzy, są tez dyrektorzy szkół i wychowawcy. - Bardzo nam zależy również na tym, żeby obudzić serca, by tutaj na Jasnej Górze zrodziły się też powołania do kapłaństwa czy życia zakonnego, by ci, którzy chcą założyć rodzinę, modlili się o wybór czy dobrej żony, czy dobrego męża, bo rodzina jest tą wartością bezcenną – mówił ks. Janiga. Przyznał, że także frekwencja na lekcjach religii w szkole jest jedną z najwyższych w kraju. W tym roku nie ma jeszcze ujęcia statystycznego, ale w ubiegłym roku szkolnym było to 98 % w szkołach podstawowych, a w ponadpodstawowych 89,5%. Przywołał przykład Zespołu Szkół licealnych i technicznych w Leżajsku, gdzie na ponad 2 tys. uczniów z lekcji religii nie korzysta tylko o 84 osoby, w tym 25 uczniów innych wyznań.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję